hoppa studs -varför?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare linkat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 307
L

linkat

Jag och min dressyrhäst har börjat i en blåbärshoppgrupp "för husbehov". Här om dagen hade vi studshoppning, som förutom lite läskigt också var rätt skoj..

Glömde dock att fråga vår instruktör om Varför man gör det? Vad är själva SYFTET? studs finns väl inte på tävling, kan det vara för gymnastikens skull?

Sv: hoppa studs -varför?

jag är ingen hoppryttare och ni får rätta mig om jag har fel.. men jag kan tänka mig att det dels är gymnastiserande och att det är för att hästen inte ska rusa över hindret då det kommer ett till direkt efter? Men som sagt jag kan ha fel

Det är gymnasticerande och tränar upp rytm och ger en spänstig häst. Det är också väldigt bra träning för ryttarens följsamhet och sits.

Som ovan säger. Man kan också hoppa det om man vill få hästen att bli lite "kvickare".

Att hoppa studs gör hästen kvickare i benen och är samtidigt gymnastiserande för hästen.

Förutom ovan nämna saker tränar det även ryttarens balans och så måste man lära sig ha ett bra tempo. Det är inte roligt att komma för fort in i en studsserie.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 123
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med... 2
Svar
27
· Visningar
1 195
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 116
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 504
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka