Bli medryttare, hur svårt ska det vara?

Jag tycker att jag har en väl balanserad annons, typ ”jag har haft egna hästar och är väl införstådd i vad det innebär att ta hand om en häst” och lite om vad för typ av ridning jag gillar (skog och dressyr) osv. Och några bilder när jag rider.
Inget konstigt i det, då har jag ingen mer gissning om orsak.
Men lappar på granngården och lite andra platser kanske är en bra idé.
Försöka nå dem som kanske inte är så aktiva online.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Alltså jag är själv hästägare. Eller var. Tre hästar har jag haft + en ponny till barnen. Jag har arbetat med hästar som behandling inom ungdomsvård där det även ingick fölhantering då det bedrevs avel. Jag är inte nybörjare. Det finns ingen anledning för någon att ”dra öronen åt sig”.
Det har ingenting med hästkunskapen att göra.

Jag väljer själv hellre en nybörjare som jag trivs med personligen och som frågar och lyssnar, än en som kan mycket men har taskig attityd/inte matchar mig personligen.

Det är ok att alla inte gillar alla. Vi är olika.

Om du håller span på annonser under en längre tid, åker som fotfolk på kurser du är intresserad av, hittar en ridskola/körskola/hästskola du gillar, så kommer du förr eller senare hitta ett ekipage där du matchar med både häst och människa :).

Men det kan ta tid helt enkelt. Hästägare har ingen skyldighet att dela sitt hästliv med andra människor än de dom själva väljer.
 
Vad är det för typ av bilder? Kan det vara något i dem som "stör"? Testa att byta ut/ta bort dem kanske?
 
Jag gjorde en snabbsökning i gruppen för medryttare i västra Götaland och det var inte alls så många annonser. Och om det dessutom är glesade bland stallen så tror jag också det är en av anledningarna till uteblivna svar alt svar som matchar ens kriterier.
Jag vet själv att där jag står idag med hästarna, är det svårt att både hitta inackorderingar och medryttare pga avståndet och att folk har häst hemma om de nu har någon häst.

Jag har läst många av dina inlägg (du är duktig på att skriva) och tror inte att det är fel på din annons. Det är nog helt enkelt så att det kan ta lite tid innan rätt person ser din annons. Personen har idag kanske en medryttare som slutar om 2månader, hen byter jobb och därför behöver en medryttare osv. Så jag skulle säga att fortsätt sök med jämna mellanrum genom ex facebook, lappar på granngården och kanske sätta upp en lapp i den lokala ridskolan.
 
Jag gjorde en snabbsökning i gruppen för medryttare i västra Götaland och det var inte alls så många annonser. Och om det dessutom är glesade bland stallen så tror jag också det är en av anledningarna till uteblivna svar alt svar som matchar ens kriterier.
Jag vet själv att där jag står idag med hästarna, är det svårt att både hitta inackorderingar och medryttare pga avståndet och att folk har häst hemma om de nu har någon häst.

Jag har läst många av dina inlägg (du är duktig på att skriva) och tror inte att det är fel på din annons. Det är nog helt enkelt så att det kan ta lite tid innan rätt person ser din annons. Personen har idag kanske en medryttare som slutar om 2månader, hen byter jobb och därför behöver en medryttare osv. Så jag skulle säga att fortsätt sök med jämna mellanrum genom ex facebook, lappar på granngården och kanske sätta upp en lapp i den lokala ridskolan.

Tack snälla för ditt svar, du sätter fingret på precis det jag försökt förmedla i den här tråden. Och du har t.o.m. gjort egen research :bow:

Medryttare i Västra Götaland funkar nog bra om man söker medryttarhäst runt Göteborg. Jag ”hänger” mer i medryttare Skaraborg, men det är få annonser där. Brukar förnya min annons varannan, var tredje månad. Formulera om lite, byta ut någon bild. Tror inte att det är något större fel på varken mina bilder eller mina annonstexter.

Är hemma och är sjuk just nu men så fort jag är frisk igen ska jag sätta upp en lapp på Granngården och en på Ica, och hoppas på det bästa :)
 
Tack snälla för ditt svar, du sätter fingret på precis det jag försökt förmedla i den här tråden. Och du har t.o.m. gjort egen research :bow:

Medryttare i Västra Götaland funkar nog bra om man söker medryttarhäst runt Göteborg. Jag ”hänger” mer i medryttare Skaraborg, men det är få annonser där. Brukar förnya min annons varannan, var tredje månad. Formulera om lite, byta ut någon bild. Tror inte att det är något större fel på varken mina bilder eller mina annonstexter.

Är hemma och är sjuk just nu men så fort jag är frisk igen ska jag sätta upp en lapp på Granngården och en på Ica, och hoppas på det bästa :)
Hur långt kan du åka från Vättern? Mitt gamla stall har en fbgrupp och flera är Tibrobor.
 
Det tror jag inte att det är :)

Vad är en dålig bild för dig?
Tycker att man ser väldigt mycket avskräckande bilder i annonser. Säger förstås inte att dina är det, eftersom jag inte sett dem! 😅 Tycker dessutom att ögonblicksbilder känns väldigt ointressant i en sådan annons. Man kan få helt fel uppfattning om ryttaren. Möjligen kan film ge något, men som hästägare vill man ju ändå se personen rida innan man bestämmer sig. :)
 
Tycker att man ser väldigt mycket avskräckande bilder i annonser. Säger förstås inte att dina är det, eftersom jag inte sett dem! 😅 Tycker dessutom att ögonblicksbilder känns väldigt ointressant i en sådan annons. Man kan få helt fel uppfattning om ryttaren. Möjligen kan film ge något, men som hästägare vill man ju ändå se personen rida innan man bestämmer sig. :)
Haha, det har du förstås rätt i. En del bilder är verkligen hemska 🙈

Jag brukar göra ett kollage med två eller fyra bilder. Olika gångarter och/eller dressyr/hoppbild. Tänker att det ändå ger en någorlunda uppfattning :)
 
Oj jösses vilken slutsats.
Fast Fabian skrev ju att hen trodde att inte så många hästmänniskor har erfarenhet av Aspergberg. Det skulle jag skriva under på, jag har ingen aning om vad det är. Eller är det samma som ADHD?
Sedan om man inte säger något är det väl ingen som märker, men TS drog ju upp detta så att det kan tolkas som något hen tar upp.
 
Fast Fabian skrev ju att hen trodde att inte så många hästmänniskor har erfarenhet av Aspergberg. Det skulle jag skriva under på, jag har ingen aning om vad det är. Eller är det samma som ADHD?
Sedan om man inte säger något är det väl ingen som märker, men TS drog ju upp detta så att det kan tolkas som något hen tar upp.
Nej, jag drog inte upp det som något jag ”tar upp”. Jag nämnde det här i tråden när någon föreslog att jag skulle åka ut till olika stall och presentera mig.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast Fabian skrev ju att hen trodde att inte så många hästmänniskor har erfarenhet av Aspergberg. Det skulle jag skriva under på, jag har ingen aning om vad det är. Eller är det samma som ADHD?
Sedan om man inte säger något är det väl ingen som märker, men TS drog ju upp detta så att det kan tolkas som något hen tar upp.
Vad bra att du vet att hästmänniskor inte har den kunskapen. Jag anser annorlunda. Dessutom finns det inget som talar för att ts gått ut med det i sina försök att hitta häst.
 
Fast Fabian skrev ju att hen trodde att inte så många hästmänniskor har erfarenhet av Aspergberg. Det skulle jag skriva under på, jag har ingen aning om vad det är. Eller är det samma som ADHD?
Sedan om man inte säger något är det väl ingen som märker, men TS drog ju upp detta så att det kan tolkas som något hen tar upp.
Fast hästmänniskor är knappast en homogen grupp. Väldigt många av oss har kunskaper om det via vårt arbete, vår släkt eller umgängeskrets, eller har det själva. Det går verkligen inte att generalisera om vad vi som håller på med hästar har för erfarenheter och kunskaper.
 
Fast hästmänniskor är knappast en homogen grupp. Väldigt många av oss har kunskaper om det via vårt arbete, vår släkt eller umgängeskrets, eller har det själva. Det går verkligen inte att generalisera om vad vi som håller på med hästar har för erfarenheter och kunskaper.
Nej, och ska man öppna upp för att spekulera hejvilt skulle jag dessutom gissa att kunskapen och prevalensen är högre inom subgruppen ”kvinnor med hästintresse” än hos befolkningen i allmänhet. Men det är såklart en ren gissning.
 
Fast hästmänniskor är knappast en homogen grupp. Väldigt många av oss har kunskaper om det via vårt arbete, vår släkt eller umgängeskrets, eller har det själva. Det går verkligen inte att generalisera om vad vi som håller på med hästar har för erfarenheter och kunskaper.
Exakt! Hästmänniskor är en samling människor som oftast har helt andra liv utöver hästarna med andra jobb, utbildningar, familjer och bekanta etc. Att anta att vi skulle veta mindre om sådant bara för att vi även råkar hålla på med hästar blir förstås väldigt märkligt och fel.
 
Jag har inga krav alls egentligen.
Just nu har jag ingen häst som passar (har bara ponnys just nu), men jag har "bara" en lösdrift, inget riktigt stall. Det gör att många medryttare väljer bort mig, för de vill ha stall med ridbana eller ridhus. De vill kunna ställa upp på gången och inte behöva rida ut. Nu har min granne 800 meter bort en jättefin ridbana som står tillgänglig, men då grannen rider western trail är det ofta bommar på den ridbanan, vilket potentiella medryttare inte gillar då de vill ha en helt tom ridbana.

Hos mig binder man upp hästarna i ett riktigt grovt "staket" bredvid sadelkammaren och mina hästar är supervana att stå där då de dessutom får kraften där, men någon medryttare har upplevt det obehagligt av okänd anledning att binda upp hästarna där. Jag har dessutom bara kallvatten, vilket innebär att jag inte duschar hästarna på vintern och det har någon också reagerat på.

Men jag har världens finaste ridvägar där man kan rida i timmar utan att behöva vara ute i trafiken, men många medryttare vill inte rida ut tyvärr.

Just nu betalar jag en granntjej att komma och hjälpa mig ett par gånger i veckan när jag tycker att jag behöver hjälp, men just nu har jag bara ungponnys också och det kräver ibland att man är två (rider in en 3-åring just nu bland annat).

Så jag måste säga att jag drar mig för at annonsera om medryttare trots att det finns massor med ridning hemma hos mig just för att jag har fått en del negativ respons. Och då behöver man inte mocka eller fodra eller göra någonting runt omkring. Borsta och rid liksom.
 
Just nu har jag ingen häst som passar (har bara ponnys just nu), men jag har "bara" en lösdrift, inget riktigt stall. Det gör att många medryttare väljer bort mig, för de vill ha stall med ridbana eller ridhus. De vill kunna ställa upp på gången och inte behöva rida ut. Nu har min granne 800 meter bort en jättefin ridbana som står tillgänglig, men då grannen rider western trail är det ofta bommar på den ridbanan, vilket potentiella medryttare inte gillar då de vill ha en helt tom ridbana.

Hos mig binder man upp hästarna i ett riktigt grovt "staket" bredvid sadelkammaren och mina hästar är supervana att stå där då de dessutom får kraften där, men någon medryttare har upplevt det obehagligt av okänd anledning att binda upp hästarna där. Jag har dessutom bara kallvatten, vilket innebär att jag inte duschar hästarna på vintern och det har någon också reagerat på.

Men jag har världens finaste ridvägar där man kan rida i timmar utan att behöva vara ute i trafiken, men många medryttare vill inte rida ut tyvärr.

Just nu betalar jag en granntjej att komma och hjälpa mig ett par gånger i veckan när jag tycker att jag behöver hjälp, men just nu har jag bara ungponnys också och det kräver ibland att man är två (rider in en 3-åring just nu bland annat).

Så jag måste säga att jag drar mig för at annonsera om medryttare trots att det finns massor med ridning hemma hos mig just för att jag har fått en del negativ respons. Och då behöver man inte mocka eller fodra eller göra någonting runt omkring. Borsta och rid liksom.

Men så märkligt! Jag tycker inte att de sakerna låter så konstiga även jag hade föredragit att iaf få stå inomhus när jag gör iordning hästen. Komma undan väder och vind.
 
Ja det gör jag. Jag väger lika mycket som min 15cm längre man men ingen skulle höja på ögonbrynen om de såg honom på en häst. Men jag vill inte starta en debatt/diskussion om detta med viktbärande hästar, det får man ta i en annan tråd :)

Jag har som sagt haft egna hästar och för mig är ”hästeriet” viktigare än ridningen, så att rida på ridskola känns inte aktuellt för mig. Har ridit på ridskola som vuxen men nej, inte för mig.

Tycker själv att jag är en drömmedryttre :D:rofl:
Jag skulle nog faktiskt tro att det är vikten som är problemet, dessvärre. Många hästar går nog bort där, oavsett om du själv tycker det skulle gå bra för dig att rida hästen, så är det ju hästägaren som bestämmer.

Vuxna män med den vikten har också svårt att hitta medryttarhästar, för att folk tycker de är för tunga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 773
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 378
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 768
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 162
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp