Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

Sv: Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

Just nu lite varierande, men därframme där leran kommer åt är den en handsbredd. Och tunn, fjollig fullblodsman :angel:

Svans har han så det räcker och blir över, men den klarar sig med sjuka mängder pälsglans, även om den blir vackert grå istället för röd, men det blir inte såna kokor i den, den 'gnussas' ju inte.

jag har min hästs svans flätad och i påse, då blir den varken sliten av bus i hagen eller av smutsig av lera.

Bara ett tips! :)

Lite feg just att ha svansen flätad i hagen. Hade alltid det på kallblodsdamen, under leriga perioder. Tills hon fastnaden i en gren med flätan.

Men som sagt svansen är inga större problem, det går att leva med gråton. Och de är ju mest det lilla som stänker upp i svansen som blir. De går inte till 'knän' i lera även om fblherren ser ut som det, utan det är när han rullar det blir.. mysigt.. Kunde han ge fan i det skulle han vara i princip ren.

Min spontana reaktion på frågan är HERREGUD ska vi slå in hästarna i cellofan eller nå´t så slipper vi rykta alls:confused:!

Det får ju snart bli ngn slag hejd på det här täckandet - kan ingen instifta en lag mot eländet!

Är man för lat för att rykta bort lera så ska man köpa sig en leksakshäst tycker jag.Morr...

fast om hästen har ett fem cm tjockt lager lera varje gång man hämtar den i hagen och man tränar hästen i stort sett varje dag, då är det en fördel om hästen får ha sitt täcke så den slipper gå med massa lerkorn som ger skav..

Har man lärt sig att rykta en häst ordentligt så lär den inte få några skav orsakade av rester efter lera i a f. Rykten är underskattad.

men det är inte så lätt att rykta manen o det är den som är det stora problemet. Att borsta ur ett tjockt lerlager ur manen varje dag sliter ngt enormt.

Och tänk sen i sommar, då har ju inte hästen någon man kvar mot flugorna.. Då var väl täcket endå inte så dumt?;)
Men då kan man ju ha flugtäcke, fast det är väl inte heller snällt?:D

(De va inte till dig Bison, de va en liten uppföljare på ditt inlägg)

Klockan är 16.30 och du är inne i stan på g ut i stallet. Dressyrträningen börjar klockan sex och det tar dig minst en timme till stallet i eftermiddagstrafiken. Du kommer dit och har ett MONSTER att ta hand om, lera från topp till tå -Lerkorn blir garanterat kvar.

låt din häst slippa en sån... dom är obekväma, vet inga hästar som gillar halsa som sitter så tajt, och hur skönt är det att ha den på huvudet?? jag hade en lycra hals till min gammling, vet du vad han gjorde med den? drog av sig den och grävde ner den i ströet. så har han aldrig nånsin gjort. och den hade inte ens huvuddel... :crazy:

jag är som känd för att täcka men NÅN gräns får det vara på vår fåfänga... har du halstäcke så är det bara huvudet som blir lerigt, och det är inte värre än att man svampar av snabbt eller låter det vara till dagen efter och borstar av det då.

mina hästar blir också leriga på huvudet och visst, det är tråkigt och jobbigt at hålla på att tvätta och borsta, men det får man ta helt enkelt...

låt din häst slippa en sån... dom är obekväma, vet inga hästar som gillar halsa som sitter så tajt, och hur skönt är det att ha den på huvudet?? jag hade en lycra hals till min gammling, vet du vad han gjorde med den? drog av sig den och grävde ner den i ströet. så har han aldrig nånsin gjort. och den hade inte ens huvuddel... :crazy:

jag är som känd för att täcka men NÅN gräns får det vara på vår fåfänga... har du halstäcke så är det bara huvudet som blir lerigt, och det är inte värre än att man svampar av snabbt eller låter det vara till dagen efter och borstar av det då.

mina hästar blir också leriga på huvudet och visst, det är tråkigt och jobbigt at hålla på att tvätta och borsta, men det får man ta helt enkelt...

Alla lika -Alla olika. Min lille grabb sticker mer än gärna in huvudet i hodden och efter en natt sitter den kvar likadant. Tillochmed efter två nätter. Och tre. Och fyra.
Men jag skulle aldrig ha den i vått väder, utan bara endast innan och under tävling för att slippa stå på tävlingsplatsen och skrubba fläckar varje morgon i kallvatten.

Den hood jag visade här i tråden som är av ett annat material, sitter inte åt lika tajt och andas bättre än en lycrahood. Den är gjort för att ha ute. Jag vet många med ljusa hästar som är solkänsliga, som använder dem. Även haltermänniskor som inte vill att pälsen ska solblekas.. Men det är en annan story:angel:

Då får man planera sin träning bättre anser jag - det är väl snart på tiden att hästägare tar sitt ansvar och förstår att det är ett djur de handhar!

SÅ besvärligt är det knappast - det handlar nog mer om din egen bekvämlighet och tid än något annat skulle jag tro.

Det ÄR skitigt och jä-ligt att rykta en lerig häst men det hör banne mig till hästägandet att man tar hand om sin häst. Snart ska väl folk ha sina hästar ståendes inne 24/7 också - för att de inte ska skita ner sig:eek:

Jag har en superhals som man kan ha utan grimma. Den går fram på huvudet, med hål för öronen. Perfekt! I den har han aldrig varit lerig annat än på huvudet. Tyvärr vet jag inte vars du kan hitta en sån..

0311f9219291ce599d73e8c3694f02ef_480_640.jpg

Min spontana reaktion på frågan är HERREGUD ska vi slå in hästarna i cellofan eller nå´t så slipper vi rykta alls:confused:!

Det får ju snart bli ngn slag hejd på det här täckandet - kan ingen instifta en lag mot eländet!

Är man för lat för att rykta bort lera så ska man köpa sig en leksakshäst tycker jag.Morr...

Rykta lera får jag göra med halsen med, och gör utan problem.

Men för det första så den blöta leran går inte att få bort. Dvs är den blöt, då får han ridas lerig etc. Inte så mysigt. Är han blöt vid intag får han sova lerig. Jobbar jag eftermiddag eller natt får han sova lerig med.

Leran dammar något fruktansvärt när man borstar bort den med, damm som hamnar runt hästen, i boxen/bädden, i stallet etc. (För att inte tala om mattes lungor, men det går ju ha munskydd).

Jag har haft rullomaner förr, aldrig täckat med hals mot just lera (däremot vanligt täcke, för att kunna sadla), men här talar vi komplett lerpansar, tjockt lager inkletad/fasttorkad lera. Som kliar, dammar och är obehagligt i största allmänhet. Att svettas genom leran är heller ingen hit, och efter att ha svettats måste han torka innan jag kan sanera.

Visst handlar det om min bekvämlighet - också. Men även om hästens välbefinnande och hälsa, samt min hälsa.

Testat att helraka hästen? Och göra en inbakad fläta i manen?

Hela halsen är rakad, det blev bättre av det, mycket lättare att få bort leran där när pälsen försvann, och inte samma kokor som fastnar. Manen däremot är värre. Inte provat inbakad fläta, men borde dte inte bli som vanlig fläta, att det blir en massa lera intryckt i mankammen och på flätorna? Då blir han kliig och ägnar nätterna åt att klia den (= risk för avskavning)

SÅ besvärligt är det knappast - det handlar nog mer om din egen bekvämlighet och tid än något annat skulle jag tro.

Det ÄR skitigt och jä-ligt att rykta en lerig häst men det hör banne mig till hästägandet att man tar hand om sin häst. Snart ska väl folk ha sina hästar ståendes inne 24/7 också - för att de inte ska skita ner sig:eek:

Ngt säger mig att du inte haft en skitgris i Uppländsk blålera...

Som jags krev i annat inlägg så förutom att det tar en evinnerlig tid att hitta hästen under all lera, och då talar vi enbart otäckade delar (jag fick helsanera ponnyn häromdagen, 2 h tog det, och det hade inte varit så bra att lägga utrustning på, då man blev svart om fingrarna bara man klappade lite, och han dammade. Han är inte lika förtjust i inpackningar av lera dock, så han är lindrig i jmf)

Ska ta lite kort ikväll eller imorgon innan träning så blir det lättare att förstå omfattningen. Jag har aldrig ens övervägt vanlig helhals mot lera på någon tidigare häst, och då har jag haft rullomaner förr. Men den här är en etxrem herrn..

Det här är en tidigare liten gris. Sånt här tar jag utan problem (men jag brukar slänga på ett vanligt täcke om de ska ridas den dagen). Men det här är INGENTING mot fblherrn..
http://hem.passagen.se/xyplex/foreochefter.htm

Det här är nye herrn en LINDRIG dag, och efter bara fyra h i hagen (han rullar upprepade ggr/dag, så det byggs på) och inte speciellt lerig hage heller. Det här tar jag också utan problem (mer än lite mummel omd et verkligen ska vara nödvändigt att grisa ner sig).

Men ta det här ggr 10, så har vi ett hyfsat hum om hur det är nu.. :crazy:

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=30d17daa-5f9a-4170-823b-ccd17aa0cdf3

jag är som känd för att täcka men NÅN gräns får det vara på vår fåfänga... har du halstäcke så är det bara huvudet som blir lerigt, och det är inte värre än att man svampar av snabbt eller låter det vara till dagen efter och borstar av det då..

Bara lerigt på huvudet är INGA problem. Problemet är lerkokorna i manen som sagt, det sliter så otroligt på manen när det ska saneras.

Ge gärna tips på hals då, för han går med helhals nu, men när han gnussar när han rullar kasar den ju ner, och han får in tonvis (okej, lätt överdrift) mer lera på halsen (inga problem borsta bort, han är klippt) och främre delen av manen (där är problemet).

Huvudet tar en kvart att fixa resonligt, inget problem. Att jag funderade på hood/etc med huva är för att förhindra nedkasningen och skydda manen, inte huvudet.

Men jag återkommer med bilder, så blir det lättare att begripa..

Har man lärt sig att rykta en häst ordentligt så lär den inte få några skav orsakade av rester efter lera i a f. Rykten är underskattad.

Uppländsk blålera går inte att rykta bort annat än på kortklippt häst. På pälsad häst/pälsade partier är det spolning och spolning allena tyvärr. Den blir ett fint damm och det är hopplöst få upp det ur pälsen på pälsade hästar, inte alls som mer sandig lera som lätt borstas av.

Dock så halsen är inga problem, ta bort 'pansarlagret' med piggborste, borsta bort värsta dammet med rotborste och sen rykta. På huvudet samma sak, där får man inte bort allt på oklippta partier men det är ingen större fara att han är grisig där vid närmare koll. Men manen..

Först får jag bryta loss lerkokor, en del manstrån följer tyvärr med då. Sen stå med hårborste och ärligt talat slita. Än mer strån ryker. Sen kamma eller piggborste, upprepage ggr. På med ny pälsglans och borsta igenom med mjukare borste.

När man upprepat det dagligen på en tunn fblman blir det inte mycket kvar. Att inte göra det gör att han kliar den istället. Att fläta ger sönderkliade flätor.

Som bonus blir det damm i mattes lungor, i hästens lungor eller iaf närborrar, i boxen/bädden, i stallet osv.

Några skav etc har vi inte problem med pga leran, eftersom han inte kommer åt att lera ner där sadeln ligger t ex. Träns och grimma har han på sig så kort tid att det inte hinner ge skav.

Jag var inte helt oeriös att jag stått och tänkt tanken att göra poloponny av honom och raka av manen..

Liknande trådar

Hästvård Hästen har knotteksem. Ute går han med eksemtäcke + flughuva med öron. Inne har han eksemtäcke, men jag vill inte att han ska behöva... 2
Svar
26
· Visningar
2 196
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka