Hopplös hosta

Sv: Hopplös hosta

Hon har inte trillat men hon måste stanna och tar sedan i så det skakar i hela hästen (det här var i våras) jag känner att tappar jag balansen det minsta lilla i det läget så ligger iv där båda två :crazy:.
 
Sv: Hopplös hosta

Shaggy skrev:
Hon får litelite betfor för att blanda ut vitlöken och Carragenet i. Det enda hon får som är torrt är lite krafftpellettar som jag använder som godis. Har funderat på om det kan vara det som är boven men hon får bara 5-6 stycken åt gången och dom borde bli ordentligt blöta i munnen när hon tuggar dom. Har funderat på att ha något fuktigt godis men det lbir så slabbigt i fickorna. Ett alternativ är ju slantade morötter men det är fortfarande opraktiskt på vintern.
Ibland stjäl hon hö från sin kompis men det problemet kan jag nog aldrig komma ifrån det handlar då om kanske en munfull någon gång i veckan.

Ang blött godis, om du inte av andra anledningar vill undvika det så socker? Det är ju hårt när man har det i fickan (så länge det är torrt),f ryser inte men blir mjukt såfort hästen tar det i munnen?

Iofs tror jag inte de där kraftpelletsarna har ett dugg med hostan att göra. Men om du vill prova och se..
 
Sv: Hopplös hosta

Av ohejdad vana är jag mycket negativ till socker till hästar har blivit itutad sen första dan med hästar att man ger inte socker. Hästen har dessutom tendenser till att slicka på allt och troligen blir hon värre av socker.
Förutom detta så är förslaget bra det är ju garanterat dammfritt :).
 
Sv: Hopplös hosta

Hon är ju avmaska i sommras utan skillnad på hostan efter avmaskningen. Någon gång hade någon sagt något om att avmaskning kunde hjälpa och därför höll jag koll efter maskningarna men det blev ingen skillnad. Kan maskarna vara resistenta mot maskmedlet i såfall? Förra året maskade jag med Ivermectinpreparat.
 
Sv: Hopplös hosta

Hon är bättre just nu :bump: om det bara är guds försyn ett kort tag eller om det är Carragenet som hjälpt redan nu det vet jag inte men hon är bättre :banana: :banana: .
Nu hoppas Shaggy desperat att det verkligen är bättre på riktigt och inte bara ett kort tag.
 
Sv: Hopplös hosta

Carrageen är rödalger som man ska koka i 20 min och sen låta svalna innan man ger det.

Om man läser på förpackningen står där:"Rödalgen har sedan lång tid tillbaka i tiden använts till hästar med hästhosta, kronisk bronkit, kvickdrag och andra inflammationsproblem med gott resultat."

När hostan har slutat (kan variera i tid) kan man gå över till thorverk alger för att förebygga att problemen kommer tbax.
 
Sv: Hopplös hosta

Detta botade jag en fodervärdshäst med som jag hade förut.

Köp bovete (helt) på hälsokostaffären och koka upp ca 2 dl med vatten så att det täcker grynen, häll bort det första kokvattnet och slå på nytt vatten koka upp igen och sen ger du hästen gröten med maten.

Alla hälsokostaffärer har inte det men dom kan ta hem om man vill ha. Våran häst blev helt bra från sin hosta då bovete innehåller antihistamin och det ger man ju vid allergier. Du kan ju gott prova det är inte särskilt dyrt eller besvärligt.

Lycka till!
 
Sv: Hopplös hosta

Hade en ponny på foder för fyra år sen, com hade hosta. Han var tillfälligt riktigt bra med hjälp av ventipulmin (som även funkar kanon på nuv. hästen). Men det blev sen sämre när hösten kom och till slut fick han avlivas. Men anledningen till avlivningen var vatten i lungorna. Veterinären lyssnade på hjärta/lungor och det lät inte alls bra. Han blev även rätt konstig i bukens form, svårt att förklara såhär i efterhand, för jag var bara elva då. Hade ingen riktig uppfattning då.
Han fick även svårt att andas, var rosslig/väste i luftrören när han var som sämst.

Kanske inte var till så mycket hjälp, men det var mina erfarenheter av bronkit samt vatten i lungorna.
 
Sv: Hopplös hosta

Angående Caaragen hur lång tid har det tagit för er som använder det att få effekt?

För mig blev hästen först sämre (och då fick matte panik..). Men jag bet ihop och fortsatte ett par månader och sen blev pålle helt bra!

Viktigt är dock att inte fuska och bara ge en gång/dag. Ge TVÅ ggr/dag trots att det blir mer omständigt (tex om man har hästen inackoderad och måste be andra om hjälp).
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
632
Senast: Murray
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Twihard
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 291
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp