Hopp-VM i Herning

Nu har jag läst ikapp och håller på att kolla ikapp. Ett litet önskemål, när vi kommenterar nåt ekipage kanske vi kan försöka skriva hästens eller ryttarens namn (om man vet)? Tråden får mer värde när man läser ikapp då :) (istället för kommentarer som man inte vet vem det gäller).
 
Oj. Och det är tillåtet? :crazy:
Jag har inte fått det helt klart för mig än, läser bl.a. en Hippson-artikel från 2017 för att förstå diskussionen runt dem.

Tänker dock att det i praktiken är så att vilka skydd som helst kan fungera som teknikskydd om just den hästen upplever dem som obehagliga och till följd ändrar sin teknik.

Men när jag sökte på teknikskydd fick jag bl.a. upp artiklar från en svensk ridsportbutik som beskrevs såhär:
"Doda bakbensskydd hjälper hästen att öppna upp bättre över hindret. Dodaskyddet klämmer över en nerv på bakbenet vilket får hästen att vilja sträcka benen uppåt-bakåt istället för att dra dem under sig i luften."
 
Det var väl bara en viss typ av dem som förbjöds. Nära nog alla på VM har teknikskydd.
Känns lite märkligt att bara en viss typ förbjöds. A*e ridsport säljer en typ där de till och med skriver ut att skyddet klämmer på en nerv som får hästen att vilja sträcka ut benen uppåt bakåt istället för under sig. 😡
 
Ja varför är man så j*vla mesig med att straffa dålig djurhantering.
Är det så man vill visa upp sporten:yuck:

Jag skulle vilja ha spöförbud, men då borde man kanske ta bort sporrar också. :crazy:

Men det tjatas alltid om att "hästarna vill hoppa" och när en häst då så tydligt INTE vill hoppa borde ryttaren agera därefter, inte försöka spöa över den.

Norskan som de nämnde igår som piskat häst tidigare red inte med spö denna gång. Kanske för att inte bli frestad?
 
Känns lite märkligt att bara en viss typ förbjöds. A*e ridsport säljer en typ där de till och med skriver ut att skyddet klämmer på en nerv som får hästen att vilja sträcka ut benen uppåt bakåt istället för under sig. 😡
Nej det är en tråkig utveckling för sporten om det krävs utrustning som skapar onaturliga rörelser hos hästarna för att man ska kunna vara konkurrenskraftig. :cry:
 
Känns lite märkligt att bara en viss typ förbjöds. A*e ridsport säljer en typ där de till och med skriver ut att skyddet klämmer på en nerv som får hästen att vilja sträcka ut benen uppåt bakåt istället för under sig. 😡
FEI-förbudet gäller väl i och för sig bara tillåten utrustning på förbundets tävlingar.
 
Potentiellt jättedum fråga från en icke hoppryttare, men vissa hästar gör ju som en liten ”spark” med bakbenen över hindren, är det orsakat av skydd eller är det en naturlig teknik?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann och Peder Fredricson rider den individuella finalen Super-GP och lagfinalen Super Cup. Evelina Tovek och Malin...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Malin Baryard-Johnsson, Henrik von Eckermann och Peder Fredricson är tre av sex svenska ryttare på plats när världstouren GCT gör årets...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För andra året i rad blev det svensk seger genom Stockholm Hearts i Global Champions League på Stockholm Stadion. I segerlaget red Malin...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nio svenska ryttare är klara för start under Longines Global Champions Tour på Stockholms Stadion 16-18 juni. Världsettan Henrik von...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp