Hööks vår/sommar 2014

Jag har inte provat just det tränset, men min upplevelse är att deras remontnosgrimmor (eller, dom flesta överlag!) är stora runt nosen. Jag äger Höök's lösa remontnosgrimma (alltså den man köper separat) och ett remontträns från Treadstone och båda nosgrimmorna är jättestora i omkrets =)
Min häst är ett kallblod med full - mot x-full på huvudet.

Oj så olika det kan vara! Nu var det ett tag sen jag köpte mitt. Kanske ska köpa och prova, det är rätt snyggt och ska pålle envisas med att ha remont måste matte få ha snygga saker också :P

Någon som köpt remonttränset Eris? Hur tycker ni det är i storlek på framförallt nosgrimman? Min häst har valt att remont är bäst (tyvärr för jag tycker det är rätt fult :P ) men har så svårt att hitta ett som är lagom över nosen. De är oftast små och då har hon ändå liten näsa.... :/

Jag provade det i x-full men ovandelen på nosremmen var alldeles för kort så nosgrimmans sidostycken hamnade nästan i ögonen. Har en nordsvensk så han är ju ganska grov.

Jag provade det i x-full men ovandelen på nosremmen var alldeles för kort så nosgrimmans sidostycken hamnade nästan i ögonen. Har en nordsvensk så han är ju ganska grov.
Är exakt de problemet jag upplever på de flesta remonter och min är inte ens speciellt bred om nosen :( För kort runt om och sidostyckena åker nästan in i ögonen.
Att det ska vara så svårt att hitta träns som sitter bra.
Nosgrimman vi har nu köptes lös på mässa för flera år sen och den sitter jättebra men vet inget märke på den, så typiskt. Börjar bli sliten och ful.

Sv: Hööks vår/sommar 2014

Är det någon som har sett (eller ännu bättre: har bild) på det nya pullartränset Marino JH Collection i svart!? Vilken färg är fodret i?

Jag fortsätter min nyfikenhet om detta träns och brösta.
Som det ser ut nu, så blir det faktiskt i brunt (om sadeln passar...). Men hur är JH i sin läderkvalité? Och i storleken? Både i träns och brösta? Någon som har tränset lr bröstan?

Jag har ingen butik i närheten, så kan inte känna och klämma själv tyvärr .

Som det ser ut nu, så blir det faktiskt i brunt (om sadeln passar...). Men hur är JH i sin läderkvalité? Och i storleken? Både i träns och brösta? Någon som har tränset lr bröstan?

Jag köpte förra årets pullarträns från JH collection. Tyckte den var enorm i storleken. Något stor i sidostycken och käkremmen men enorm i nosgrimman. Min dåvarande häst hade full på träns och nosgrimman brukade vara något litet. Men på detta var nosgrimman för stor på innersta hålen! Fick göra 2 nya hål för att det skulle sitta okej. Har dock sålt det nu.

Däremot var jag enormt nöjd med läder kvalitéten! Mjukt fint läder som formade sig efter hästen. Inga sprickor i färgen (som det brukar bli på hööks billiga träns..) och det var till bra pris :)

Jag köpte förra årets pullarträns från JH collection. Tyckte den var enorm i storleken. Något stor i sidostycken och käkremmen men enorm i nosgrimman. Min dåvarande häst hade full på träns och nosgrimman brukade vara något litet. Men på detta var nosgrimman för stor på innersta hålen! Fick göra 2 nya hål för att det skulle sitta okej. Har dock sålt det nu.

Däremot var jag enormt nöjd med läder kvalitéten! Mjukt fint läder som formade sig efter hästen. Inga sprickor i färgen (som det brukar bli på hööks billiga träns..) och det var till bra pris :)

Ah, tack för svaret!
Min häst som är mellan cob och full, borde jag ju då ha cob till. Och bra att kvalitén är bra :) Låter ju väldigt lovande, och jag ska dessutom förbi Hööks näsa helg, så då kan jag känna och klämma på det, och slippa chansa med att beställa det på nätet. :)

Ah, tack för svaret!
Min häst som är mellan cob och full, borde jag ju då ha cob till. Och bra att kvalitén är bra :) Låter ju väldigt lovande, och jag ska dessutom förbi Hööks näsa helg, så då kan jag känna och klämma på det, och slippa chansa med att beställa det på nätet. :)

Så lite så :)
Men jag har ingen aning om hur nya collectionen är i lädret. Du kan ju skriva här sen när du känt o klämt i butik då jag är lite sugen på ett träns därifrån :angel:

Är det någon som har erfarenhet av Culmore-tränset? Håller på å letar efter ett nytt tävlingsträns, tycker det ser väldigt trevlig ut. :)

@aprilia klämde på det i helgen och det var väldigt trevligt, fint läder. dock så är det i mitt tycke en för tjock fodring på nosgrimman och pull back spänning. eller vad det nu heter.

så det gick bort för mig, hade det varit en nättare nosgrimma och vanlig knäppning så hade jag köpt det antagligen :).

jag köpte förresten ett par syntet chaps som jag gått och klämt på i ett år ca,
provat om och om igen men de har inte passat så optimalt som jag velat, måste dock ha tappat lite muskler kring vaden eller lagt på mig lite fett kring vrist och knä för nu passade dom och fick följa med hem :p. Jag haft de föregående billiga syntets chapsen varpå ett par tappade det yttersta lagret av fuskskinn efter ett år och de andra paret började kasa ner en dm vid ridning efter ett halvår och hela insidan av chapsen var bortskavda efter ett år :p. så antar att dessa kommer gå samma öde. men de är billiga och väldigt bekväma så då får det bli så.

köpte också en hjälmväska som fick åka tillbaka idag, den väl otroligt rymlig och stor. så pass att den inte fick plats på min hjälmhylla.. så den fick åka tillbaka och jag letar nu efter ngt mer kompakt :rofl:

Jag köpte ett sånt flugridtäcke som man kan ta av halsen på. Håller med om att det var tunt, men tänkte att det var billigt så funkar det inte så gör det inget :) Har inte testat det än så jag vet inte om det blev rätt storlek. Ska klä av honom eksemtäcket för en genomborstning ikväll tänkte jag så då kan jag passa på att prova om jag kommer ihåg :) Köpte även ett par grimmor. Alltid bra att ha i reserv.

Nu har jag varit i butik och kollat på tränset och förbygeln. Det blev inget köp :(
Det verkade fina i kvalitén, men fodret var ju väldigt ljust på tränset (precis som på bilden på hemsidan), men förbygeln hade mkt mörkare foder. Passade inte alls ihop. Och eftersom min sadel har ytterligare en annan brun färg, så blev det ett starkt NEJ till köp.

Efter mkt om och men blev det istället ett Micklem. Jag blev så imponerad över hur välgjort det var och den riktigt fina bruna färgen, men aningens dyrare än det jag tänkt köpa ju :banghead:. Köpte Cob, men som tyvärr blev för litet, gick knappt att spänna under ganaschen, så måste byta..... tyyyyypiskt! När jag äntligen hade köpt mig ett brunt träns....

Finns det någon som varit i affär och klämt på det nya Hollyford-tränset, det som liknar Hunter? Är lädret lika mjukt?

Har ett Hunter till ena hästen och jag gillar nackstycket på det tränset men andra hästen tycker inte om nosgrimmor. Då skulle ett Hollyford passa bättre där jag kan ta bort nosgrimman utan att ha två remmar hängandes.

Nån som har koll på när Hööks sommarrea drar igång? Har för mig att det brukar vara veckan efter midsommar typ, men är inte så säker.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
573
Senast: Honey07
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: MJLee
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd... 10 11 12
Svar
231
· Visningar
12 018
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka