Hoppsadel och sadelläge..

Thera

Trådstartare
Ja, angående en framskuren hoppsadel, är det fortfarande 3 fingrar från bogbladet som gäller?

Det känns som den hamnar väldigt långt bak då..

Sv: Hoppsadel och sadelläge..

Nu är inte jag ngn sadelexpert men nej jag tror inte att det stämmer med hoppsadlar. Hoppsadlar är ju mkt mer flexibla...

Ortspetsarna ska vara 3 fingrar från bogbladet ja.
Den hamnar ju inte längre bak än någon annan sadel... Det är som sagt ortspetsarna man ska gå efter, inte panelerna.

Ortspetsen är en del av bommen. Oftast kan man se dom genom att lyfta på kåpan så ligger de i en liten ficka.

Ortspets.jpg

coolt. så det är den som ska ligga 3 cm från bogbladet??:D

så då borde den sadeln kunna ligga kant i kant med bogbladet om jag ser till bossan.. eller har jag fattat fel? för det är väl nästan 3 cm från ortspetsen ut till kanten av bossan. jag har alltid räknat med 3 cm från främre kanten av bossan :angel: :o

:p

Senast ändrad:

Den ska ligga 3 fingrar från bogbladet ;)
Ja, om ortspetsen ligger 3 fingrar från kanten på sadeln, så kan sadeln ligga kant i kant med hästens bogblad. På dressyrsadlar brukar man inte kunna det, men på hoppsadlar brukar panelerna vara en bra bit framför ortspetsen. (och det gör inget om en del av bossan ligger på bogbladet, för panelerna på en sadel är ju inte hårda, utan de är böjbara.)

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
498
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 155
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Om samvete vs effektivitet
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur