Bukefalos 28 år!

Hoppa unghäst!

T

talåj

Jag har en bäbis häst på 4 år. Skulle gärna vilja veta hur mycket ni tycker jag ska hoppa. Är väldigt försiktig och vet inte vem jag ska lyssna på. Hon hoppar jättebra med ryggen. Endel säger att jag inte ska hoppa alls, och en del säger att jag ska hoppa en gång i veckan. Så nu hoppar jag ca 2 gånger i månaden. Snälla hjälp mej, och säg hur det kan vara bra att lägga upp träningen...!!!! :confused:
 
Absolut inte en gång i veckan. varanan vecka eller så. Det beror ju oxå på hur mycket/länge hon är riden innan(som 3 åring och i år)?
 
Det beror ju på. Det finns ju en del som spelar in. Hur mycket är hästen riden och utbildad dvs. hästens utb.ståndpunkt hittills, hästens syn på hoppning, hur intensivt du hopptränar då du hoppar etc..



Jag tror det allra viktigaste är att du får hästen att tycka
det är roligt att hoppa, att hästen tycker det är kul och har bjudning. Du kanske mest ska hoppa hästen en gång varannan vecka om du då tränar för instruktör eller tränar den intensivt i hoppning. Tar du små skutt och mest
tränar hästens teknik så är det inte fel att hoppa kanske
3 pass i månaden med jämna mellanrum.

Annars tycker jag du t.ex. kan variera och hoppträna lite
mer intensivt varannan vecka och hoppa ute i skog och mark (lite små skutt bara) över stock o sten varannan vecka.


Jag tror mycket på varierad ridning över huvudtaget så att hästen ska tycka att det är Roligt. Det koncenptet skulle jag själv ha. Men märker du att hästen börjar tappa bjudning på hinder, vägra osv. så kan du gott varva ner på hoppningen, och hoppa lite mera sällan, det viktigaste är
att din häst tycker att det är kul och att den har bjudning!
 
Och förstås, ju mer du hoppar desto mer krävs det ju att hästen är utbildad. Och hur mkt du kan rida och kräva utav
hästen beror ju på hästens utveckling osv.


Det finns så mycket som spelar in..
 
Jag tyckte också det lät "hemskt" med 1 gång i veckan. Jag hoppar nog en gång i skogen och en gång på banan i månaden. Fast sen händer det ju att man rider förbi en nerfallen björk eller nåt och hoppar över den. En annan fråga; löshoppning - hur får man hästen att galoppera fram till hindret? Jag kan bara komma på att vifta med en långlångpisk, och det tycker jag inte verkar vara någon bra idé. :confused:
 
Du kan hoppa ett språng varje gång du rider, under en period, då blir hoppning till något naturligt och självklart för hästen. Inga höga hinder förstås, men gärna tittiga.
/P
 
Hur man får den att galoppera fram till hindret? Man lär den med rösten "galopp" och sen galopperar den... och långpisk är bra som en förlängning av armen, inte för att slå hästen med förstås.
Min 4-åring - blivnade dressyrstjärna :D - gör någt typ av "hoppjobb" en gång i veckan. Dvs travar över cavaletti, löshoppas, skuttar något mini i skogen eller hoppas en liten minibana. Vi har debuterat i hopptävling i höst också, blåbärshoppning på 50 cm ;)
Jag är noga med att hoppningen ska vara väldigt lätt och rolig, inga tricks eller svårigheter...
 
Min 4 åring hoppas 1 ggn i veckan men hon gillar hoppning och vi hoppar främst låga serier då hon behöver att själv lära sig bromsa. Rider dressyr 1 ggn och ut 2 ggn ungefär. Ibland 2 ggr dressyr och 1 ggn ut.
 
min plutta är också 4 år hon är bara löshoppad. så hon är inte hopptränad alls. travade bommar för första gången i går !!
 
När ungponnyn var 4 (förra året) hoppade hon nog ibland flera gånger i veckan, men mest bara några låga språng. Hon hopptränade relativt sällan. Vi tränade mest balans före och efter hinder och satte upp nästan bara titthinder, löshoppade några gånger på ridbanan vilket slutade med att hon hoppade ut :smirk:
Första gången hon hoppade med ryttare var i maj/juni förra året, då kravlade hon sig över 20 cm, men det dröjde inte länge innan hon började älska hoppningen. I oktober förra året tävlade hon första gången, en LD felfritt. I år har vi mest fått jobba med lydnad då hon verkligen är tokig i att hoppa...
 
Tur! *Pust*
Jag trodde jag red för hårt med henne... Jag hoppar två gånger i månaden. Rider ut tre gånger i veckan. Och rider dressyr en gång i veckan. Men vilor då? Hur länge och ofta vilar era (ung)hästar? :confused:
 
Jag går efter regeln 3 år rida 3 dgar i veckan 4 år 4 dagar osv. tom dom är 6..så går dom 6 dagar resten av sitt liv (iprincip) o aldrig heller rida mer än 2 dagar i rad. och korta pass såklart.
 
Du kan hoppa ett språng varje gång du rider, under en period, då blir hoppning till något naturligt och självklart för hästen. Inga höga hinder förstås, men gärna tittiga.
/P

Precis!!
Och hoppa garna pa olika stallen. "Normala" hinder pa ridbanan, en och annan nedfallen bjork i skogen. Garna nagot dike ocksa, sa att hasten far tanka lite.
det handlar inte om nagra hojder, utan om tankeverksamheten och den mentala traningen du ger din hast.
Massor med tittiga hinder ar jattebra for hasten - ju mer konstigt en hast sett och hort ju lugnare och stablilare blir den i psyket.

Hoppa inte hinder som ar allt for sma heller...din hast maste ju bli battre och battre och fa tanka mer och mer. Vi har 4-aringar som tavlat hela sommaren, och sa har vi 4-aringar som precis borjat sin hoppkarriar.
Jag tycker att det beror mycket pa din hast hur mcyket du ska "pusha" den framat och uppat, men ett par ganger i veckan tycker jag att du minst ska hoppa. I alla fall ett kryss nar du avslutat din dressyrtraning eller en bjork i skogen.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
935
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 387
Senast: LiviaFilippa
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 422
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp