Bukefalos 28 år!

Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag tror att du hade ändrat en del åsikter om du bytte hund. Med en mjuk och samarbetsvillig hund så hade du undrat vart dina gamla åsikter tagit vägen. Tänk att det finns hundar som man inte behöver korrigera till lydnad och ändå få samma lydnad... Trevliga hundar...

Det är inte bara människans moral som utvecklats, även hundarnas avel har utvecklats och det går mot mer och mer samarbetsvilliga hundar inom vissa raser.

Att tro att all lydnad måste korrigeras fram bevisar ju bara att du umgås med lite för ensidig typ av hundar. Det händer liksom inte så mycket på den fronten.


Jag har en väldigt "mjuk" hund men jag använder samma metoder som Jazida gör på honom nån gång då det behövs. Bättre att kasta nycklarna i marken bredvid honom en gång och få tillbaka uppmärksamheten på mig direkt än att tjata, dra i kopplet (har i och för sig inget sådant :angel: ) eller liknande. Funkar utmärkt även på vekare raser tycker jag skillnaden är bara att man oftast bara behöver göra det en gång.....
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag kör nog mycket med "uppsamling" lite då och då. Jag är hur slö som helst att ha med mig belöningar. Men efter 100 ggr när inkallningen inte sitter som en reflex i ryggen på hunden så kör jag lite tjo och hej på lydnadsplanen, sen behöver jag inte bry mig på ett tag ;) Sen kan jag så klart periodvis träna upp intensiteten med mycket belöning även på vanliga promenader om vi ska tävla inom en snar framtid osv.

Jag kan göra litegrann samma sak när det gäller vardagslydnaden!
Men i tävlingslydnaden försöker jag underhålla varje moment så att vi inte tappar fart/fokus :bump:
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Ja absolut. Det var vardagslydnaden jag menade. Jag menade att jag underhåller min vardagslydnad på lydnadsplan där jag enbart kör med positiv förstärkning. Tränar vi mycket lydnad så fungerar vardagslydnaden bättre :)
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag menade det allmänna förhållningssättet än att sätta gränser. Är man van vid en trög hund eller mest träffar en typ av hundar så kan man lätt bli hemmablind om att det är den enda fungerade metoden. Sen finns det självklart hundar som behöver en fot i arslet lite oftare (jag träffade en senast idag som jag lätt skulle ha sopat till om jag hade den själv...)
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Ja absolut. Det var vardagslydnaden jag menade. Jag menade att jag underhåller min vardagslydnad på lydnadsplan där jag enbart kör med positiv förstärkning. Tränar vi mycket lydnad så fungerar vardagslydnaden bättre :)

Okej, då förstår jag hur du menar :bump:
Själv tränar jag inte vardagslydnad på lydnadsplan annat ätt när hunden är valp möjligen. Jag tränar vardagslydnad under promenader och andra "vardagssituationer"!
Men min hund blir också mer uppmärksam i allmänhet när vi tränar mycket tillsammans, även om det bara gäller tävlingslydnad.
Jag kör nästan uteslutande med positiv förstärkning oavsett vad det handlar om, tycker att det fungerar kanon :D
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag tränar inte heller vardagslydnad på lydnadsplanen, men när jag ligger i med tävlingslydnaden så får jag det på köpet. Jag vet förresten inte ens hur jag skulle kunna träna värdgaslydnad på en lydnadsplan??? Säger jag hit så reagerar hon ju på ett sätt och inte som när vi är ute och lufsar...
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag tränar inte heller vardagslydnad på lydnadsplanen, men när jag ligger i med tävlingslydnaden så får jag det på köpet. Jag vet förresten inte ens hur jag skulle kunna träna värdgaslydnad på en lydnadsplan??? Säger jag hit så reagerar hon ju på ett sätt och inte som när vi är ute och lufsar...

Då missuppfattade jag dej!
Men det var precis så jag tänkte, blir ju fel att träna vardagslydnad på planen... :crazy:
Dock så ser man många som gör det och det resulterar i en hund som är dödslydig på planen men så fort man går utanför så förvandlas som till rabiata monster :eek:
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Det brulkar oftast vara folk som bara tjatar och har en godis framför nosen på hunden. En hund som inte jobbar för sin belöning eller som inte är lärd i att samarbeta. Sen kvittar det vad du belönar med. Det är väl muta och belöning kan man säga??
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Det brulkar oftast vara folk som bara tjatar och har en godis framför nosen på hunden. En hund som inte jobbar för sin belöning eller som inte är lärd i att samarbeta. Sen kvittar det vad du belönar med. Det är väl muta och belöning kan man säga??

Nja, de vet jag inte om jag kan hålla med om direkt..
Jag vet många som tränar på ett vettigt sätt när dom är på planen, men eftersom att dom aldrig gör det utanför planen så blir det situationsbundet. Oavsett vad de använder för metoder.

Men sen är det dödsvanligt att folk fastnar i "muta stiuationen".
När hunden är valp kan man ju visa med godis i handen om man vill, men det tar man ju snabbt bort. Men många fastnar där och fortsätter i all evlighet, vilket resulterar i att hunden bara fokuserar när dom har godis framför näsan- MUTA!! :crazy:
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

vad tycker ni som tränar med klick om det?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Och hur kommer man dit då? Det är väl det som är det intressanta, hur inte att.

Det är inte så svårt att ta över ledarskapet över en hund igen, att vara ledare är ngt som man skall förtjäna och rolerna bytts snabbt om man inte är vaksam. Det är ju bara att steppa upp, vara bestämd och inte tro att det räcker om hunden lyder perfekt i 20 min om dagen om den resterande 23 tim och 40 min kan göra som den vill, var bestämd, använd rösten, men slå inte, en rädd hund kan vara mycket farlig. Det är ingen mirakel kur som finns eller behövs, har man haft en hund ett tag så lär man sig hur den funkar, hur gör du själv med din hund??
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

vad tycker ni som tränar med klick om det?

Jag tränar min hund med klicker, jag tycker att det fungerar hur bra som helst.
Jag tänker inte på ledarskap, dominans när jag tränar.
oavsett vad jag tränar så är jag ute efter att förändra ett beteende, varpå jag koncentrerar mej på saker som är observanta.
Som hunden, dess beteende och konsekvenser.
Istället för att fokusera på något så abstrakt som ledarskap...
Det vore så mkt bättre om hundägare började KOLLA på hunden, förstå dess beteende och varför den gör det. Istället för att fundera över ledarskap...
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag tränar min hund med klicker, jag tycker att det fungerar hur bra som helst.
Jag tänker inte på ledarskap, dominans när jag tränar.
oavsett vad jag tränar så är jag ute efter att förändra ett beteende, varpå jag koncentrerar mej på saker som är observanta.
Som hunden, dess beteende och konsekvenser.
Istället för att fokusera på något så abstrakt som ledarskap...
Det vore så mkt bättre om hundägare började KOLLA på hunden, förstå dess beteende och varför den gör det. Istället för att fundera över ledarskap...

DEt ena behöver ju inte utesluta det andra. Men om man nu har sådana problem med en stor olydig (dominant) hund så skall man enligt mig börja med att ta ner den på jorden. Det finns hundar som aldrig skulle bråka med sin ägare, som bara älskar att lyda,men sedan finns det också dom tuffare raserna. Det finns ju anledningar till att man använder bla rottweiler till jakt, och andra "kamphundar" till hundkamper. Det är detta som hundarna är framavlade till från början. Och det jag menar är att man skall alltid ha detta i åtanken när man handskas med en sådan ras. Mycket av detta har ju försvunnit nu när hundarna inte används till detta längre, men inte allt. Sedan är det självklart finns det undantagen som bekräftar regeln, har själv en vännina som har "labrador modellen" av rottis dvs hur snäll som helst,och framför allt väldigt vek. Men jag vet att på en del (många) hundar som jag mött skulle en klicker aldrig fungera. Inte till en början i alla fall, en dominant hund tror ju att den kan göra precis som den vill, och när den vill det. Då kan du ha hur många klickers du vill, den kommer aldrig att lyda dig ändå.
Detta är vad jag menar med att läsa kroppsspråk på hunden, för allt handlar ju om att förstå sin hund. Och får du fram till hunden att det är du som är ledaren, utan att puckla på den, så är det genast mycket lättare sedan att uppfostra den, utan att behöva trycka i den godis och klicka beröm. En sådan sak som att passera en annan hund på gatan utan problem blir då snarare en självklarhet. Detta är i alla fall vad som fungerar på min hund, och jag leversom jag lär...:banana:
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Visst kan jag hålla med om att det i vissa fall med vuxna hundar, där det redan gått fel, behövs andra metoder för att avbryta ett beteende än klicker.
Vad jag menar är att så fort en hundägare får problem med sin hund tror man att det sitter i att "befästa ledarskap".
Tänk istället på vilket beteende hunden har, vilka konsekvenser de beteende får och vad man vill att hunden ska göra istället.

Så vill jag tillägga att dominans inte är ett personlighetsdrag utan en sinnesstämning.
Man kan inte bara "vara dominant" utan måste ha någon att vara dominant ÖVER.

Så har jag haft både Rottweiler och Kelpie och haft precis samma träningsmetoder med båda, och det har fungerat hur bra som helst.
Att hårda metoder behövs till hårda hundar är ett förlegat tankesätt.

"Trygghet skapar förtroende,
förtroende skapar ledarskap,
ledarskap skapar harmoni.

Det har hunden förstått i femtontusen år,
när ska människan förstå det??"

Ett himla bra citat tycker jag...
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Håller med "liten 82".
Försök tänk tvärt om. Vad är det jag VILL att hunden skall göra? Jag vill tex att hunden skall ha fyra tassar i marken eller kanske att jag vill att hunden skall titta på mig i stället... Fundera på det och förstärk det beteende du vill ha! Då slipper man hamna i en fight med en tuff hund och man slipper förstärka ev. rädslor på en osäker. Dessutom blir det alltid stimmigt och det har en tendens att göra situationen värre.
Man kan lägga locket på med korrigeringar, men man gör inget som jag ser det åt problemet. Hunden måste lära sig ett beteende.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag är verkligen INTE bra på sånt här, men jag tycker att Jadzia har ett väldigt vettigt resonemang.
Det enda sättet som funkat på min döva, rangsökande och nonchalanta husky, som samtidigt beter sig osäkert och mammigt... *förvirrande*

Hoppas du får bra hjälp med det där och vill du så kan jag följa med dig upp (hit) till Örebro, för att se Jadzia eller Piru in action. (Har fortfarande inte sett det själv.)

Jag önskar jag hade fått den hjälpen när Sisko bad om den.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

En sak till.

Min hund hade/har potential att bita även mig, ledaren, när hon tänder till i huvet. Jag har fått ner skarpheten i henne, men jag kan aldrig glömma att risken fortfarande finns. Och ja, hon har redan bitit mig och mamma, fast då i ren upphetsning och inte menat mot oss. Hon har även bitit en av mina bröder.
Kastrering och nolltolerans har lugnat ner henne. Nu kan vi umgås bland de flesta andra hundar och hon lyssnar på mig mycket bättre. Det tog mig 8 år att komma dit. Jag har försökt vara snäll alldeles för länge och de gånger jag verkligen "tryckt ner henne" och satt henne på plats har gett resultat.
Missförstå mig inte. Jag älskar min hund och hon får mycket beröm, när hon gör rätt.
Jag, som ledare, måste sätta gränser och säga när hon gör fel. Att hon inte gör som jag säger åt henne och ibland inte ens hör, gör att jag måste gå in hårdare.
Ser man på hundarnas språk och regler, så är det så en bra ledare gör.

Mjuka metoder funkar inte på alla raser.

(Jag har haft en sån hund, som lyssnar på en hela tiden, och henne behövde jag ryta till 3 gånger totalt, efter trotsperioden. Hon levde i nästan 10 år. Hon lyssnade på minsta harkling. Min nuvarande lyssnar när hon själv behagar, så jag kan stå där o harkla mig hes hur mycket jag vill, hon lyssnar fortfarande först när det känns bra för henne.)
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Oavsett om hunden är mjuk eller hård - jag menar att det funkar på alla varelser med ryggrad, dvs även människor. Hundarna (precis som vi) gör sina beteenden för att uppnå något de vill eller för att undvika något de inte vill. Endera kan man säga att "om du inte går här så...." eller också kan man säga att "om du går här så får du...." Bägge sätten fungerar, men man får olika resultat. För mig är det säkrare att ha en hund som VILL göra något som jag tycker är acceptabelt/bra än att HINDRA den från att göra något den vill. (Har man en riktigt tuff hund tar den stryk för att göra det den vill för det är viktigare, eller kollar om man kan få tag på den innan den får göra det åtråvärda. Sådana hundar vill man hellre ha på sin sida, att den vill göra det man vill...)

Jag tror en vanlig föreställning är att om man inte använder korrigeringar så är man godismaskin eller "velour-bralla". Visst finns det många som kanske tränar så, men de flesta har t.o.m. högre krav men man styr med hjälp av kontroll av förstärkarna. (Förstärkning behöver inte bara vara köttbullar e.dyl. som många tror... )
Däremot kanske det är svårare att jobba med positiv förstärkning (något hunden vill ha/göra) och negativt straff. (att hunden inte får det den vill ha/göra om den inte gör som man vill).

Men återigen bägge funkar (annars fanns inte teknikerna :smirk:).....
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 331
Senast: skiesabove
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 921
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 808
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag har en nu drygt 1 år gammal labrador, hanhund. Det mesta går bra för oss, framförallt på träningar, men i vardagssituationer är det...
Svar
14
· Visningar
9 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp