Bukefalos 28 år!

Hopplöst läge

matildamilton

Trådstartare
Har genom hela mitt liv ridit på ridskola. Nu är jag 17 år gammal med en massa erfarenhet i bagaget men nu har jag nått en punkt där att rida på ridskola gör mig så less. Jag har ingen möjlighet att tävla och det känns som att jag inte lär mig mer på ridskolan. Men det är endast där jag kan rida på riktigt då jag annars bara har ett gäng travare jag bara får skritta och trava på enbart för att motionera dem. Medryttarhäst har jag provat på tidigare men efter att ha hamnat hos riktiga rötägg så händer inte det igen. Foderhäst skaffade jag mig förra sommaren bara för att sen få lämna tillbaka den när vi två veckor senare insåg att saker inte stämde med hennes ben och hovar. Har sedan dess varit spekulant på två andra hästar som skulle ut på foder, de båda lämnades dock bort innan jag ens fick chans att provrida. Sen dess ha jag så smått kollat vidare och vi har ekonomin till det, men nu har mina föräldrar tagit reda på att de inte kan köra häst utan utökat B körkort, något de tvärt säger nej till och därför blir det en omöjlighet att ha häst för min del.

Vill verkligen inget annat än att skaffa häst och få chansen att utvecklas och tävla på högre nivå än klubbtävlingar, men mest av allt vill jag få prova på fälttävlan. Har funderat lite smått på att kanske se om något annat stall behöver hjälp för jag finner inget större nöje i att rida travare längre. Någon som har någon idé på vad jag kan göra? Börjar kännas hopplöst.
 
Alla ägare till medryttarhästar är långt ifrån rötägg, långt ifrån. Samma gäller foderhästar, leta lite till och ang transport så kan man hyra en transportfirma som vi gjorde när vi köpte hem min häst.

Förutom det är det väl mest dina egna tankar som sätter stop för dig själv.
 
Har genom hela mitt liv ridit på ridskola. Nu är jag 17 år gammal med en massa erfarenhet i bagaget men nu har jag nått en punkt där att rida på ridskola gör mig så less. Jag har ingen möjlighet att tävla och det känns som att jag inte lär mig mer på ridskolan. Men det är endast där jag kan rida på riktigt då jag annars bara har ett gäng travare jag bara får skritta och trava på enbart för att motionera dem. Medryttarhäst har jag provat på tidigare men efter att ha hamnat hos riktiga rötägg så händer inte det igen. Foderhäst skaffade jag mig förra sommaren bara för att sen få lämna tillbaka den när vi två veckor senare insåg att saker inte stämde med hennes ben och hovar. Har sedan dess varit spekulant på två andra hästar som skulle ut på foder, de båda lämnades dock bort innan jag ens fick chans att provrida. Sen dess ha jag så smått kollat vidare och vi har ekonomin till det, men nu har mina föräldrar tagit reda på att de inte kan köra häst utan utökat B körkort, något de tvärt säger nej till och därför blir det en omöjlighet att ha häst för min del.

Vill verkligen inget annat än att skaffa häst och få chansen att utvecklas och tävla på högre nivå än klubbtävlingar, men mest av allt vill jag få prova på fälttävlan. Har funderat lite smått på att kanske se om något annat stall behöver hjälp för jag finner inget större nöje i att rida travare längre. Någon som har någon idé på vad jag kan göra? Börjar kännas hopplöst.


Skaffa körkort själv? Jag förstår tillfullo om föräldrarna inte har lust att vara hästchaufförer... Innan du får köra själv så kan du hyra transportservice vid akuta behov, eller samåka med andra som tävlar.

Fråga på klubben om du kan få hyra någon av deras hästar. Vi brukade hyra ut lektionshästar till privatryttare i perioder för att de skulle komma ifrån springet ibland. Antingen på heltid, eller ett visst antal dagar i veckan.

Sök medryttarhäst igen. Givetvis är inte alla hästägare som behöver medis otrevliga. Det är väl självklart.

Ta reda på vilka stall som finns i din närhet och åk runt till dem. Erbjud dig att hjälpa till. Kanske får du napp, och får ett helgjobb eller liknande. Oavsett så får du se olika stallar och möjlighet att nätverka. Ju fler som vet att du finns desto lättare är det ju att hitta medishäst, hyrhäst, eller liknande.
 
Har genom hela mitt liv ridit på ridskola. Nu är jag 17 år gammal med en massa erfarenhet i bagaget men nu har jag nått en punkt där att rida på ridskola gör mig så less. Jag har ingen möjlighet att tävla och det känns som att jag inte lär mig mer på ridskolan. Men det är endast där jag kan rida på riktigt då jag annars bara har ett gäng travare jag bara får skritta och trava på enbart för att motionera dem. Medryttarhäst har jag provat på tidigare men efter att ha hamnat hos riktiga rötägg så händer inte det igen. Foderhäst skaffade jag mig förra sommaren bara för att sen få lämna tillbaka den när vi två veckor senare insåg att saker inte stämde med hennes ben och hovar. Har sedan dess varit spekulant på två andra hästar som skulle ut på foder, de båda lämnades dock bort innan jag ens fick chans att provrida. Sen dess ha jag så smått kollat vidare och vi har ekonomin till det, men nu har mina föräldrar tagit reda på att de inte kan köra häst utan utökat B körkort, något de tvärt säger nej till och därför blir det en omöjlighet att ha häst för min del.

Vill verkligen inget annat än att skaffa häst och få chansen att utvecklas och tävla på högre nivå än klubbtävlingar, men mest av allt vill jag få prova på fälttävlan. Har funderat lite smått på att kanske se om något annat stall behöver hjälp för jag finner inget större nöje i att rida travare längre. Någon som har någon idé på vad jag kan göra? Börjar kännas hopplöst.
Har du provat att åka på ridläger alternativt träningsläger? Bara genom att byta miljö och ridning kan det öppna ögonen på en. Jag var mycket på ridläger när jag var tonåring och hade jag inte varit det hade jag nog lagt ner ridningen för länge sen. :)

Jag har också varit medryttare i ett travstall, jag tröttnade på att rida dom, så jag började köra istället. Väldigt roligt att få göra något annat än vad man är van vid.

Mycket för mig handlade om att få nya infallsvinklar och komma på vad det var jag saknade.
 
Jag tycker du ska höra med ridskolan om du tex kan få hyra häst av dom någon/ några dagar i veckan.
Eller leta vidare efter ny medryttarhäst.
Jag förstår att du har hamnat i ett läge där det känns hopplöst men saker går att lösa,
om du är 17 år kan du ju börja med körkortet snart också. Om ca två år kanske du går ut gymnasiet? Då får du ju andra möjligheter.
antingen ta ett jobb där du får pengar att lägga på egen häst eller ta ett jobb med hästar för att lära dug mer.
 
Har genom hela mitt liv ridit på ridskola. Nu är jag 17 år gammal med en massa erfarenhet i bagaget men nu har jag nått en punkt där att rida på ridskola gör mig så less. Jag har ingen möjlighet att tävla och det känns som att jag inte lär mig mer på ridskolan. Men det är endast där jag kan rida på riktigt då jag annars bara har ett gäng travare jag bara får skritta och trava på enbart för att motionera dem. Medryttarhäst har jag provat på tidigare men efter att ha hamnat hos riktiga rötägg så händer inte det igen. Foderhäst skaffade jag mig förra sommaren bara för att sen få lämna tillbaka den när vi två veckor senare insåg att saker inte stämde med hennes ben och hovar. Har sedan dess varit spekulant på två andra hästar som skulle ut på foder, de båda lämnades dock bort innan jag ens fick chans att provrida. Sen dess ha jag så smått kollat vidare och vi har ekonomin till det, men nu har mina föräldrar tagit reda på att de inte kan köra häst utan utökat B körkort, något de tvärt säger nej till och därför blir det en omöjlighet att ha häst för min del.

Vill verkligen inget annat än att skaffa häst och få chansen att utvecklas och tävla på högre nivå än klubbtävlingar, men mest av allt vill jag få prova på fälttävlan. Har funderat lite smått på att kanske se om något annat stall behöver hjälp för jag finner inget större nöje i att rida travare längre. Någon som har någon idé på vad jag kan göra? Börjar kännas hopplöst.

Börjaövningsköra så mycket det bara går på en gång så kanske du är tillräckligt säker för att köra hästen rätt snart när du fått kortet. Kostar typ 800 pix att ta utökat sen :)

Under tiden kanske du kan ta helgkurser/ läger några gånger under året med lite mer avancerad nivå. Eller spara pengarna till hästen :)
 
finns ju massor av ekipage som går utmärkta att köra på b-kort spec om man bara ska köra en häst? Låter som märklig orsak till att inte kunna skaffa häst om allt annat är löst?
 
Har genom hela mitt liv ridit på ridskola. Nu är jag 17 år gammal med en massa erfarenhet i bagaget men nu har jag nått en punkt där att rida på ridskola gör mig så less. Jag har ingen möjlighet att tävla och det känns som att jag inte lär mig mer på ridskolan. Men det är endast där jag kan rida på riktigt då jag annars bara har ett gäng travare jag bara får skritta och trava på enbart för att motionera dem. Medryttarhäst har jag provat på tidigare men efter att ha hamnat hos riktiga rötägg så händer inte det igen. Foderhäst skaffade jag mig förra sommaren bara för att sen få lämna tillbaka den när vi två veckor senare insåg att saker inte stämde med hennes ben och hovar. Har sedan dess varit spekulant på två andra hästar som skulle ut på foder, de båda lämnades dock bort innan jag ens fick chans att provrida. Sen dess ha jag så smått kollat vidare och vi har ekonomin till det, men nu har mina föräldrar tagit reda på att de inte kan köra häst utan utökat B körkort, något de tvärt säger nej till och därför blir det en omöjlighet att ha häst för min del.

Vill verkligen inget annat än att skaffa häst och få chansen att utvecklas och tävla på högre nivå än klubbtävlingar, men mest av allt vill jag få prova på fälttävlan. Har funderat lite smått på att kanske se om något annat stall behöver hjälp för jag finner inget större nöje i att rida travare längre. Någon som har någon idé på vad jag kan göra? Börjar kännas hopplöst.

Varför skulle dina föräldrar behöva utökad behörighet för att köra hästen? Har de en så stor bil?

Annars kan jag bara ge dig rådet att ha mer tålamod med foderhäst eller kanske medryttarhäst.
 
Har genom hela mitt liv ridit på ridskola. Nu är jag 17 år gammal med en massa erfarenhet i bagaget men nu har jag nått en punkt där att rida på ridskola gör mig så less. Jag har ingen möjlighet att tävla och det känns som att jag inte lär mig mer på ridskolan. Men det är endast där jag kan rida på riktigt då jag annars bara har ett gäng travare jag bara får skritta och trava på enbart för att motionera dem. Medryttarhäst har jag provat på tidigare men efter att ha hamnat hos riktiga rötägg så händer inte det igen. Foderhäst skaffade jag mig förra sommaren bara för att sen få lämna tillbaka den när vi två veckor senare insåg att saker inte stämde med hennes ben och hovar. Har sedan dess varit spekulant på två andra hästar som skulle ut på foder, de båda lämnades dock bort innan jag ens fick chans att provrida. Sen dess ha jag så smått kollat vidare och vi har ekonomin till det, men nu har mina föräldrar tagit reda på att de inte kan köra häst utan utökat B körkort, något de tvärt säger nej till och därför blir det en omöjlighet att ha häst för min del.

Vill verkligen inget annat än att skaffa häst och få chansen att utvecklas och tävla på högre nivå än klubbtävlingar, men mest av allt vill jag få prova på fälttävlan. Har funderat lite smått på att kanske se om något annat stall behöver hjälp för jag finner inget större nöje i att rida travare längre. Någon som har någon idé på vad jag kan göra? Börjar kännas hopplöst.

Inte fälttävlan men.. visst höll du på med ponnygalopp förut? Är du 17 så är du ju tillräckligt gammal för att ta amatörjockeylicens. Inte alls fälttävlan eller "vanlig" ridning, men ett sätt att utveckla sig kan vara att välja en annan bana. (Dålig jämförelse; när jag insåg att jag inte kunde bli bättre på att spela piano började jag med kyrkorgel, ett sätt att få flera nya år av utveckling :))

Förstår att du känner dig färdig med ridskola. Men det finns olika ridskolor. En del har upplägg där man är medryttare/delfodervärd och får ha en häst som sin egen några dagar í veckan, en del åker på externa tävlingar, har mer utbildade hästar etc. Det finns också de som specifikt vänder sig till bättre ryttare som vill framåt och därför bara har några få elever i varje grupp.
Privatlektioner är ett annat sätt, brukar gå att få på de flesta ridskolor.

Håller med övriga om att det inte är nödvändigt med utökat B-kort. Men det beror på vilken bil man har, nyare bilar får oftast inte dra så mkt som äldre på B-kortet och det är även bra ur andra synpunkter. T ex lättare om man vill ha transport med boggie (bör man ha).

Håller med övriga om att ridläger/träningsläger och att fortsätta leta medryttarhäst. Lycka till
 
finns ju massor av ekipage som går utmärkta att köra på b-kort spec om man bara ska köra en häst? Låter som märklig orsak till att inte kunna skaffa häst om allt annat är löst?

Fast det där beror ju på vad man har för bil.
Och jag förstår föräldrarna att de inte vill ändra körkortsbehörighet för att köra en häst i släp.
Även om det låter lite som en förevändning (förutom då att de tidigare samarbetat i att söka foderhästar och så vidare).

Jag tycker utifrån TS startinlägg att
1. TS är lite låst som gett upp tanken på medrytteri (även om jag inser att det nog kan vara svårt att hitta en medryttarhäst när man har så uttalad tävlingsönskan som TS beskriver)
2. TS är ung och har alla chanser i världen att utveckla sitt ridintresse om bara enstaka år. Tålamod är en dygd...även om det är en tråkig dygd.
3. Vissa ridskolor verkar ha speciella grupper för personer med högre ambitioner och större talang. Kanske det kan finnas någon sådan där TS finns?
4. och tråkigast. Dessvärre får man förhålla sig till sina förutsättningar. Om förutsättningarna är att samla riderfarenhet på travare, så får man välja att göra det eller att låta bli. Och har man inte förutsättningarna att börja tävla som ungdom, har man möjlighet att göra det senare i livet.
 
Om du har råd med foderhäst borde du också ha råd att i stället rida privatlektioner en gång i veckan. Om du skulle kunna hyra någon av ridskolans bättre hästar och få ha samma varje gång borde du lära dig massor på det! Medryttarhäst tycker jag att du ska fortsätta att leta, givetvis finns det bra sådana också. Om du betalar en del för att vara medryttare så ökar ju också chansen att du får rida en häst du kan få tävla också.

Annars så är väl det tråkiga svaret att du är 17 år gammal, snart fyller du 18 och kan ta körkort själv, och bara något år efter det är du redo att ge dig ut i världen och bestämma själv hur du gör med ridningen.
 
Inte fälttävlan men.. visst höll du på med ponnygalopp förut? Är du 17 så är du ju tillräckligt gammal för att ta amatörjockeylicens. Inte alls fälttävlan eller "vanlig" ridning, men ett sätt att utveckla sig kan vara att välja en annan bana. (Dålig jämförelse; när jag insåg att jag inte kunde bli bättre på att spela piano började jag med kyrkorgel, ett sätt att få flera nya år av utveckling :))

Förstår att du känner dig färdig med ridskola. Men det finns olika ridskolor. En del har upplägg där man är medryttare/delfodervärd och får ha en häst som sin egen några dagar í veckan, en del åker på externa tävlingar, har mer utbildade hästar etc. Det finns också de som specifikt vänder sig till bättre ryttare som vill framåt och därför bara har några få elever i varje grupp.
Privatlektioner är ett annat sätt, brukar gå att få på de flesta ridskolor.

Håller med övriga om att det inte är nödvändigt med utökat B-kort. Men det beror på vilken bil man har, nyare bilar får oftast inte dra så mkt som äldre på B-kortet och det är även bra ur andra synpunkter. T ex lättare om man vill ha transport med boggie (bör man ha).

Håller med övriga om att ridläger/träningsläger och att fortsätta leta medryttarhäst. Lycka till
Jo, förr var det ponnygalopp som gällde :) Har funderat en hel del på att försöka hitta ett stall att hjälpa till i men det blir liksom inte av, vet inte alls vad det finns för tränare här i trakterna, förvisso finns det ju rätt många på Jägers men är lite mesig och rädd att man i ett större stall kanske inte kan få rida som oerfaren då det verkar vara full fart i de stallen.

Tack så mycket för alla svar från alla. Är kanske rätt gnällig men kan samtidigt försvara mig lite med att hästarna är det bästa jag vet. Känner samtidigt att jag de senaste dagarna accepterat att jag står där jag är och att det helt enkelt blir att vänta. Kan i alla fall glädja mig med att det troligast blir ponnytravlicens i vår och det är ju alltid ett steg i nån riktning även om det inte är ridning :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 700
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 462
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp