Hoppsadel... Hjälp!

Polly_Mulle

Trådstartare
Förlåt! Jag vet att det finns minst en miljon trådar om sadlar... men ingen tar upp mitt problem.
Jag behöver en ny hoppsadel. Har nu en mycket gammal Griffin med korta kåpor och stora klossar både fram och bak. Söker något som liknar den att rida i...

Har en häst med bred rygg och manke, ganska kort rygg. Har en county som dressyrsadel.

Mitt problem är nog inte i första hand hans rygg utan mina ben... Min rumpa behöver en stor 17" eller en 17,5. Jag sitter gärna lite trångt, det gör inget alls, men jag har hysteriskt korta ben. Riktigt korta... Typ appaloosas 15,5 eller 16" sadlar passar mina ben i kåpstorlek. 17" o L-kåpa innebär att bakklossen sitter MINST en handsbredd för långt ner.
Jag vill helst ha bakkloss men det är inget tvång om stödet i övrigt är bra, stora klossar tack, annars hoppar hästen mig till hmlen och tillbaka... Föredrar en hög framkloss jämfört med den som går längs hela kåpan men det kan skifta beroende på uppbyggnad. Måste vara flatback och av vettigt märke... Hur sitter klossarna på stúbbens flat? Både nya och äldre? Andra märken ni kan tipsa om, har tänkt mig en beg märkessadel...
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

Stubbens klossar kommer nog inte funka för dig, jag som är 175 med långa ben (har XL på min dressyrsadel) och jag är bara liiiiite för lång för dom. Prova en Stubbben Artus, den har klossen mycket högre upp än vad de har på deras övriga sadlar och den har korta kåpor.

Sen så handlar sitsstorleken inte om huruvida du vill sitta trångt eller inte, du ska ha rätt sitsstorlek (alltså att du sitter abkom framvalvet, i mitten av sadeln och har minst en handsbredd (knappt 10 cm) mellan rumpa och bakvalv. Rider du med en för liten sitsstorlek gör inte bommen sitt jobb och fördelar vikten fel, alltså är det VÄLDIGT viktigt med rätt sitsstorlek. Och County är små i sitsen, så du behöver kanske en 17,5?

Vill du ha ´bra och lite mer exakta tips på sadalr måste du lägga in en bild på hästen och mäta rygglängden fram till det sista revbenet.
Engelska sadlar har ofta väldigt korta kåpor, passar ofta breda hästar med rak rygg och normalhög/hög manke.
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

Tack för tipset, har både en 17 och en 17,5 på county och sitter lika bra i båda. Hästen jobbar lika bra i båda med för den delen. Hur är countys hoppsadlar i stödet?

Någon annan som har tips på sadlar med mkt stöd?
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

okej.
Andra sadlar då? Passier, Kieffer?
Hade en pessoa innan och trivdes bra i den, hur vida finns de?
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

Passier har iaf bara en kåpstl, jag hade 17" på min och är 176cm med väldigt långa ben, och den passade mig utmärkt, så den kan du nog glömma... men varför inte beställa en Prestige med stl small på kåpan då??
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

Pessoa finns väl bara upp i vid bom men kan nog beställas i XW. Men de är inte så vida i bomvidden. Ungefär som Stubben tycker jag.
Kieffer har maffiga stöd på Donau och Garmisch men om County passar kan du glömma dom... Pessoa tror jag också blir fel. Passier är nog för raka med.
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

Han hade pessoa innan han musklade upp sig och nomrlabommen växte han ur för tre år sedan... tyvärr...

Jacsons sadel i XW ligger inte an riktigt som jag vill och är ganska smal för att vara en XW... Prestige är okej men jag hade hoppats på att hitta en beg. Hoppar bara studs en gång i veckan för gymnastik och omväxlings skull och vill inte ha ngn superdyr ny sadel. Då slutade jag hellre att hoppa... Dessutom är jag trött på att alltid gå miste om massa pengar när jag får sälja en nästan ny sadel bara för att han har musklat om sig... Han är en county bom 4 (W).
Fler märken?
Du har väl provat det mesta som finns på marknaden?

Kollade snabbt in på B*rjes. De har modellen Romanus, den verkar passa mina ben, men hur är den i bommen? Någon som vet?
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

Blir dyrt att ha en specialbeställd sadel att hoppa studs med en gång i veckan när man är dressyrryttare... Dessutom fattig sådan... Då hoppade jag hellre inte alls. Han har dessutom alltid lyckats växa ur alla sadlar jag köpt nya så jag fått sälja och gått miste om många tusenlappar... Beg eller billigare ny...
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

Jo, jag har provat det mesta. Men det är mycket enklare för mig om du ger mig en bild på din häst och säger vilka krav du har. För det kan vara så att County bara ligger sådääääär bra.
Fixar du en bild så blir det mkt enklare.
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

shoebox.msnw


där ska det vara en bildlänk annars är adressen här...
http://groups.msn.com/buspolly/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=19
bilden är tagen igår kväll. Hoppas att det hjälper lite i alla fall.
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

Kraven är en sadel som helst inte ska gå på multum eftersom jag bara gymnastikhoppar lite ibland. Jag vill ha en sadel med mkt stöd, framförallt fram, helst inte bananformad kloss utan den stora högre upp. Jag har korta ben, hästen drar vid bom. Det ska vara flatback.
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

Prestige, Röösli, Amerigo (de har olika passform på de olika modellerna, så ring Ridin och fråga), Dominus, Jaguar (de har olika modeller med olika passform så du får prova dig fram där med), Stubben MF hopp Special.
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

Uff, lite väl dyra märken att hobbyhoppa 50 cm i... Då kunde jag lika gärna fortsätta hoppa i dressyrsadeln... Stübben är intressant, hade hoppats på att äldre CS modeller skulle kunna vara att prova...
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

Tyvärr trivs inte jag till 100% med MF, klossarna är super men den är inte flatback... Tyvärr älskar jag flatback, men jag ska fundera på MF faktiskt.... svårt att hitta beg tillräckligt breda bara...
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

Du behöver väl bara 32 bom?
Jag har sett 2 stycken 17,5" 32 bom och 1 18" 32 bom och 4 17" 32 bom.
Måste du verkligen ha flatback då? För jag tycker inte den är så himla mycket djupare än Siegfried CS sadlarna.
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

Njaaa det är dels utseendegrejen men också att jag helt enkelt trivs i flatbacksadlarna... Å andra sidan så får det ev bli en sådan om det funkar...
Hoppas att han klarar sig på 32-bom.
Griffins haflinger/Cob var för smal i vid och Lemetex 32 passade i bredd men var för lång förra året (dressyr) och jag tror att han har breddat... Appaloosa 35 är för tight runt manken...
Han är mkt bred över manken med och de flesta sadlar hamnar på bogarna på honom, har alltid fått kompromissa någonstans...

Inga andra märken då? Det finns ju hur mkt mä'rken som helst!
Hur är Heni de Rivel?
Hubertus?
Zaldi?
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

Lemetex hoppsadlar är lite kortare än dressyrsadalrna.
Då kanske du behöver en Stubben xw om du ska ha en sån.... Jag har faktiskt bara sett en Stubben Artus i 17,5" xw bom (finns fortfarande till salu, kan fixa numret om du vill) och den har korta kåpr, men risken finns att den blir för rak för din häst. Dessutom har dom väldigt små stöd.

Zaldi Royal och Brunet kan passa :idea: (tänkte jag inte på ;) )

Royalen har däremot mkt mer stöd än Brunet.
 
Sv: Hoppsadel... Hjälp!

Brunet har kortare kåpor har jag sett men royal är en allround, i så fall är star mer intressant...
men hubertus då (frågar igen)? den måste du väl ha hunnit med?

Lemetex passar inte min rumpa heller. tycker att den är obekväm, jag sitter illa... deras 18" satt jag betydligt sämre i än min county 17". Tycker att countys 17" och 17,5" är ungefär lika att sitta i, fast 17" är bra gammal....

Som sagt, hobbyhoppar bara ibland, ytterst lite och bara små hinder pga trasiga knän (jag rider t o m ut i drerssyrsadel m dressyrläder :D ) Så en inte allt för dyr beg är intressant. Försöker febrilt få fram fler namn i skallen...

Den de har på höks då? CH fast jag tycker att allroundmodellen ser mer hoppinriktad ut än hoppmodellen... hur är den i passform och kvalité.
Kvalitén behöver inte vara tiptop... bara den har korrekt bom och hyfsat ridbar... Kingston går fetbort, allt annat är jag beredd att prova - utom just syntet...
 

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
512
Senast: Barret
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 629
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Blandrastik
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp