Hoppsadel till 3 åringen..

polly p

Trådstartare
Jahapp..var på vetcheck med unghästen och det enda felet var sadeln som vart för smal i bommen och drog snett..
Det var en santa cruz maximus premium.
Så vad för sadel i rimlig budjetklass till ganska rak kort rygg där bred kanal premiereras?
Jag förerar egentligen ullstoppad och ev rundbossa men vet inte riktigt nu då jag väl troligen behöver byta igen om ett tag..

Gammelstoets Lippo verkar ganska ok på honom eller vad ska man titta efter?
Prisbild omkring 6000 har jag tänkt..
 
Det går ju inte att svara på ? 🙄

Nä i sak är väl det bästa att åka till sadel utprovare.
Även om jag kanske inte alltid haft de bästa erfarenheterna därifrån.
Men att generellt kunna tipsa om vilka sadlar som har gga kort anläggningsyta samt bred kanal, tar manke och fungerar till rak rygg borde väl man kunna?


Lite lurigt med unghäst då dem är så föränderliga men absolut ska sadeln passa
Och min tanke var inte att leta sadel utifrån "bukeexpertis" utan att få tips om vilka märken som inte anses långa/svängda/trånga i kanalen etc..
 
Nä i sak är väl det bästa att åka till sadel utprovare.
Även om jag kanske inte alltid haft de bästa erfarenheterna därifrån.
Men att generellt kunna tipsa om vilka sadlar som har gga kort anläggningsyta samt bred kanal, tar manke och fungerar till rak rygg borde väl man kunna?


Lite lurigt med unghäst då dem är så föränderliga men absolut ska sadeln passa
Och min tanke var inte att leta sadel utifrån "bukeexpertis" utan att få tips om vilka märken som inte anses långa/svängda/trånga i kanalen etc..

Jag hade, om möjligt, letat begagnad sadel med bra andrahandsvärde istället för billig. Med unghäst får man ju vara beredd på att byta inom en överskådlig tid.
Min sadel jag har sen tidigare låg inte alls bra på min förra hösten, sadeln var bara riden i fyra gånger så det kändes surt, men när den provades förra veckan låg den som en smäck på.

Upplever att våra är ganska lika i kroppen ffa över ryggen, jag har en Amerigo Vega. (Som förmodligen inte kommer passa om ett år :banghead:)
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
2 840
Senast: DrT
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 163
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej på er! Har precis köpt ett sto som ska ridas in men det finns ingen vettig sadelutprovare så långt ögat kan nå, och de som finns får...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: Stellas
·
Utrustning Såna är ju alltid lärorika så här kommer en till. Har precis haft en ut en utprovare men känner mig inte särskilt mycket klokare. Har en...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp