hopprädd!!!!!

S

semlis777

har ni något bra tips till en som är hopprädd som inte har hoppat större hinder på 2år, jag är rädd men samtidigt väldigt sugen på att börja å hoppträna igen då jag kommer ihåg hur kul det var. jag klarar av att hoppa små hinder m vilkenhäst som helst nästan(ca 60cm) men när det är ca 1m så vågar jag inte riktigt. någon som har något bra tips hur jag ska börja igen?? är jätte tacksam för snabbt svar
 
Hoppa på den nivå du känner dig säker på, sedan när du tröttnar på höjden så går du upp ett steg, det kanske är lite läskigt i början, men sedan så vänjer man sig och efter ett tag så blir även den höjden löjligt lågt, och så fortsätter man!
 
Det är bara att hoppa och hoppa och hoppa.
Jag är oxå höjdrädd efter vintern då jag oftast inte hoppar så mkt så det är bara att hoppa igång sig på tidiga våren innan tävlingssäsongen sätter igång.
 
Jag är likadan.
Det som är trist är att tränarna är så pigga på att höja vid träningarna :(
Jag förstår att hindrena är enkla och att hästen säkert klarar av det, men JAG blir nervös när det blir högre och jag känner att de andra i gruppen tycker att man är jobbig som tar upp tid genom att be tränaren sänka.
Har provat ett flertal tränare och det tycks alltid bli så här. Kan ju inte gärna träna med shettisarna när jag har D-ponny...
 
hoppa på en häst som du litar på och som hjälper dig... en ärlig häst som ställer upp..
 
Kanske behöver du helt enkelt privatträningar i hoppning där tränaren vet att just du behöver stärka ditt självförtroende. Det finns väldigt många sätt att lura någon att hoppa högt... Folk har lyckats med mig och jag har lyckats med hopprädda kompisar. Det gäller att man känner den som man tränar för och att man sitter på en trygg häst som antingen hoppar ur alla lägen eller som själv ordnar avstånden. Det finns några saker som har hjälpt mig ur en del av min hopprädsla...

*fick hoppa 1,20 på träning en gång... (har aldrig gjort om det igen, ännu... börjar bli sugen) fast hästen jag satt på hade tävlat 1,30 och hoppat hinder hemma på 1,55 och han hoppade ur ALLA lägen och det vara bara att hänga på...

*Två år med en enda vägran, enbart snälla hästar hoppade jag då...

*Hoppa hästar som "går av sig själva" så att man bara kan "åka med" (inget att hålla på med i längden men hjälper mot rädslan.

*Hoppa terräng på en häst som älskar det!

Sätt att lura min kompis att hoppa högre än hon vågar:
*Kombination men ett galoppsprång emellan första hindret på ca 60 cm. andra hindret ett stigsprång, ganska smalt med 20-30 cm skillnad mellan fram och bakbom.

*Trippelbarrar Trevliga lutande

*Trekombination (1 språng-två språng) Första hindret ca 50-60 cm andra hindret upp till 80-90 cm och tredje hindret ungefär som andra...

*Foderhästen som hoppar allt och alltid fixar avstånd.
 
försök!! jag skulle hoppa typ 90 för Första gången, man va ganska skraj men tänkte att man vill ju inteskämma ut sej! (förälder filma (inte min) och då är de ganska pinsamt)
så de var bara att köra på och när jag väl hade hoppat några hinder fattade jag att de va skiiiitskoj!! ska börja tävla med min pålle i vår/sommar!! :D :banana:
 
Det där med att vara hopprädd kan vara jättejobbigt. Har varit i en sådan period för några år sedan så jag vet att det är jobbigt. Mitt tips är att hoppa ofta med en häst som man trivs på och känner sig trygg. En grej som stärkte mitt självförtroende var när jag red höjdhoppning med hjälp av övningen fem och en halvan (trav in på ett kryss, ett galoppsprång till en oxer/stigsprång). Man börjar på en behaglig höjd för att sedan höja fem centimeter varje gång. Då tycker du kanske inte att det är så jättehögt i jämförelse om man höjer hindrerna 10-15 cm inför varje språng. Fördelen med fem och en halvan är att hästen kommer rätt in och du kan fokusera dig på dig själv i stället på att få hästen att hoppa av rätt.

Men pressa dig inte mer än att du tycker det är kul. Det är ingen ide att hoppa högt för andras skull utan det viktiga är att du har kul!

Lycka till // Jenny :rofl:
 
Ja jag tycker också att du kan börja med låga hinder i början, göra olika slags hinder.
Om du tränar på det ett tag tror jag nog att du kommer igång som förut! :D
 
Jag kom in i en sån period när min häst började krypa inpå hindrena när de var högre och vi kraschade på flera tävlingar. Det visade sig sedan bero på att hon var skadad, tyvärr är hon inte bra än... :( (Det var förra våren) Men sen fick jag börja hoppa på en kompis häst, och det var en superärlig häst som bara gick av sig själv och hoppade hur man än kom på hindrena. Och nu har ja börjat träna på en annan häst som ja ska få tävla till våren (ägaren vågar inte hoppa) Hon är en toppenhäst! Hoppar ALLT och het som bara den, ju högre det blir desto roligare tycker hon att det är! Och då blir det att man rycks med i hästens glädje. Jag har aldrig haft så roligt som när jag hoppar henne.
Så försök få låna en häst som vill hoppa!
Hoppas det går över för hoppning är ju det roligaste som finns! :D :bump: :bump:
 
är man hopprädd är man väl inte rädd för höjden på hindret? eller? Dem flesta är väl rädda för att hästen ska stanna ...
 
Det beror ju på
Men på låga hinder stannar ju inte hästen lika ofta heller så det hjälper väl då med :idea:
 
Hej Semlis!
Jag har upplevt samma sak. Blev skadad när jag red än kompis häst och blev totalt livrädd efter det, men i och för sig jag skadade mig rejält.
Men detta resulterade att det tog mig över ett år att komma över 90 cm. Fick en kompis till att tävla honom. MEn efter mycket mod och bra tränare är jag nu uppe i 1,10cm på tävlingsnivå och träningsnivå 1,10-1,20 cm
Så bara fortsätt på lägr nivå till du känner att du är mogen för högre höjder. Lycka till :bump:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 261
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp