hopplös hund ,, hjälp !

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare lollepoppii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 364
L

lollepoppii

jag och min kille har skaffat en till hund, en underbar tik på 1 år kastrerad och vart illa behandlad,, vi tog henne från djurskyddet, de görs framsteg..men !

hon är omöjlig att aktivera, vi pröva att läggta blodspår ,, de intreserade inte hon ,, vi har testa agillety, allmän lydnad går så där hon är helt enkelt inte så intreserad att lära sej saker! som ja känner de är hon " avstängd" de gick jätte snabbt att lära henne gå fint i koppel .. så ja tro de fins någonstans,, vi kan inte ha henne löäs då inkallningen inte sitter ,, är de någon som kan hjälpa mej att komma på vad man kan aktivera henne med? alla tips är välkommna! och promenader får hon gott om , men hjängympa skulle sitta fint då hon har massor med energi,, hon är matglad så ja tycker juh att de ska kunna hitta något att börja med iaf,,

hon är av raser leonberger- berner sennen- karelskbjörnhund,,

tack alla bukare på förhand ::bump:

Sv: hopplös hund ,, hjälp !

Klickträna! Har inte gjort det själv men finns böcker om det, garanterat på nätet också.

Hej. Det verkar som du verkligen försöker att göra allt för denna hund. Det är ju jättebra. Men jag tänkte direkt när jag såg vad det var för raser att spårning inte egentligen är vad dessa raser är avlade för. Alltså blodet ochj det du lagt ut..Åtminstone inte bernersennen och leonberger. Den andra rasen har jag inte nån koll på.. Men iaf till mitt lilla tips som kanske inte alls funkar men som borde vara värt ett försök åtminstone. Berner sennen är ju en draghund så varför inte prova det?? Har du nån vagn eller liknande som den kan få dra så får den ju göra det som den är född att göra=) Hoppas du kommer på något bra!!

Du kan väl prova att gömma godis? Innomhus går bra. Göm korvbitar eller liknande på olika ställen och låt hunden sedan leta efter dom.

Sedan kan du kanske försöka lära henne trix? Och ge godis som belöning.

Detta är saker som brukar uppskattas av matglada hundar. :)

Hur länge har ni haft hunden?
Min tanke är att ni kanske behöver ge hunden tid att bo in sig.

ja håller på att klicka in henne ,, men som sakt inget e som roligt för henne .. ha min andra tik inklickad

Hej. Det verkar som du verkligen försöker att göra allt för denna hund. Det är ju jättebra. Men jag tänkte direkt när jag såg vad det var för raser att spårning inte egentligen är vad dessa raser är avlade för. Alltså blodet ochj det du lagt ut..Åtminstone inte bernersennen och leonberger. Den andra rasen har jag inte nån koll på.. Men iaf till mitt lilla tips som kanske inte alls funkar men som borde vara värt ett försök åtminstone. Berner sennen är ju en draghund så varför inte prova det?? Har du nån vagn eller liknande som den kan få dra så får den ju göra det som den är född att göra=) Hoppas du kommer på något bra!!

hur gammal ska dom va innan man kan börja träna sådant ? dom bruka va rätt så ömtåliga då dom e så unga ,, hon har inte så mycke muskler ännu ,,

Hur länge har ni haft hunden?
Min tanke är att ni kanske behöver ge hunden tid att bo in sig.

vi har haft henne i en månad nu !! att dom ska bo in sej e klart men ja ha haft många omplaceringshundar men ingen ha vart så avstängd som denna donna! de finns som inge " liv" i hennes ögon !

Du kan väl prova att gömma godis? Innomhus går bra. Göm korvbitar eller liknande på olika ställen och låt hunden sedan leta efter dom.

Sedan kan du kanske försöka lära henne trix? Och ge godis som belöning.

Detta är saker som brukar uppskattas av matglada hundar. :)

jo de ha ja provat men ger inget resultat , om hon går förbi godisen äter hon klart upp den ,, men de är inget som väcker intresset,, men ger man henne godis så snaskar hon i sej bums ..

vi har haft henne i en månad nu !! att dom ska bo in sej e klart men ja ha haft många omplaceringshundar men ingen ha vart så avstängd som denna donna! de finns som inge " liv" i hennes ögon !

Ge henne tid är mitt förslag!
Om hon inte har haft det så lätt i livet ,så kanske hon har svårt att lita på människor.Hennes sätt att stänga av är ett försvar.
Försök att hitta på något som hon tycker är roligt.
Du ska se att livet kommer tillbaka till henne,när hon vet att hon kan lita på er.
Lycka till med henne.Skulle gärna vilja se en bild på henne!

Som andra sagt - ge henne mere tid! En månad är ingenting...det kan ta flera år att göra hund av en hund som inte haft det bra.
Ställ inga krav på henne så här i början, utan jobba enbart med positivt förstärkning och jättegott godis (köttbullar eller korv t.ex). kasta ut 2-3 godisbitar på golvet framför henne och låt henne leta upp dem. Dvs kasta ut dem alldeles framför henne (en meter eller så ifrån) så att hon ser var de hamnar, men inte kan äta alla tre samtidigt utan måste ta dem en i taget. När hon väl lärt sig principen att "leta" godis på golvet så kan du göra det en aning svårare, kasta ut lite fler godisbitar runt henne, nu kan hon inte längre hålla i minnet var bitarna hamnade utan MÅSTE använda näsan för att hitta dem. Kom ihåg att använda helt oemotståndligt godis, och gärna på tom mage de första gångerna så att hon är hungrig.

Jag har två hundar som är måttligt itresserade av blodspår, men som ÄLSKAR att spåra märgben! Man får helt enkelt hitta alternativ som funkar för individen.

Hej. Ett år är ganska så ungt. Speciellt för en så stor hund. Men jag tror du skulle kunna börja me det nu. Förutsatt att hon tycker det e roligt. Men använd inga tyngder ännu.. Det räcker att hon bara får dra vagnen utan nånting i. Den ska inte va tung i början. Det är själva uppgiften att dra vagnen som du vill åt. Sen när den har lärt sig och växt till sig lite så kommer du kunna lägga i saker oxå. Men som sakt var försiktig i början om hon inte har så mycket muskler.
Ett annat tips är att inte tycka synd om hunden för att den har haft ett svårt liv innan och är völdigt är tillbakadragen. Tänk på att hunden känner av din sinnesstämmning till 100%. Så om du tycker synd om hunden så blir det synd om hunden=) Jag tror du kommer att lyckas tillslut!!

Jag har heller ingen erfarenhet av Kreolsk björnhund men de andra raserna är ju i sig ganska lugna hundar.Jag tycker också du ska ge henne mer tid och arbeta på att få henne att lita på dig i första hand.Ta lite längre skogspromenader och om du har en sjö i närheten kan du ju se om hon tycker det är roligt att bada.Aktivera med lite godissök och kanske någonb aktivitetsboll eller liknande.
Lycka till!

Ge henne tid är mitt förslag!
Om hon inte har haft det så lätt i livet ,så kanske hon har svårt att lita på människor.Hennes sätt att stänga av är ett försvar.
Försök att hitta på något som hon tycker är roligt.
Du ska se att livet kommer tillbaka till henne,när hon vet att hon kan lita på er.
Lycka till med henne.Skulle gärna vilja se en bild på henne!

jo de vet jag , men då man tränar bygger man samtidigt upp ett band.. bild kommer inom kort ha som inte riktit koll på hur man kan lägga upp här på buke ! :o

Som andra sagt - ge henne mere tid! En månad är ingenting...det kan ta flera år att göra hund av en hund som inte haft det bra.
Ställ inga krav på henne så här i början, utan jobba enbart med positivt förstärkning och jättegott godis (köttbullar eller korv t.ex). kasta ut 2-3 godisbitar på golvet framför henne och låt henne leta upp dem. Dvs kasta ut dem alldeles framför henne (en meter eller så ifrån) så att hon ser var de hamnar, men inte kan äta alla tre samtidigt utan måste ta dem en i taget. När hon väl lärt sig principen att "leta" godis på golvet så kan du göra det en aning svårare, kasta ut lite fler godisbitar runt henne, nu kan hon inte längre hålla i minnet var bitarna hamnade utan MÅSTE använda näsan för att hitta dem. Kom ihåg att använda helt oemotståndligt godis, och gärna på tom mage de första gångerna så att hon är hungrig.

Jag har två hundar som är måttligt itresserade av blodspår, men som ÄLSKAR att spåra märgben! Man får helt enkelt hitta alternativ som funkar för individen.

jo de tar tid för dem .. ska helt klart göra de . va e de för hundar du har ?

Hej. Ett år är ganska så ungt. Speciellt för en så stor hund. Men jag tror du skulle kunna börja me det nu. Förutsatt att hon tycker det e roligt. Men använd inga tyngder ännu.. Det räcker att hon bara får dra vagnen utan nånting i. Den ska inte va tung i början. Det är själva uppgiften att dra vagnen som du vill åt. Sen när den har lärt sig och växt till sig lite så kommer du kunna lägga i saker oxå. Men som sakt var försiktig i början om hon inte har så mycket muskler.
Ett annat tips är att inte tycka synd om hunden för att den har haft ett svårt liv innan och är völdigt är tillbakadragen. Tänk på att hunden känner av din sinnesstämmning till 100%. Så om du tycker synd om hunden så blir det synd om hunden=) Jag tror du kommer att lyckas tillslut!!

de låter skoj =) jo de e svårt att hålla tillbaka kännslor ibland ,, vi människor e juh som nå kännlogryt *skratt* de fins båda för å nackdelar i allt !

min omplacering var också väldigt försiktig i början, men jag lät henne vara. tilliten kom mer och mer och då vågade hon ta för sig tillräckligt för att vi skulle kunna träna. det var mycket klättra på saker, enkla trix osv, mest för att hon skulle få känna sig duktig. men någon superenergisk sprallig hund blev hon aldrig. hon är helt enkelt ganska lat och vill inte gärna anstränga sig mer än nödvändigt (utom när det är agility, men hon vägrar bli styrd, hon ska spinga hela banan själv *skratt*).

Berätta gärna hur det går sedan:)

Krav kan man nog ställa på vanligt väluppfostrat beteende. Annars får de snart en hund som tar sig i ledningen i flocken.
Men andra aktiviteter håller jag med om att de behöver tid att bo in sig. Men all uppfostran ska ändå finnas där. Fortsätt beröm och ut på promenader om hon gillar det. Övriga övningar som sök, agillity och extra lydnads dressyr, kan ju väntas med. Beröm gärna mer än vad som behövs när hon verkligen gör något extra. Tex om du skulle få för dig att öva sök efter godis inomhus så beröm henne extra mycket istället för bara lite. Då brukar de många vakna till. Hon behöver känna också att hon är uppskattad av er när hon gör något, inte bara normalt lite så där utan riktigt ordentligt. Hunden verkar ju ha mest drag-ras i sig, då kanske hon passar mest för det. Pröva och kolla sedan när tiden verkar mogen. Men framför allt TA det lugnt med alla extra övningar utöver den normala uppfostran och ge mycket beröm oavsett hur lite det var gjordes. Mycket klapp, kramar och godis (då hon gillar mat)

Liknande trådar

Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har... 2
Svar
26
· Visningar
7 620
Senast: Modig_Korn
·
H
Övr. Hund Det går sakta men säkert framåt med min omplacering Pingla 1 år. Nu kan hon lämnas ensam några timmar utan att bli nervös, möter mig... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 879
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 619
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka