Hoppsadel, ganska böjd bom.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare md5krist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 906
M

md5krist

Så var det dags att köpa ny sadel åt den andra hästen. :smirk: Behöver förslag på märken att prova.

Hon är sex år gammal och har hittills haft en Wintec, medan hon "växt till sig". Den har legat bra tidigare, men nu när vi bytt till det vidaste järnet är den lite väl böjd i bommen och står upp en aning baktill. Dessutom tror jag att även det vidaste järnet börjar bli lite trångt.

Behöver alltså en sadel som finns i ganska vid modell, och som är relativt böjd i bommen. Wintecen anses väl vara ganska böjd?

Det ska vara en flatback av god kvalitet, med bra balans (prisklass åtminstone >10 kkr). Har själv tänkt prova en Prestige Paris, eftersom jag trivs bra med den sadeln själv och de är ju ganska böjda. Andra förslag?? Vad kan vara värt att prova till en häst där en Wintec med normal-vid bom passat bra (gällande hur böjd bommen ska vara)?

Sv: Hoppsadel, ganska böjd bom.

Prova en Prestige Sidney istället, den är lite mer uppbyggd baktill så den är inte riktigt lika svängd som Paris'en. Jag har en 35'a till mitt stora halvblod

Jag hade testat Prestiges modeller först och främst för skönare sadlar får man ju leta efter.

Prestiges sadlar är ju underbara att rida i. Tyvärr kan inte min häst ha dom eftersom han är för kort i ryggen så vi har en crown och den är underbar :D

jaguar är ganska böjd, ullstoppad så du kan forma om bossorna.
Man komnmer åt väldigt bra med skänkeln i deras sadlar!
Kan dessutom ställa om bommen om hästen breddar sig mer

Amerigo modell DJ är nog av den "böjning" i bommen du är ute efter (CC däremot är nästan helt rak) Skönare hoppsadlar får man leta mkt länge efter, slår definitivt prestigen med många hästlängder.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 572
Senast: super
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 801
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 618
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka