Hoppsadel till fullblod

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare valdisere
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 4 525
V

valdisere

Har precis köpt mig en fullblodskille för 2 månader sen som är omöjlig att hitta sadel till! Han har en hög manke med en ganska kort rak rygg och ganska smal(muskelfattig, men det ska ändras nu).. Han har ett jobbigt sadelläge då han har hög rumpa som kommer ganska tidigt.

Köpte med en prestige versailles 18" och bomvidd 33 som jag märkte inte passade längre.. bak på ryggen har den skaft, antagligen glappat och så har den klämt manken så den har väl blivit för vid för honom nu..

Är ny i "fullblodsvärlden" så skulle ni som kan det här bättre än mig komma med tips så vore ni guld värda! Söker en relativt billig sadel (upp till 7000) att hoppa med.

Snälla kom med tips så snabbt ni kan:)

Sv: Hoppsadel till fullblod

Hej å grattis till köpet! :)

Jag har en Zaldi Star, 17½" 31 i bomvidd till mitt fullblod med hög manke och rak rygg. Hon är inte spec överbyggd men en sån sadel hade kan ske kunnat passa din häst oxå.

Till mitt andra fullblod som har lite lägre manke (fortfarande högre än normalt dock) har jag en Tolga, den ligger även bra på det första fullblodet.

Till tredje fullblodet med gigant-manke har jag en Ubo sadel, men de tillverkas inte längre och är typ omöjliga att få tag i, annars är det den bästa sadel jag någonsin haft!

Min stallkompis har oxå ett fullblod, av den lite grövre typen, hög manke och lite mer svängd rygg, han har en Santa Cruz Merina.

Tror prestigesadlarna är för låga i manken generellt om han har en rejäl fullblodsmanke. har suktat efter en prestige länge men inte hittat någon som passat mina hästar. Hoppas detta va till hjälp iaf :)

Har ett likadant fbl i stallet som hade prestige innan, hon har bytat till morris and nolan, både hopp och dressyr, ligger som jutet ;)

Jag har en Morris & Nolan 16½", bomvidd 34. Han är lite överbyggd med rak rygg och inte så mycket manke. Tyvärr måste jag nog byta snart om han fortsätter lägga på sig som han gör.

Jag tycker det låter som prestigen snarare varit för rak för honom, då blir det skav därbak.

Hej å grattis till köpet! :)

Jag har en Zaldi Star, 17½" 31 i bomvidd till mitt fullblod med hög manke och rak rygg. Hon är inte spec överbyggd men en sån sadel hade kan ske kunnat passa din häst oxå.

Till mitt andra fullblod som har lite lägre manke (fortfarande högre än normalt dock) har jag en Tolga, den ligger även bra på det första fullblodet.

Till tredje fullblodet med gigant-manke har jag en Ubo sadel, men de tillverkas inte längre och är typ omöjliga att få tag i, annars är det den bästa sadel jag någonsin haft!

Min stallkompis har oxå ett fullblod, av den lite grövre typen, hög manke och lite mer svängd rygg, han har en Santa Cruz Merina.

Tror prestigesadlarna är för låga i manken generellt om han har en rejäl fullblodsmanke. har suktat efter en prestige länge men inte hittat någon som passat mina hästar. Hoppas detta va till hjälp iaf :)

Jag vet inte riktigt om jag vill säga att han är överbyggd, eller, rumpan och manken är typ lika höga! Sadelmakaren jag vände mig till rekommenderare en prestide versailles ullstoppad ny som ligger mellan 16000-17500, känner inte riktigt för det!

Men känner en tjej som har en Zaldi star till salu bom 30 som jag ska låna imorgon, får hoppas den passar, tack för tipset!
Santa cruz är jag annars ganska förtjust i, hade en celine på min förra häst men den modellen passar nog tyvärr inte fullblodet ;)

Och MorrisandNolan kanske man kan kika på också, hur är dom i bomvidden? Kan inget om deras sadlar!

Mitt fullblod har också M&N.
Även om hästen är tunn över ryggen betyder det inte att den ska ha en smal bomvidd, fullblodet är ofta bred över revbenen.

Har precis köpt mig en fullblodskille för 2 månader sen som är omöjlig att hitta sadel till! Han har en hög manke med en ganska kort rak rygg och ganska smal(muskelfattig, men det ska ändras nu).. Han har ett jobbigt sadelläge då han har hög rumpa som kommer ganska tidigt.

Köpte med en prestige versailles 18" och bomvidd 33 som jag märkte inte passade längre.. bak på ryggen har den skaft, antagligen glappat och så har den klämt manken så den har väl blivit för vid för honom nu..

Är ny i "fullblodsvärlden" så skulle ni som kan det här bättre än mig komma med tips så vore ni guld värda! Söker en relativt billig sadel (upp till 7000) att hoppa med.

Snälla kom med tips så snabbt ni kan:)

Passier med PS-baum ligger bra på många hästar med höga mankar. Har två till mina hbl med jättemankar. Brukar finnas beg till bra pris.Svindyra nya ,men nästan outslitliga!

Nej precis! Min häst ska nog ha normal bomvidd, men jag mena mer hur dom är i storlekarna? Vad mostvarar en 32 i M&N?

32 är vid i M&N... :) Passar mina blodisar, bra vidd-mässigt, men är för låg i manken för alla utom ena :)

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
507
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Bästa kloslipen?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka