Hoppebett!

SnigelEffekt

Trådstartare
Ok, har ett litet problem! Jag skulle behöva bettförslag till när jag ska hoppa med min häst!

Grejjen är den att han blir väldigt stark så jag håller inte han på ett vanligt tränsbett. Idag hoppade jag på pelham med delta men de blir inte heller riktigt bra för han krullar gärna ihop sig. Så om vi då utesluter stångbett? o tränsbett så länge så återstår ju gag-modellerna.........

Enda gag-varianten jag ridit på är pessoabettet. O det har då varit 2-delat. Jag är kraftig motståndare mot 2-delade pessoabett :angel: men kanske att ett rakt pessoa vore ett alternativ o prova då ju huvudet behöver komma upp o jag behöver en viss skärpa för o hålla han på mattan :o :cool:

Vad är era funderingar o varför? Jag e villig o prova de mesta så länge de finns en logisk tanke bakom :smirk:

Sv: Hoppebett!

jag har den erfarenheten att pessoabettet verkar typ tvärtom mot hur gags och hissbett fungerar. pessoat faller igenom snabbt, och oftast krullar hästen bara ihop halsen på det bettet.

jag skulle tipsa om gags, gärna med två tyglar, eller hissbett.
på de betten går iaf min stora starka häst (som åxå gärna krullar ihop sig) bra.
ett annat bett som fungerar mkt bra på honom är waterfordbett. det är ju en typ av tränsbett, men eftersom det är delat på så många ställen biter han inte fast i det som på ett vanligt 2- eller 3-delat.

Ok, tackar!

Hittade på globus sida under hissbett ett bett som heter hissringsbett, de verkar ju lite intressant........ alternativt ett rakt gag. De amerikanska hissbetten tycker jag känns så himla skarpa?! Men jag vet inte, handen som avgör jag veeeeeet, men om vi säger han lägger sig i handen på mig o jag måste ta tag i han så......... a jag vet inte, bara min tankar! :p

Jag hoppar på pelham med två tyglar. Då har man full frihet att reglera inverkan.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 989
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 673
Senast: cassiopeja
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Spyro192
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 857
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka