Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, det som hindrar mig från att helt sonika köpa en är att det ju är i 'baddräktstyg', och alla vet vi ju hur en blöt baddräkt klistrad mot kroppen känns. Dock har jag ju aldrig provat lägga mig i lera och rulla runt med baddräkten, hur blöt den blir då. Hmm, kanske vore en ide, grannarna skulle säkert få ngt att tala om då iaf
Men jag blir snart knäpp. Det tar en timme att sanera fram hals och ffa manen på hästen, och den arma manen kommer snart vara ett minne blott och sitta i diverse borstar och kammar istället.
Han är helt jäkla hopplös, han har hals på täcket, men han gnussar så halsen kasar ner (eller upp eller ja mot manken) och han lyckas kleta in oanade mängder lera i ansiktet och främre halvan av halsen och manen. Hängder centimetertjocka dreads i manen. Och kliar gör det ju också på honom när leran är torr sen. Så då gör han om hela proceduren..
SP om han blir blöt genom hooden men det torkar igen lika snabbt som han skulle torka utan hood, då är det ju okej. Även om han blir lite lortig igen, för det lär inte bli dreads och kokor, de lär ju sitta på hooden.
Men blir det 'våtvärmande lersomslag' eller för varmt så det blir svettigt etc blir det ju inget bra.
Rykta lera får jag göra med halsen med, och gör utan problem.
Men för det första så den blöta leran går inte att få bort. Dvs är den blöt, då får han ridas lerig etc. Inte så mysigt. Är han blöt vid intag får han sova lerig. Jobbar jag eftermiddag eller natt får han sova lerig med.
Leran dammar något fruktansvärt när man borstar bort den med, damm som hamnar runt hästen, i boxen/bädden, i stallet etc. (För att inte tala om mattes lungor, men det går ju ha munskydd).
Visst handlar det om min bekvämlighet - också. Men även om hästens välbefinnande och hälsa, samt min hälsa.
Näe Alex, kom igen nu! Du bor på LANDET. Där finns LERA.
varför skulle hästen bry sig ett enda dugg om den sover lerig?
Blir lite chockad av ditt resonemang, nog vet du bättre än så?![]()
Äh- kom igen nuMin häst gör precis exakt likadant - varje dag. Det går inte att se pälsen/hans fuxfärg i ansiktet så mkt lera är inbakat. I ögonfransar, manen, allt.
det tar inte en timma att borsta bortEn piggborste drar av det snabbt, och sen finborstar man efter det.
skulle säga max 15 minuter så är det klart sen : )
Men kul - nä det är det förstås inte.
Halsring i hagen = ej en god ide. Du kan säkert gissa dig till varför helt på egen hand.
han kanske är varm i halstäcket om han kliar sig så frenetiskt?
Jag har en hals med huva o öron i typ oljerockstyg liggande någonstans tror jag. Om jag kan hitta den kan du få den. Mina pållar skriker och gömmer sig bara jag tar den till stallet så jag har inte ens kunnat prova![]()
I förra (november/december?) numret av Your Horse hade dom ett test med olika huvor. Och de var tänkt just till att ha ute i hagen för att skydda mot lera och väta. Och i England regnar det ju typ hela vintrarna.
Nu såg jag Sidekicks bild, det såg ju bra ut?
Min spontana reaktion på frågan är HERREGUD ska vi slå in hästarna i cellofan eller nå´t så slipper vi rykta alls!
Det får ju snart bli ngn slag hejd på det här täckandet - kan ingen instifta en lag mot eländet!
Är man för lat för att rykta bort lera så ska man köpa sig en leksakshäst tycker jag.Morr...
Alexandra>Om du ska beställa från USA så hör av dig! Jag kan också tänka mig den där huvan/halsen!![]()