Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

Sv: Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

Vi får se, jag har mailat och frågat vad frakten blir på en sån ufo-hals från USA. Ska se vad de svarar först. Lite rädd för halsrem, men ska kolla upp det, men att den ska dras bakåt alt behöva sitta så hårt så det blir obehag? När man har halsrem på kossor t ex för båsuppbindning sitter den ju ganska löst?

I förra (november/december?) numret av Your Horse hade dom ett test med olika huvor. Och de var tänkt just till att ha ute i hagen för att skydda mot lera och väta. Och i England regnar det ju typ hela vintrarna.:p

Nu såg jag Sidekicks bild, det såg ju bra ut?

Jag har en hals med huva o öron i typ oljerockstyg liggande någonstans tror jag. Om jag kan hitta den kan du få den. Mina pållar skriker och gömmer sig bara jag tar den till stallet så jag har inte ens kunnat prova ;)

Jo, det som hindrar mig från att helt sonika köpa en är att det ju är i 'baddräktstyg', och alla vet vi ju hur en blöt baddräkt klistrad mot kroppen känns. Dock har jag ju aldrig provat lägga mig i lera och rulla runt med baddräkten, hur blöt den blir då. Hmm, kanske vore en ide, grannarna skulle säkert få ngt att tala om då iaf ;)

Men jag blir snart knäpp. Det tar en timme att sanera fram hals och ffa manen på hästen, och den arma manen kommer snart vara ett minne blott och sitta i diverse borstar och kammar istället.

Han är helt jäkla hopplös, han har hals på täcket, men han gnussar så halsen kasar ner (eller upp eller ja mot manken) och han lyckas kleta in oanade mängder lera i ansiktet och främre halvan av halsen och manen. Hängder centimetertjocka dreads i manen. Och kliar gör det ju också på honom när leran är torr sen. Så då gör han om hela proceduren..

SP om han blir blöt genom hooden men det torkar igen lika snabbt som han skulle torka utan hood, då är det ju okej. Även om han blir lite lortig igen, för det lär inte bli dreads och kokor, de lär ju sitta på hooden.

Men blir det 'våtvärmande lersomslag' eller för varmt så det blir svettigt etc blir det ju inget bra.

Äh- kom igen nu :D Min häst gör precis exakt likadant - varje dag. Det går inte att se pälsen/hans fuxfärg i ansiktet så mkt lera är inbakat. I ögonfransar, manen, allt.

det tar inte en timma att borsta bort :D En piggborste drar av det snabbt, och sen finborstar man efter det.
skulle säga max 15 minuter så är det klart sen : )
Men kul - nä det är det förstås inte.

Halsring i hagen = ej en god ide. Du kan säkert gissa dig till varför helt på egen hand.

Senast ändrad:

Rykta lera får jag göra med halsen med, och gör utan problem.

Men för det första så den blöta leran går inte att få bort. Dvs är den blöt, då får han ridas lerig etc. Inte så mysigt. Är han blöt vid intag får han sova lerig. Jobbar jag eftermiddag eller natt får han sova lerig med.

Leran dammar något fruktansvärt när man borstar bort den med, damm som hamnar runt hästen, i boxen/bädden, i stallet etc. (För att inte tala om mattes lungor, men det går ju ha munskydd).

Visst handlar det om min bekvämlighet - också. Men även om hästens välbefinnande och hälsa, samt min hälsa.

Näe Alex, kom igen nu! Du bor på LANDET. Där finns LERA.
varför skulle hästen bry sig ett enda dugg om den sover lerig?
Blir lite chockad av ditt resonemang, nog vet du bättre än så? :D

Näe Alex, kom igen nu! Du bor på LANDET. Där finns LERA.
varför skulle hästen bry sig ett enda dugg om den sover lerig?
Blir lite chockad av ditt resonemang, nog vet du bättre än så? :D

Jag struntar i om han sover lerig, men som jag skrivit så han kliar sig frenetiskt då, och så tar manen stryk av det.

Lillponnyn här, han sussar vackert lerig flera dagar i rad. Och om jag inte rider fblherrn så sanerar jag bara manen och karleder samt ben, resten får han vara lerig.

Men han blir kliig när han är lerig (antagligen därför han rullar sig flera ggr/dag med, känns väldigt begåvat att först kleta ner sig, och sen komma på att 'det här kliar ju'.

Min häst lerbadar dagligen också, jag har inte ens halstäcke.

Istället har jag sprejat på rikligt med glansspray vilket för att skiten lossnar mycket lättare.

Borstar ur leran ur manen gör jag bara inför träningen 1ggr/veckan, däremellan får den oftast sitta kvar.

Äh- kom igen nu :D Min häst gör precis exakt likadant - varje dag. Det går inte att se pälsen/hans fuxfärg i ansiktet så mkt lera är inbakat. I ögonfransar, manen, allt.

det tar inte en timma att borsta bort :D En piggborste drar av det snabbt, och sen finborstar man efter det.
skulle säga max 15 minuter så är det klart sen : )
Men kul - nä det är det förstås inte.

Halsring i hagen = ej en god ide. Du kan säkert gissa dig till varför helt på egen hand.

Som sagt, Vision gillade lera med (se bifogade kort), och han hade aldrig ens vanlig helhas mot det. Men han låg inte och gnussade in kokor, som den här herrn, och det är där 'saneringsproblemet är', och antagligen också varför han blir kliig. Och jag kan säkert få bort kokorna på mindre tid, men då rycker en hel massa man. Saneringstiden är ju i att man får försöka ta det strå för strå eller iaf test för test så gott det går.

han kanske är varm i halstäcket om han kliar sig så frenetiskt?

Han har inget halstäcke inne, och det är inne han kliar sig, när leran är torr. Kanske kliar ngt ute med, men inte så det syns/jag sett det. Kan försöka klia mot mig när jag fodrar bara, men inte sett honom stå och gnussa extremt annars.

Tyvärr lika kliig med som utan täcke när lerdekorationen väl är på plats. Jag var också inne på att det blir äckligt och kliigt under halsen, och det var därför det blev kliig. Men var lika när han fick gå utan. Sålänge lerkokorna sitter kvar kliar han, när de är borta slutar han.

Jag har en hals med huva o öron i typ oljerockstyg liggande någonstans tror jag. Om jag kan hitta den kan du få den. Mina pållar skriker och gömmer sig bara jag tar den till stallet så jag har inte ens kunnat prova ;)

Jag provar den jättegärna om du hittar den!

I förra (november/december?) numret av Your Horse hade dom ett test med olika huvor. Och de var tänkt just till att ha ute i hagen för att skydda mot lera och väta. Och i England regnar det ju typ hela vintrarna.:p

Nu såg jag Sidekicks bild, det såg ju bra ut?

Jo, det börjar kännas som väldigt engelsk vinter det här, man börjar förstå varför de inför 'limited turnout' vintertid i många stall därborta :o

tycker inte det är katastrof om lite lera sitter kvar i manen när man ska ut och rida en vanlig vardag på sin landsbygd. skit i att ta bort varenda litet lerkorn om du är rädd att slita på manen. Jag menar, hästen går täckad och med halstäcke. hur många decimeter lera är det du behöver borsta, som gör det helt ohanterligt? kan ju omöjligt ta 2 timmar som sagt. :confused: Min är klippt och utan halstäcke. Det klippta gör ju att det går relativt lätt att få bort leran, finns inga långa strån för leran att hugga tag i. så det är mest huvudet som tar tid att få bort leran, och kul är det ju inte, men det är ett helt klart överkomligt projekt på ca 15 minuter.

Min spontana reaktion på frågan är HERREGUD ska vi slå in hästarna i cellofan eller nå´t så slipper vi rykta alls:confused:!

Det får ju snart bli ngn slag hejd på det här täckandet - kan ingen instifta en lag mot eländet!

Är man för lat för att rykta bort lera så ska man köpa sig en leksakshäst tycker jag.Morr...

Du kan gärna få låna denna herre några veckor nu under lerperioden,om ha nser ut så här under sommaren,ja gissa hur han skulle se ut utan täcke nu i leran..
20070816001.jpg

20070816.jpg

Alexandra>Om du ska beställa från USA så hör av dig! Jag kan också tänka mig den där huvan/halsen! :angel:

Haha, jag tror jag är betydligt mer tolerant med 'lite skit har ingend ött av' vid ridning hemmavid. Och för min del så sålänge han inte jobbas svettig skulle han kunna få ridas med klirrande lerkokor med, om det inte var för att han kliar manen så.

Han är klippt på halsen, just pga leran, och som sagt där går det på ett kick att få bort. Men att få bort kokorna i manen och spara manen tar tid. Dock så en timme är inte att bara sanera manen, det är att sanera hela hästen så han blir presentabel som tar en timme, manen & huvudet tar ungefär halva tiden av det. Det är ca 3 dm man som blir kokor på, och den ligger lite huller om buller på båda sidor, men han rullar ju båda sidorna med. Men säg 5 dm mankokor totalt.

Men det går inte att bara ta piggborsten och dra, man måste bryta sönder kokorna först så man ens får in en borste/kam. Sen kan man dra om man vill, men då ryker det väldigt mycket man. Iofs inte mer än han kliar sönder själv, men jag vill ju gärna spara lilla manen. Det finns ju en anledning att den (pga att matte inte friserat) är lång som tåget i övrigt, men där är kort och tunn. Självfriserat av herrn.

Men som sagt, jag kan förstå 'men herregud det är väl bara att borsta'-kommentarerna. Jag hade suttit bakom skärmen och yttrat dem själv om jag tidigare läst liknande. Tills jag så att säga insåg att det finns grader i helvetet med, tydligen.

Men ska ta kort ikväll eller imorgon, i övrigt så tror jag inte att man utan 'studiebesök' kommer speciellt mycket längre ang att enas, utan får agree to diasagree, och återvända till ursprungsfrågan - hoods.

Alexandra>Om du ska beställa från USA så hör av dig! Jag kan också tänka mig den där huvan/halsen! :angel:

Hoho, de kommer snart tro jag knarkar. Jag mailade och frågade om frakt för en huva, fick svar (apdyr frakt tyvärr). Fick PM av en bukefalist som ville ha en huva om jag skulle beställa, så mailat och frågat vad frakten för två huvor blir. Nu ska jag fråga vad frakten för tre huvor blir *s* Men jag hör av mig när jag vet, är ju kanon om man kan dela frakten på tre om man ska beställa, då blir den ju mindre apdyr!

kanske lite olika typer av lera också. MIn är visserligen synnerligen heltäckande, men den är nog mer jordbaserad kanske?

Mm, jag vet ju inte riktigt vad ni har, men vi har ju ökänd uppländsk blålera. Iofs så tycker jag ju den är just jordig jmf med den där trevliga sandigare leran som snällt 'faller av' när man borstar. Den här blir ju bara damm, och på oklippt häst så trycker man den mest mer och mer in i pälsen. (på klippt går den ju att få bort med ryktborste, lyftes upp med stövet med).

Men helt rent får man inte förrän efter spolning. Mina badas ju inte vintertid (kallstall etc) om jag inte är på klinik eller så och kan låna en spolspilta. Men även de om ryktats i princip dagligen, och absolut borstats dagligen, brukar det rinna kolsvart vatten av på sommaren. Och Vision blev väldigt kliig (det syns fortfarande var han dragit sig emot väggen för att klia) på vintern, antagligen för han var så grundskitig (fast han såg ren ut, utanpå eller hur man ska säga).

Men sen tror jag gnussandet Disse pysslar med är en avgörande faktor med. Både Vision och Liemannen är sanna rullomaner, men de lägger sig, rullar, förvisso ett par ggr per sida, men de ligger liksom inte platt och GNOR med huvud och hals mot backen som en viss röd herre gör. De skrapar inte upp extra mycket gosig lera i en fin kulle att lägag sig på och gnussa heller. (Han rullar lika i box D, skrapar upp en hög strö som han sen lägger sig och gnussar på, han sätt att rulla).

Sen, den enklaste, trevligaste och bästa lösningen för alla vore minusgrader. Dvs vinter. Ingen lera, ingen hals på täcket, rulla av hjärtans lust och ingen lera.. *Drömmer*

Liknande trådar

Hästvård Hästen har knotteksem. Ute går han med eksemtäcke + flughuva med öron. Inne har han eksemtäcke, men jag vill inte att han ska behöva... 2
Svar
26
· Visningar
2 196
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka