Bukefalos 28 år!

Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jadu, jag vet inte om jag tycker att det är någon större börda att släpa på en klicker och lite korv. Det är ju inte så att klickern är jämnförbar med en tegelsten...

Och jag tycker att det går lika snabbt vid inlärning som vid omlärning.
Men om du läst mina övriga inlägg så har jag skrivit att jag visst kan använda mej av tex. vatten, men jag föredrar att använda positiv avledning istället.

Jag har varit med om hundar som förknippar sådan avledning med objektet som de tittade på, oavsett vad du säger. Även om ögonkontakten brytits i samband med obehaget så har detta skett.

Och klickern är en rätt ny grej i hundsammanhang och blir allt vanligare. Det är nog inte för intet..
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Det här med mjuka metodens frammarsch har mest att göra med människans moral och att vi nu applicerar den på djuren, i alla fall hardcore-varanten där man aldrig korrigerar. Inlärningsmässigt är klicker bra, men det är en anan femma och man kan lyckas lika väl utan den. Det är ingen nödvändighet för att använda sig av positiv förstärkning.

At det tar lika lång tid att lära in som att lära om finns det forskning som motbevisar, både på människor och djur. Det tar minst dubbelt så lång tid att lära om som att lära in. Det är därför det är så viktigt att lära in rätt från början.

Och har du fått hunden att förknippa obehaget med objektet så har du gjort fel.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Det här med mjuka metodens frammarsch har mest att göra med människans moral och att vi nu applicerar den på djuren, i alla fall hardcore-varanten där man aldrig korrigerar. Inlärningsmässigt är klicker bra, men det är en anan femma och man kan lyckas lika väl utan den. Det är ingen nödvändighet för att använda sig av positiv förstärkning.

At det tar lika lång tid att lära in som att lära om finns det forskning som motbevisar, både på människor och djur. Det tar minst dubbelt så lång tid att lära om som att lära in. Det är därför det är så viktigt att lära in rätt från början.

Och har du fått hunden att förknippa obehaget med objektet så har du gjort fel.


Mmm, men att bara använda sej av positiv förstärkning och ALDRIG korrigera är ju att dra de till sin ytterlighet (som många gör).. och det är inte jag heller för. Man måste kunna säga ifrån.
Och nej, det går att köra med positiv förstärkning utan klicker också, det är sättet att tänka på som jag tycker om, sen om man väljer bort klickern spelar ingen roll..

Jag menar inte att inlärning och omlärning går lika fort, men att båda dessa går lika fort med klicker/positiv inlärning som med din metod.
Och ja, om alla lyckas lära sina hundar från början skulle de flesta problem aldrig uppstå...
men å andra sidan, vad skulle vi då roa oss att diskutera om?
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Utan att ha läste resten... Men jag tycker att ett komando där hunden är aktiv t.ex. fot, är lättare än där hunden ska vara passiv (sitt-ligg) Då får hunden chans att fixera och koncentrera sig på det mötande. Men det är säkert individuellt :)
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Hej
Jag har också en rottis tik
Hon har det problemet vid möte med hund.
Särskillt två som springer innan för ett staket.
Dom skäller och springer fram o tillbaka.
Nu går vi denna vägen varje dag. Hunden hetsar upp sig redan innan vi kommer fram.

Hon drar och sliter i kopplet, blir blokerad. Lyssnar inte på mig.
Hon är 9 mån Och är mycket lydig och duktig för sin ålder. Men detta gör mig tokig

Vi har tränat på denna väg när hundarna har varit borta. Då har det blivit sitt ligg mm Och mycke berömm.
Men när hundarna är där är det bara slit i kopplet

bra tipps tack
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Utan att ha läste resten... Men jag tycker att ett komando där hunden är aktiv t.ex. fot, är lättare än där hunden ska vara passiv (sitt-ligg) Då får hunden chans att fixera och koncentrera sig på det mötande. Men det är säkert individuellt :)

För mig är det tvärtom. Det är lättare att ha hunden stilla vid möten för då verkar det som att tröskeln till att sticka är större då hunden måste först resa sig och sedan skjuta ifrån. Går hon fot har hon lättare att smita då det bara är att öka farten.
Fast det beror nog mer på mig, att jag har lättare att hinna stoppa henne från liggande/sättandet och då har det blivit så. Och när hon väl sitter/ligger är det inte svårt att få hennes kontakt.
Tänk så olika vi alla och våra hundar kan fungera. :)
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Hej
Jag har också en rottis tik
Hon har det problemet vid möte med hund.
Särskillt två som springer innan för ett staket.
Dom skäller och springer fram o tillbaka.
Nu går vi denna vägen varje dag. Hunden hetsar upp sig redan innan vi kommer fram.

Hon drar och sliter i kopplet, blir blokerad. Lyssnar inte på mig.
Hon är 9 mån Och är mycket lydig och duktig för sin ålder. Men detta gör mig tokig

Vi har tränat på denna väg när hundarna har varit borta. Då har det blivit sitt ligg mm Och mycke berömm.
Men när hundarna är där är det bara slit i kopplet

bra tipps tack

Hon är väldigt ung ännu och jag skulle nog om jag var du börja träna på sitt och ligg m.m just på gränsen där du märker att hon börjar hetsa upp sig, typ några hus ifrån den tomten. Beröm mycket när hon fokuserar på dig och tappa inte tålamodet. När det funkar så flyttar du dig successivt närmare de gapande hundarna.

Varför blir hon så stressad och blockerad, upplever du det som att hon är nervös för de skällande hundarna, vill hon fram och leka eller ser du aggressiva tendenser ("jag ska minsann sätta de där typerna på plats")? Vill hon fram till hundarna eller vill hon bara komma förbi så fort som möjligt?
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Det där har jag tänkt på, det bor rätt många golden i närheten av oss, och majoriteten lägger sig ned (självmant) vid möte. Att flytta på dem verkar vara omöjligt i de flesta fall...:D

Goldengrej?:D
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Det där har jag tänkt på, det bor rätt många golden i närheten av oss, och majoriteten lägger sig ned (självmant) vid möte. Att flytta på dem verkar vara omöjligt i de flesta fall...:D

Goldengrej?:D

Mycket möjligt. Min lägger sig alltid ner när det är något hon väldigt gärna vill ha/göra.
Vill hon det tillräckligt mycket så ligger hon till och med på mage och studsar...?! :D Ser jättekul ut.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Puttar fram den här tråden lite då jag fortfarande har lite "nedlugningsproblem" med nu ettåriga Alabama.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Hur har träningen gått? Har ni gjort några framsteg?

Ja, vi har gjort framsteg så till vida att jag kan gå lös med henne på vallen & hon stannar hos mig & kommer på inkallning även om det rör sig andra hundar & människor där... så länge ingen kommer rakt mot oss & visar att de vill ta kontakt för då släpper hon mig totalt igen.

Jag har fått något lättare att lugna henne inför en hälsning men fortfarande går hon igång på högvarv så snart tillåtelsen att hälsa kommer.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag tror att du hade ändrat en del åsikter om du bytte hund. Med en mjuk och samarbetsvillig hund så hade du undrat vart dina gamla åsikter tagit vägen. Tänk att det finns hundar som man inte behöver korrigera till lydnad och ändå få samma lydnad... Trevliga hundar...

Det är inte bara människans moral som utvecklats, även hundarnas avel har utvecklats och det går mot mer och mer samarbetsvilliga hundar inom vissa raser.

Att tro att all lydnad måste korrigeras fram bevisar ju bara att du umgås med lite för ensidig typ av hundar. Det händer liksom inte så mycket på den fronten.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag tror inte alls att all lydnad måste korrigeras fram eller att det krävs med alla hundar. Däremot anser jag att det inte är möjligt att dressera alla typer av hundar med enbart mjuka metoder. Ett nej är också en typ av korrigering. Vidare hävdar jag att det är schysstare mot hunden att köra svart/vitt än grått och gissningslek. Fasta regler från början där rätt är rätt och fel är fel ger hunden så mycket mer frihet senare i livet. Förvisso är det så att om hunden aldrig gör fel så behöver man heller inte korrigera, men jag har ännu inte mött en hund som gått igenom livet utan att fela.

Och visst är det trevligt med föriga hundar, men en Rottweiler ska trots allt inte vara som en Labrador. Inte ens en förig Schäfer är som en retriever.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Nä för en Schäfer är troligvis förigare ;) Såvida vi inte pratar jaktlabrador...
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

jag orkar inte blanda mig i diskussionen om metod, men måste få påpeka en sak om att man måste ha med sig en massa redskap när man klickertränar. det måste man inte alls. i usa är det vanligt att man INTE ger godis efter klicket, utan istället gör om inklickningen med jämna mellanrum. detta fungerar minst lika bra som "traditionell" klickerträning. och inte behöver man dosan heller egentligen, signalen är valfri.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

jag orkar inte blanda mig i diskussionen om metod, men måste få påpeka en sak om att man måste ha med sig en massa redskap när man klickertränar. det måste man inte alls. i usa är det vanligt att man INTE ger godis efter klicket, utan istället gör om inklickningen med jämna mellanrum. detta fungerar minst lika bra som "traditionell" klickerträning. och inte behöver man dosan heller egentligen, signalen är valfri.

Jag håller med dej... Det är ju inte så att det går att jämnföra klickern med en tegelsten direkt :p
Jag sätter fast klickern i jackan och har med mej lite godis i fickan, ingen större börda att bära på..
Sen är ju klickern en inlärningsgrej, man behöver ju inte bära den med sej för tid och evighet om man nu inte vill.
Jag för min del har med mej klicker trots att min hund är vuxen, man kan ju komma på nån rolig "shejpinglek" när man är ute å promenerar :idea:
Dock så tycker jag att man ska ge godis efter VARJE klick, hellre då att klicka mer sällan..
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Dock så tycker jag att man ska ge godis efter VARJE klick, hellre då att klicka mer sällan..

jag ger också godis/boll efter varje klick, det känns bäst för MIG. men man måste inte använda klickern på det sättet. det är ju inte godisen som är förstärkaren. så länge hunden förknippar ljudet med en belöning går det bra att låta bli att ge något godis. hur länge hunden förknippar ljudet med godis är helt individuellt.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag kör nog mycket med "uppsamling" lite då och då. Jag är hur slö som helst att ha med mig belöningar. Men efter 100 ggr när inkallningen inte sitter som en reflex i ryggen på hunden så kör jag lite tjo och hej på lydnadsplanen, sen behöver jag inte bry mig på ett tag ;) Sen kan jag så klart periodvis träna upp intensiteten med mycket belöning även på vanliga promenader om vi ska tävla inom en snar framtid osv.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Hej, jag kan förstå att du sliter med ett sådant beteende, men mycket som det grunnar sig på är att hon anser sig stå över dig i rang, den som är ranghög är den som hälsar först på nya folk/hundar.
Om du ser på Cesar (mannen som talar med hundar) så ser du att han flyttar upp halsbandet under käken på hunden när han är ute och går, detta är jätte bra på hundar som är av den lite större starkare modellen, hon kommer troligtvis att protester mot detta i början men efter ett tag lär dom sig att är dom olydiga så är det obehagligt, men så fort dom går som vanligt så käns det bra, sedan skall du tänka att allt som är kul som godis, leksaker, kel etc skall hon få när hon har förtjänat det, sluta proppa i hunden godis i tid och otid, det är dig hon skall vilja lyda för att du är ledaren.
Sedan finns det ju dom små sakerna som du kan göra för att bevisa att du är ledaren, hon skall aldrig få mat innan dig, hon får inte röra maten förrän du säger varsågod, får aldrig gå först ut genomdörren,hon skall sova lägre än dig (på golvet) när du kommer hem, ignorera hennes försök att hälsa, ropa sedan på hunden när du vill hälsa, bestäm när du vill klappa henne etc etc. Ledar hunden är den som äter först, sover bäst och går först.
Hund psykologi är en hel vetenskap, men väldigt intressant. Får man bara hunden att förstå genom att använda sig av deras språk så behöver du knappt höja rösten för att få som du vill i alla lägen. Har själv en staffe hanne på 20 mån som är mitt uppe i sin 2a könsmognad och jag kan säga att han kan ibland vara värre och envisare än en 15 årig kille. Glömer stundvis av allt som han lärt sig och drabbas plötsligt av tillfällig dövhet.. ser bara helt oförstående på en när man ber honom om ngt. Det gäller bara att vara lugn, envis och bestämd, men om 4 mån är det över.

Jag hoppas att jag har vart till lite hjälp i alla fall. :) Lycka till
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 379
Senast: skiesabove
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 013
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 862
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag har en nu drygt 1 år gammal labrador, hanhund. Det mesta går bra för oss, framförallt på träningar, men i vardagssituationer är det...
Svar
14
· Visningar
9 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp