Hambo

Trådstartare
Min ena häst är jätte duktig på att hoppa .
Jag är en skogsmulle ryttare med hopp om att kunna vara med i klubbtävlingar
igen efter några år . Nu har jag fått en förfrågan från en duktig hopprytterska
( ungdom ) om hon får hoppträna/tävla honom i Hoppning. Jag tycker detta låter jätte skoj, men kan man kombinera detta utan att han förlorar sina Gångarts egenskaper ??

Hej från Hambo
 
Sv: Hoppning

Det tror jag absolut MEN det kräver ridning. Man kan inte låta hästen rusa iväg mot hindrerna i grisepass osv. Hoppning är dressyr med hinder, tänk så! Jag hade börjat med bommar och verkligen bibehållit ridningen, det är så lätt att man tappar den när man börjar fokusera på enbart på hinderna.

Sålänge man rider väl och genomtänkt tror jag bara det är bra träning även för en isis :D
 
Sv: Hoppning

Det tycker jag absolut att du kan! Min kompis var med i hoppning på sin isis och det var inga problem med gångarterna sen.
Tycker sen pållen dessutom att det är skoj att hoppa så är det ju toppen.
 
Sv: Hoppning

Tösen åker i väg på " Riktiga " Träningar ca 1 g /veckan, hon har haft ett russ förut som hon tränat och tävlat med jätte fina resultat !
Så det blir nog ingen grisepass mot hindren !

Hej från Hambo
 
Sv: Hoppning

Tävlade hon mot andra islänningar eller rena Ponny tävlingar ?

Hej från Hambo
 
Sv: Hoppning

Jag tränar och tävlar hoppning på min islänning och jag ser BARA positivt på det!

Hästen lär sig lyft på fötterna, hästen blir stark, du kommer åt muskler som du inte kommer å annars, bra med varierad träning = du får en starkare och mer allsidig häst som orkar mer och håller längre!

Det är bara trams att vanlig dressyr och hoppning skulle "förstöra" islänningen och gångarterna som man så ofta får höra men i självaverket är det precis tvärt om!
 
Sv: Hoppning

Tösen åker i väg på " Riktiga " Träningar ca 1 g /veckan, hon har haft ett russ förut som hon tränat och tävlat med jätte fina resultat !
Så det blir nog ingen grisepass mot hindren !

Hej från Hambo


Ursäkta om jag var oklar, tog bara grisepass som ett exempel. Inte menat som något dumt. Jag har inte ens sett hästen så kan ju inte göra någon bedömning. Men somsagt, inte menat illa mot någon häst eller någons ridning, bara ett exempel :) Ber om ursäkt om jag var otydlig med det.
 
Sv: Hoppning

Jag tränar och tävlar hoppning på min islänning och jag ser BARA positivt på det!

Hästen lär sig lyft på fötterna, hästen blir stark, du kommer åt muskler som du inte kommer å annars, bra med varierad träning = du får en starkare och mer allsidig häst som orkar mer och håller längre!

Det är bara trams att vanlig dressyr och hoppning skulle "förstöra" islänningen och gångarterna som man så ofta får höra men i självaverket är det precis tvärt om!


Men oj, stackars människor som tror att hoppning och dressyr förstör hästen :eek: . När jag jobbade som beridare i Danmark på ett islandshäststall så red vi bara dressyr, och red ut. haha. Vad ska man annars rida lixom?
 
Sv: Hoppning

Kan ryttaren bara rida så ska det inte vara ngt problem :) Mitt fyrgångsto hoppar gärna och bra, hon hoppar helst i galopp men det är mitt fel eftersom vi tränat för lite på trav så hon är lite svag i den. Hoppar iofs inte mycket men kan inte alls se vad som skulle vara dåligt i det.
 
Sv: Hoppning

Jag hoppade min förra foderhäst, han var jätte duktig och man måsta verkligen rida hästen inte låten den lixom göra vad den ville och vilken takt den ville, jag satsade på att försöka ta de lugnt och sansat när jag hoppade honom. Han älskade att hoppa och villa gärna springa iväg i galoppen och sådant, och när jag var och kollade på en kurs och frågade om passläggning och sådant vad man ska tänka på vid det och vad hästen skall kunna göra, och då är det just att kunna byta tempo hur som haver i galoppen från kortgalopp - mellantempo galopp m.m. det är en bra början för vidarutveckling av pass. Och jag sa att eftersom jag har tävlat både dressyr och hoppning med min förra foderhäst så är det ju näst intill ett krav jag har haft på mig att kunna rida i båda kortgalopp och mellangalopp, speciellt i dressyren juh! ;) Det tyckte kursledaren ändå var bra att jag tränade på det x3
Han och jag hoppade upp till 80cm på skoj, och hoppat upp till 70cm bana.
dsc_0268_145542143_161056312.jpg

hopp2_161060313.jpg

bild ur film 50cm
hopp3_161060337.jpg

hopp4_161060370.jpg

bild ur film 70cm
 
Sv: Hoppning





Här hoppar jag en av ridskolehästarna på ridskolan jag jobbade på i Danmark.
Vi hoppade enstaka hinder på 80-90 cm, inga problem :) Han hoppade helst i trav och i galopp när det kom upp i lite högre höjder.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 414
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 313
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 180
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 769
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp