Hopplös hosta

Shaggy

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag har gjort alla miljöåtgärder som har rekomenderats utom lösdrift. Hästen står på kallstall med bra luft, nästan samma luft som ute det luktar bara svagt av torv. Hon äter silage det sopas aldrig då hästarna är inne kompisens hö hanteras enbart då hästarna är ute utom vid frukostfodringen då hästarna är inne men då färdig uppvägd mängd som slängs in till hästen. Hon är dessutom ute minst 12 timmar/dygn. Trots detta så hostar hon.
Bakgrund
Novan började hosta i mars förra året. Jag började då med den enklaste åtgärden blöta höt. Hon slutade då hosta i boxen men fortsatte hosta vid ansträngning och då hostade hon rejält. Hon hostade 3-5 ggr i början på ridpasset och det var så djupa hostningar så hon fick stanna för att inte trilla omkull. Jag åkte med hästen till klinik för endoskopi undersökning i början på april. Resultatet blev ingen infektion i kroppen inget slem i luftrören :confused:. Det som syntes var en lätt förstorad höger kammare. Recept på ventipulmin och lugnande besked från vet. I början på maj fick hon gå ut dygnet runt och åt då fortfarande blött hö. Tyvärr hostade hon lika envist fortfarande. Har under tiden haft kontakt med vet per telefon.
I juni så släpptes hon på bete och några veckor efter det så minskade hostan det blev lika många hostningar men dom var inte lika djupa. Hon kunde gå och hosta samtidigt och hon kunde tom trava och hosta ibland.
I höstas stallades hon in i ett annat stall (står där nu) där jag får bestämma hur öppet det ska vara :). Tyvärr har ju inte vintern varit den bästa det är rått och fuktigt och det har varit ett rent helvete att försöka hålla Novans lungor i någorlunda skick såfort det blir gråväder så ökar hostan. Nu har jag låtit henne vila i en vecka. Eller vila och vila skrittpromenader i rejäl skritt måndag,tisdag, onsdag släppte i ridhuset torsdag och sedan skritt resten av veckan. Hon fick den här vilan för att hon har en muskelskada i ryggen som hon ådrog sig strax efter att hostan började. Jag har varit i kontakt med vet angående skadan men dom tror inte att dom hittar något vilket inte jag heller tror, visst ville jag ha en tid så skulle jag få det men dom ansåg att nej vi hittar inget. Dessutom är jag livrädd att hon ska bli tvungen att vila lite längre allra helst då boxvila. Den här veckan var lite av ett försök (förberedelse inför ett planerat vet besök för jag vill nog åka trots att vet inte tror att dom hittar något) och det slog inte så bra. Novan har börjat hosta på vägen till hagen vilket hon aldrig gjort tidigare. Hade det varit en människa som hostat så hade jag sagt att det var torrhosta eftersom det låter som om hon inte får tag i något.
Jag har varit orolig sedan mars förra året och nu går jag runt med konstant ont i magen. Vad ska jag hitta på? Hon får vitlök hon får bra luft hon får silage och nu har jag börjat prova med carragen (i helgen så inget resultat ännu) men vad gör jag :confused: :cry:
 
Sv: Hopplös hosta

Glömde skriva ett par saker.
Hästen reagerar INTE på hostprovokation och har inte gjort det tidigare heller.
Hon har tidigare bara hostat vid ridning (utom första två-tre dagarna), alltså inte om jag t.ex. släppt henne i ridhuset trots att andningen ökar minst lika mycket i dom situationerna.
Mellan början på Maj och mitten på September var hon bara i stall de gånger hon skoddes.
Jag säger nu som jag sagt tidigare det känns inte riktigt som om det skulle vara bara vanlig hosta
 
Sv: Hopplös hosta

Konstigt att man inte hittar nåt... Men fråga på kliniken om bronkit och också om dom kan göra ett "doppel" kolla hjärtat.
Sen har jag hört någonstans att blöta höt är ingen idÉ eftersom man binder dammet. Såg att du gått över till hösilage nu. Har du provat något homeopati medel? I senaste hästfynd fanns en artikel. Kan vara värt och läsa lite kanske. MInns inte om det stod om just hosta.
Min ena häst har igångsättningshosta. Hon hostar 2-3 gånger, så där djupt och utan slem. men sen är det borta. veterinären sa att det är inget att oroa sig för. Men det låter värre för dig. Om det är hjärtat så kan hon få syrebrist vilket ger hosta. Blodet transporterar ju syret. Beställ en ny tid på klinik med doppler koll och kanske med ett rullband. Konstigt att hon inte reagerar på hostprovokation... Usch va du måste ha det jobbigt med all oro.

/cj
 
Sv: Hopplös hosta

fortsätt med carrageen... min ponny fick det nåt halvår (kronisk bronkit) och nu använder vi fodertillskottet, han hostar ingenting nu, inte ens vid ansträngning.
 
Sv: Hopplös hosta

vad är carrageen?? Min häst hostar också..

:confused: :confused:
 
Sv: Hopplös hosta

Om hon hade en lätt förstorad kammare kanske det är vatten hon har fått i sina lungor...
Men det borde väl veterinärerna ha kollat...
 
Sv: Hopplös hosta

Min erfarenhet är att hosthästar blir sämre då de vilar. Det positiva är att de brukar bli bättre när man sätter igång dem igen. Finns det några andra djur i stallet? Min ena häst är getallergiker (hosta) och jag fick order av veterinären att flytta getterna till eget boende.
 
Sv: Hopplös hosta

Jag vet att hon blir sämre vid vila men vad gör jag. Hon hostar och behöver alltså röra sig och hon har problem med ryggen som nog skulle behöva 2-3 månaders stillhet :crazy:. Vilan nu var ett försök inför kommande veterinärbesök (ryggen) då jag vill veta hostans status när man diskuterar ev. konvalcens
Bara hästar i stallet förutom Shettisens små husdjur i pälsen :eek:.
 
Sv: Hopplös hosta

Shaggy skrev:
Jag vet att hon blir sämre vid vila men vad gör jag. Hon hostar och behöver alltså röra sig och hon har problem med ryggen som nog skulle behöva 2-3 månaders stillhet :crazy:. Vilan nu var ett försök inför kommande veterinärbesök (ryggen) då jag vill veta hostans status när man diskuterar ev. konvalcens
Bara hästar i stallet förutom Shettisens små husdjur i pälsen :eek:.

Ja men det blir ju bättre igen när du sätter igång henne.
Dom där husdjuren i pälsen kanske ni borde göra er av med. Låter inget vidare :crazy:
 
Sv: Hopplös hosta

Fortsätt med Carrageen är mitt råd. Det har hjälpt på min ponny med Kronisk Bronkit men hon behövde äta dem ett år och får nu torra alger. Nu har varken hosta eller andningsbesvär längre! Lycka till och hoppas hästen blir frisk!
 
Sv: Hopplös hosta

seejii skrev:
Tänker du på lungmask?


Inte i första hand, det är såpass ovanligt så det känns som ett väldigt litet halmstrå. Däremot så av någon mystisk anledning har jjag sett kraftigt maskangripna hästar hosta (utan lungmask). Dock har de rent generellt varit väldigt nedgångna och det tror jag knappast är fallet med Novan.

Så som sagt det är väldans långsökt, men någonstans hamnar man ju i ett läge där man skiter i hur långsökt det är och utesluter det man kan iaf.
 
Sv: Hopplös hosta

Visst är det långsökt med vatten i lungorna. Jag tror inte att det är det men tänkte att lite info skadar aldrig ;).
Jag har faktiskt inte tagit träckprov har tänkt tanken men sen blev det så mycket annat så jag glömde bort :o. Jag har aldrig sett någon häst som hostat av mask men däremot så vet jag att dom kan börja göra det. Hon är däremot avmaskad och jag har tänkt ta träckprov nu i vår för att få se statusen, kanske ska tidigarelägga träckprovet?
Novan är defenitivt inte nergången utan en pigg glad häst som nog inte alls fattar varför matte är orolig.
Till någon annan som tyckte att vi skulle göra oss av med husdjuren. Det är planerat men jag vet inte vilken dag vi allesammans har tid att sanera våra djur.
Angående Caaragen hur lång tid har det tagit för er som använder det att få effekt?
 
Sv: Hopplös hosta

seejii skrev:
Min ena häst har igångsättningshosta. Hon hostar 2-3 gånger, så där djupt och utan slem. men sen är det borta. veterinären sa att det är inget att oroa sig för. Men det låter värre för dig.
/cj
I vanliga fall så kommer det upp något det syns eftersom hon börjar röra tungan och sedan sväljer. Det är bara nu som det har låtit torrt.
Menar du att vet säger att djupa hostningar i början på ridpasset inte är något att bry sig om :confused: Din häst kanske inte hostar så den håller på att trilla omkull för att den tar in så. Novan är dessutom klart besvärad av sin hosta man märker när man börjar rida om hon har en bättre eller sämre dag är hon sämre så är hon urseg så man måste verkligen gå på henne för att hon ska börja röra på sig. När hon då rör på sig så hostar hon några gånger och piggnar sedan till.

Angående hostprovokation, är det någon som har varit med om en hosthäst som inte hostar på hostprovokation?
 
Sv: Hopplös hosta

Min valack har också igångsättningshosta och det är ingen fara med honom. Men så hostar han heller inte så han håller på att trilla omkull.

Och mitt ena sto har kronisk bronkit och ett tag trodde jag att jag skulle förlora henne, så dålig var hon.
Hon reagerade dock inte heller på hostprovokation... Inte ens när hon var som sämst. :confused:
Jag vet inte heller hur sjutton jag har lyckats få hästen frisk (utan symptom), men nog fan är hon det. Bara att tacka och ta emot.

Vad får Novan för kraftfoder? Är det också blött? Nog för att jag är övertygad om att du tänkt på det för länge sen men du skrev inget om det.
 
Sv: Hopplös hosta

Nä, lungmask är inte så vanligt, men förekommer... det ger kraftig hosta, men också större allmänpåverkan, dåligt hull osv. Så jag skulle inte heller tippa på det. men vore kanske smart o kolla träcket för säkerhetsskull. Lungmask tar man välblodprov också, och båda proverna kan visa negativt så man måste djupdyka.
 
Sv: Hopplös hosta

Nä, mitt sto trillar inte omkull, måste vara skitjobbigt i det läget.
 
Sv: Hopplös hosta

Hon får litelite betfor för att blanda ut vitlöken och Carragenet i. Det enda hon får som är torrt är lite krafftpellettar som jag använder som godis. Har funderat på om det kan vara det som är boven men hon får bara 5-6 stycken åt gången och dom borde bli ordentligt blöta i munnen när hon tuggar dom. Har funderat på att ha något fuktigt godis men det lbir så slabbigt i fickorna. Ett alternativ är ju slantade morötter men det är fortfarande opraktiskt på vintern.
Ibland stjäl hon hö från sin kompis men det problemet kan jag nog aldrig komma ifrån det handlar då om kanske en munfull någon gång i veckan.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
632
Senast: Murray
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Twihard
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 291
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp