Hopphäst landar jämfota?

toves

Trådstartare
Hej! Jag har en hopphäst som har svårt att jobba med ryggen osv, vilka övningar kan vara bra för han? I galoppfattningar blir han spänd och tar i med underhalsen och mer bakbenen men inte ryggen.

Problemet jag tänkte fråga i just hopp-forumet är att han väldigt ofta landar jämfota med bakbenen efter ett hinder, låga som höga. Ser ju inte bra ut, och varför gör han så? Han kan komma i bra fart men klämmer ändå in en studs med bakbenen och då blir han svinlång i landningen istället om man har fart, dvs sänkt rygg, bakbenen långt efter sig och noll form. Hjälp 😭
 
Svårt att ge tips bara utifrån en beskrivning i text. Är hästen kollad hos veterinär? Hästen kanske bara är svag men hopptekniken låter lite... oroväckande. Men som sagt, svårt att säga utifrån text. :)
 
Säger som @fickan; är hästen kollad av vet.? Upplever man ojämnheter eller rörelsestörningar är det alltid bra att vända sig dit direkt, i bästa fall säger de att hästen bara är svag och behöver stärkas, och då kan man be om hjälp här för att få massor av tips.
Det blir svårt för oss att tipsa när vi inte ser hur hästen rör sig och inte vet vad problemet är.
Att han landar så är ju ett symptom på ett problem, alltså resultatet av ett problem.
Du behöver veta varför han gör så för att hjälpa honom. :)
 
Tror jag beskriver det värre än vad det låter, men skulle gärna vela lägga in en filmsnutt på det. Han var uppkollad i vintras och hittade inget förutom något litet bak, och blev behandlad, inget konstigt.. likadan har han varit hela tiden
 
Han blir gärna så här språnget efter hinder. Kollade på videos nu och såg att det bara händer någon gång ibland, men det finns ju fortfarande
 

Bifogade filer

  • 428C7F25-E61D-4498-9D9E-B6EE9E075D7F.png
    428C7F25-E61D-4498-9D9E-B6EE9E075D7F.png
    390,6 KB · Visningar: 213
Tror jag beskriver det värre än vad det låter, men skulle gärna vela lägga in en filmsnutt på det. Han var uppkollad i vintras och hittade inget förutom något litet bak, och blev behandlad, inget konstigt.. likadan har han varit hela tiden
Hur menar du att han landar jämfota? En möjlighet är att han är osäker, och lägger in ett extra när det känns stort, och då kommer i botten och får helikopterhoppa över istället för att kunna hoppa korrekt.

I så fall - hjälp honom genom att lägga honom rätt på hindren, så att han slipper bli osäker.
 
Svårt att förklara i bilder 😅😬
 

Bifogade filer

  • 918E0792-C1DE-4D07-88D4-890629F22C8A.png
    918E0792-C1DE-4D07-88D4-890629F22C8A.png
    263,7 KB · Visningar: 217
Hur menar du att han landar jämfota? En möjlighet är att han är osäker, och lägger in ett extra när det känns stort, och då kommer i botten och får helikopterhoppa över istället för att kunna hoppa korrekt.

I så fall - hjälp honom genom att lägga honom rätt på hindren, så att han slipper bli osäker.
Nja, han är inte direkt osäker, utan han liksom tar inte ett riktigt galoppsprång efter hindret ibland. Han är väl inte sådär toppmusklad just nu men har absolut blivit bättre sen jag fick honom förra året.
 
Nja, han är inte direkt osäker, utan han liksom tar inte ett riktigt galoppsprång efter hindret ibland. Han är väl inte sådär toppmusklad just nu men har absolut blivit bättre sen jag fick honom förra året.
Men hur hoppar han av när det blir så? Kan du inte lägga ut en film?
 
Dom två första sprången är ”vanliga”, och övriga är när han landar ”jämfota”
 
Är han genomgången av kiropraktor? Jag skulle nog börja där.

Har du tagit upp problemet med din tränare? Denne kanske kan se om du eller hästen gör något annorlunda de gånger han landar jämfota.

Jag får lite känslan utifrån filmen att du skulle behöva rida honom lite mera framåt, både innan, över och efter hinder. Annars jobba på att stärka och lösgöra bakparten varje gång du rider. En kiro/ET kanske kan ge några lämpliga övningar med, t.ex. stretching.
 
Hej! Ja min tränare lasrar o masserar även o gick igenom honom o hittade lite grejer. Min kompis tränare som oxå hoppar honom har sagt åt en att ta tillbaka lite innan då han annars gärna rusar lite igenom oc hoppar inte genom kroppen
 
Hej! Ja min tränare lasrar o masserar även o gick igenom honom o hittade lite grejer. Min kompis tränare som oxå hoppar honom har sagt åt en att ta tillbaka lite innan då han annars gärna rusar lite igenom oc hoppar inte genom kroppen

Okej, men då kanske ni behøver hålla om lite mer med benen för att inte förlora energin i bakkärran när ni tar tillbaka honom. Man får nästan bara prova sig fram vad som funkar på en sådan häst.
 

Liknande trådar

Ridning Hej, Jag har en hopphäst som är av lite mindre storlek och har inte jättemycket hals samt byggd pyttelite i framvikt. Hon har en...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: Ray
·
Ridning Hej! Jag har en 6 årig häst som jag hoppade för första gången i januari, detta var även allra första gången han hoppar i sitt liv. Sen...
Svar
10
· Visningar
1 306
Senast: bfpb
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 042
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 878
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp