Hopp-platta?

ano

Trådstartare
Hej på er hoppare! :bump:

Nu behöver jag lite hjälp vid inköp av hopplatta till hästen jag rider. Det jag undrar är om det är bättre med en hopplatta som sitter fast i jorden eller om man ska köpa en lös platta som man trär på jorden?

Om man har en lös, är risken större att den hänger ner under magen på hästen då? (Såg en platta på en hopptävling i helgen som gjorde det och jag vill gärna att den ligger an mot magen.)

(Måste ändå köpa ny jord eftersom Prinsessan gått ner i vikt:(, så prismässigt är det hugget som stucket för mig )

Tacksam för svar / Anna

Sv: Hopp-platta?

det är bäst med en som sitter fast i gjorden
En lös hänger ofta mer och fr inte samma stabilitet

Finns dom bara i skinn?

Betalar man överpris om man ger bortåt tusenlappen?

Inte heller:)
Jag har en gjord med magplatta fast på och den är jag jättenöjd med, hade jag inte varit så rädd om den hade jag använt den jämt! För min har resår i båda ändar och efetrsom det även är magplatta på fördelar det trycket jättebra! Så det blir bekvämare för hästen också...
Det kan man igentligen tänka sig själv... vilket som är skönast, om man har ett band som trycker över magen, eller om man har en platta som fördelar trycket... plattan är mycket skönare!:love:

ano skrev:
Finns dom bara i skinn?

Betalar man överpris om man ger bortåt tusenlappen?

Överpris? Snarare underpris! Fast hööks har en jättebra för 700 tror jag, resåren på den sitter längre ner och det fördelar trycket bättre.

Du har så rätt så! Ska se om jag hittar på nån platta i butiken imorgon. Behöver en tills på fredag, då ska vi hoppa lite jag och sessan :banana: längtar...

Jag har en från Sjöhagen Wear, kostar runt 800 tror jag.

Dom finns i syntet och konstläder (dom lösa alltså) också, men jag vet inte om det är något jag skulle satsa på.

ano skrev:

Nu behöver jag lite hjälp vid inköp av hopplatta till hästen jag rider. Det jag undrar är om det är bättre med en hopplatta som sitter fast i jorden eller om man ska köpa en lös platta som man trär på jorden?

Om man har en lös, är risken större att den hänger ner under magen på hästen då? (Såg en platta på en hopptävling i helgen som gjorde det och jag vill gärna att den ligger an mot magen.)

(Måste ändå köpa ny jord eftersom Prinsessan gått ner i vikt:(, så prismässigt är det hugget som stucket för mig )

Tacksam för svar / Anna

Tycker att du ska köpa en fast magplatta för dom lösa kan flytta på sig och göra mer skada än nytta.

Jag köpte min på HÖÖks och det är jätte bra.
Jag använder den jämt och den passformen är perfekt.

Tack för all hjälp!

Är det någon av er som råkat ut för en skada pga att ni inte använt plattan?

ano skrev:
Tack för all hjälp!

Är det någon av er som råkat ut för en skada pga att ni inte använt plattan?

Min ponny slår lätt upp småsår på undersidan av magen, även när vi bara hoppar cavaletti. Hon får sånadär ryck ibland som om hindret var 1 m högt nämligen, så jag använder alltid platta nu när vi hoppar, högt och lågt.
Kan tillägga att det e en unghäst...

ano skrev:

Det jag undrar är om det är bättre med en hopplatta som sitter fast i jorden

om den sitter fast i jorden kan det ju bli lite svårt för hästen att hoppa :angel: :rofl:

men en platta som sitter fast i gjorden är att föredra ;)

PrinceFair skrev:
om den sitter fast i jorden kan det ju bli lite svårt för hästen att hoppa :angel: :rofl:

men en platta som sitter fast i gjorden är att föredra ;)

Haha! hittade tillbaka och såg din kommentar! Härligt! Är det inte!!! :rofl: :rofl: :rofl:

Har fö köpt en gjord :angel: med platta som funkar utmärkt!

Det är ju såååå kul att hoppa!

Tycker man ska köpa en magplatta som sitter fast i gjorden.

Min tränare var med i en svår olycka då hon hade lös magplatta.Hon hoppade på gräs och hade broddar. När hästen var i "upphoppet" så fastnade broddarna i magplattan så när hästen skulle landa så landade den på knäna eftersom den hade fastnat med brodden.:(
Så dom krachade och min tränare blev allvarligt skadad.

Hon kanske bara hade fruktansvärt otur, så jag säger inte att det alltid händer så, men det har hänt!

du skall definitivt sattsa på en gjord med magplatta, annars är risken precis som du säger att den inte ligger an.

www.equalityline.se har många bra och prisvärda!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 495
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 108
Utrustning Hej! Jag undrar vad för utrustning man kan köpa när man inte har egen häst och rider nästan aldrig? Jag har redan bland annat ryktväska...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: Modest
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 166
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka