Hööks täcken

Sv: Hööks täcken

glömde säga att TM rain är ganska tunga, det är ju en nackdel..

sen har jag ett börjes orkan regn också!
det är ganska stort i bogen och kunde nog vara nåt för din haflinger. jag har haft täcket i ett år och det håller tätt. *peppar peppar* andasfunktionen är kanske inte den allra bästa, men det fungerar för mig.

Jag är tvungen att döma ut dem helt. Antingen så är jag bortskämd med superkvalitets täcken eller så är Hööks rena skiten. Dålig passform, luktar surt, blir fuktiga invändigt, rivs sönder lätt, torkar inte efter tvätt som de ska. ett lätt regntäcke från dem hängde ute i solväder i två dygn efter tvätt med specielatvättmedel nat. upphängt så att det blåste från två håll och det hade ändå inte torkat.... Ett bucas vintertäcke torkade på en halv dag i samma väder och det var MYCKET tjockare..

Nä, jag jag skulle aldrig köpa ett till Hööks täcke. Jag håller mig till Horseware/Bucas (om jag skulle nånsin ha en häst som passade i dem) för då vet jag vad jag får för mina pengar.

Jag tycker TM har en tendens att bli tjockare och tjockare för varje år. Gillar inte det riktigt. Det finns bara antingen jättetjocka (och därför jättevarma) eller tunnfodrade regntäcken..och jag vill helst ha ett mittemellan..

Köpte det oranga TM combo som är det bästa täcket nånsin! regn/snö bara rinner av och det har aldrig regnat in oasvett regnmängd. Det är "tunt" men varmt och således lätt att hålla på med, bära osv.
Det nya combo ser jättetjockt och otympligt ut, likaså är det med superfit winter och freeze. Knappt så man vika ihop ens..

Har äldre modeller från TM som jag är helnöjd med också, men de nyaste är jag lite sådär halvmisstänksam mot. Just för att de är TUNGA, otymliga och alldeles för varma för min häst. Men det är min uppfattning om saken.

Har ett Horsepower också, autumn, det är jag också nöjd med.

Tycker Börjes har väldigt bra täcken. Är jättenöjd med mina. De två äldsta är nu fem-sex år och fortfarande bäst näst efter TM combo.. Lagom tjocka, vattentäta, och håller bra!

Utetäckena har jag inte så stor koll på men flera som har häst i samma stall som mig köpte det svarta "innetermotäcket" och samtliga täcken sprack i sömmarna efter bara några veckor... :crazy: Och vi snackar inte mågra små hål utan hela ryggsömmen sprack... :smirk:

Jag har ett gammalt TM vintertäcke, det som är svart med gröna kantband och det har hängt med och fungerat i 7 år nu. Sen köpte jag det blåa i två nyanser med halvhals (kommer inte ihåg vad modellen heter men det är väl det som beskrivs här ovanför, misstänker jag) i höstas och det hade han hela vintern. Två till i stallet har samma täcke och alla tre är vi nöjda med det.

Visst det är tungt och varmt, men bor man i Norrland med frusen arab så är det bättre att lägga på ett tungt täcke än två halvtunga... Förresten så är det nog egentligen inte så tungt, mera otympligt och stelt Det klarar alla väder, står emot fukt superbra och är därmed aldrig "extratungt" pga vätska. Insidan är av slätt tyg, dvs det fastnar inte en massa hår och smuts. Dock har jag det inte förrän det är kallare än ca -8 eller ruskväder.

Jag har arab så det är svårt att passa in täcken på honom men TM ligger bra.

Helst skulle jag vilja ha Rambo, lila wug, men tyvärr hade jag inte ekonomin till ett täcke alls, så jag tog det blåa TM på konto som jag har hos Hööks och hoppades på det bästa och jag är mer än nöjd.

/Camilla

Jag tycker INTE Hööks täcken varken TM eller Horsepower är värda sina priser. Varken passformen eller kvaliteten (hållbarhet osv) är som den ska. Särskilt inte som de höjt sina priser de senaste åren och de nu ligger på precis samma priser som du kan få BETYDLIGT bättre täcken kvalitets och funktions mässigt. Tex Shire och Event. Spar dina pengar till bättre täcken är mitt råd, du behöver som sagt inte lägga ut MER pengar men ändå få ngt bättre.

Jag tror det är Event pållen har på sitt vintertäcke nu.. Och jag tyckte det var stort över halsen och bogen DÅ, (när han var 4) men nu... Kan ju knappt stänga det. :crazy:
Men efter de reaktioner jag fått så tänker jag nog kanske köpa ett Exklusivtäcke (måttsytt) eller kolla in Börjes täcken. Shires har jag inte provat än, men det finns folk i stallet somm har, så jag kan ju prova. De är ju inte så dyra heller..

Shires är outständing av alla täcken jag har provat. Kan inte hitta ett fel med eller på dem och det gör inte saken sämre att min häst som är bred (och jag menar bred ) över bogarna får plats utan att få skav.

freike skrev:
Shires är outständing av alla täcken jag har provat. Kan inte hitta ett fel med eller på dem och det gör inte saken sämre att min häst som är bred (och jag menar bred ) över bogarna får plats utan att få skav.
På min häst är Shires inte bra alls, jättetajta har de som jag provat varit :crazy:

Senast ändrad:

Mmm, finns ju olika modeller. Jag kan inte använda täcken i något märke som går högt upp på halsen, då blir han strypt. Max en liten halvhals funkar. Bogveck är ett måste. Håller jag mig till de modellerna så har Shires bästa passformen. Ett med lite högre hals fick jag sälja till en stallkompis som har en väldigt smal häst. På den låg det bra. Min häst skulle inte ha kunnat äta med det på även om man lät bli att knäppa det ända upp.

*knapplån?*

Nu har jag ju knappast erfarenhet av alla täcken, men överlag är de
täcken jag har från Börjes bättre än de från Hööks. Men det beror säkert på hur hästen ser ut också kan jag tänka mej. Och om du vill ha ett tävlingstäcke är ju Hööks roligare för att de är snyggare - viktigt på tävling men mindre viktigt hemma i hagen.

De första thermomastertäcken var av mkt bättre kvalitet nu går de sönder bara hästarna tittar på dem jag har dem i ca två säsonger sen får jag köpa nytt. JAg ska köpa antingen RAmbo eller shires sen men nu har jag precis köpt två nya på rea annars köper jag inte höökstäckena. Bara när det är drygt halva prsiet . JAg har faktiskt köpt mitt första Horsepowertäcke så det vet jag inte hur bra det är än. Men visst lönar det sig att köpa kvalitet om man inte har en täckesbitare för det klarar inga täcken så då kan man lika gärna köpa billigt.

Rambo täcken är de överlägset bästa täckena tycker jag. De håller sig fräscha. är lätta att knäppa, man slipper oftast bogskav. De håller bra och är inte tyngre än vad som är nödvändigt. De har halvhalsen som är så bra när det är riktigt kallt, men hästen slipper ändå bara inklädd helt i "pansar".

för det första är ju horsepower och thermomaster samma sak. modellerna hoppar ju mellan märkena hela tiden, utan att ändra något annat än lappen på bogen.

jag har haft tre, ett stalltäcke (det svarta som heter horsepower nu, thermomaster förra vintern när jag köpte ;)) som är jättebra. och ett regntäcke, superfit rain. jättetungt, gav skav som sjutton, och läckte. samt ett rain/fleece som jag lämnade tillbaka, ENORMT i storlekarna! :eek:

Diabolical_Kitten skrev:
Är de nåt att ha och vilket är bra och prisvärt? De har ju Thermomaster som är lite dyrare och Horse power som är lite billigare. Nån som har nån av dom?

Jag hade Thermomaster-täcken för något år sedan. Jag tycker dem blir genomblöta jättesnabbt och motstår inte särskilt mycket.

Min medryttarhäst har både billigare och dyrare TM-täcken.
Ett billigt regntäcke. det är nästan 5 år gammalt och är fortfarande vattentätt även om gjordarna har fått sys på igen.
Ett dyrare regntäcke som jag tycker har varit väldigt bra.
Det enda med TM är väl att dom ofta är väldigt stora i storlekarna.

Annars tycker jag väldigt bra om Shires. billiga, bra passform och håller bra.

Jag har haft ett vintertäcke som var ThermoMaster (deras billigaste vintertäcke var det) och det tyckte jag inte höll tätt som jag önskade. För så fort det hamnade blötsnö på ryggen så blev det blött igenom.
Sen efter det provade jag HorsePowers billigaste vintertäcke och det hade jag inte alls det problemet med dessutom var det bogveck och snabbknäppe i bogen på det. Jag var verkligen nöjd med det och letar nu liknande bra för det jag har tyvärr sprack upp lite i sömmen då det inte hade kardborr i bogen som höll kvar täcket där fram.
Men vet att nya Horsepower ska ha kardborr nu.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en spårklippt frusen b-ponny som i HW pony har 100 cm, tyvärr säljer inte HW varmare täcken än 250 gr vilket är för lite. Han... 2
Svar
31
· Visningar
1 542
Senast: Fiorano
·
Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
579
Senast: Kristall10
·
Utrustning Nån som vet hurdana hästar hööks regntäcke tornado pony fairfield passar på?
Svar
0
· Visningar
232
Senast: aglaonema
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka