Hoppsadel med kort anläggningsyta.

Martina_m

Trådstartare
Har efter en utprovning av dressyrsadel, insett att min hoppsadel är för lång för min häst.
Men är inte så insatt i hoppsadlar, vilka hoppsadlar är korta? Den måste även vara rak och passa en rundare rygg.

:confused:

Sv: Hoppsadel med kort anläggningsyta.

På mitt PRE-sto som är lite mer som en rund ponny i kroppen och väldigt kort har jag en äldre stübben sigfried c.s. Som ligger super, men kanske kan vara lite för svängd för din del.

Provade även pessoa, lippo och prestige som utprovaren rekommenderade till korta ryggar. Sålde själv en lippo dressyr tidigare som var kort men den var för rak för oss, så är hoppsadlarna motsvarande kanske det kan vara något?

Lycka till i djungeln!

Amerigo DJ hopp riktigt kort och ligger super på runda ryggar den har mkt plattare bossor än andra amerigo.

Okej, Tack för tipset! :)
Tyvärr är jag rädd att den kommer bli lite för dyr. :(
Hoppsadeln kommer bara vara en "andra"-sadel eller vad man ska säga, och nu har jag kostat på min häst en ny och måttsydd dressyrsadel, så hade tänkt lägga max 5000-8000 på en hoppsadel (det är ungefär vad jag kan få för min nuvarande hopp som jag tänkt sälja).
Sen så ska ju även hoppsadeln ligga bra, men jag hoppas att vi kan hitta en lite mer budgetvariant. :o
Men det kan ju vara bra att veta inför framtiden, om vi vill byta upp oss även i hopp, om det skulle behövas då.;)

Momentum är jättelång mkt längre än andra sadlar i samma storlek om man referar till tex albion, amerigo odyl. Lånade hem en 17,5 som fanns i en butik i närheten och den blev för lång tom för en häst som inte är i närheten att ha kort rygg utan tvärtom klart åt det långa hållet, samma häst har gott om plats kvar i de andra märkenas 17,5 och skulle utan problem kunna ha tom en storlek större i dem.

Men caprillin är ju ganska ordentligt svängd i bommen, är du verkligen säker på att du skall ha en rak sadel då ?

Amerigo Cervia hopp har jag till min tunna med kort rygg. Den är av amerigos hoppsadlar som är rakast om man nu behöver en rak sadel. Dj var för svängd för min häst.

Equipe Linnea ska också vara ett alternativ till just min häst. Jag är i sadelletartagen eftersom mitt bäcken är för stort för cervian och jag sitter inte riktigt bra i den.

Andra sadlar som varit lämpliga men som tyvärr glidit lite i sidled är någon form av Knights och Henri de rievel. Prestiges modeller Meredith och Michel Robert kan också funka. De här sadlarna finns också oftare begagnade och till mindre smärtsamma priser. Min amerigo är i väldigt fint skick och den kommer jag inte släppa för någon liten summa tyvärr.

Men caprillin är ju ganska ordentligt svängd i bommen, är du verkligen säker på att du skall ha en rak sadel då ?

Caprillin är något svängd. Jag har testat Bates hoppsadlar på min häst och det blir två märken som bönor på var sida om ryggen på henne.

Du kan ju inte jämföra alla bates modeller rakt av, momentum tex är rak medans caprillin är rejält svängd i jämförelsen. Caprillin är mkt mer svängd än amerigo dj tex

Nej, det kanske är lite skillnad på dem men ingen av dem är rak nog att passa på en häst som kräver näst intill spikrak bom.

Jag kan nog ha blandat ihop dem, har provat så mycket, men vet att Bates har inte hoppsadlar raka nog för min. Eller korta nog heller.

Rakare sadel än momentum har du nog svårt att hitta den är som att lägga en rak planka på hästen är oftast tom för rak till riktigt raka hästar. Men däremot faller den på din andra bit den är skitlång i anläggningsytan.
En sak du aldrig skall missa om du provar begagnade bates är att de har en förmåga att forma till sig efter hästarna som haft dem så skall man ha en rak begagnad måste den ha legat på en lika rak häst innan.

kanske därför den inte legat så tokigt ändå, även att den varit för lång.

Jag behöver en kort och rak (men kanske inte spikrak) bom.

Återupptar den här tråden.

Jag råkade sälja min hoppsadel i helgen, så nu MÅSTE jag ta tag i det här.

Någon som har fler tips på sadlar som kan tänkas passa min häst?

1-Othello-b_zps0b28d3ea.jpg

Gärna med rundbossor, för att passa hans rygg som tydligen är ganska rejält kort.

Alltså kort, hyfsat rak och bred rygg. Gärna plats för hög manke, för av någon anledning är det oftast väldigt tajt där.

Du köpte väl en måttad Passier dressyr?
Är en Passier hopp ett alternativ? De är ganska rymliga av sig, och finns även en del med rundbossor begagnat ibland.

tänkte också säga passier, de är inte jätte korta i anläggningen men har du tur så släpper den lite tidigare :p. finns många fina begagnade.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Hur är dessa sadlar? Vad ligger den bäst på för rygg? Har kollat på en med bomvidd 4, säger mig noll och ingenting… Behöver en kort...
Svar
2
· Visningar
163
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tips mottages på sadlar som passar maxad cponny Ponnyn har kort rygg och är överbyggd och sadeln åker lätt fram. Har vidd 35 på...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka