Hoppsadel till fullblod'??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare teammalmgren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 326
T

teammalmgren

Letar ju som sagt sadel, men vill ha förslag på andra sadlar som ev kan passa.

Hans Är väldigt smäcker och liten, har stl 30 på stubbens bom.
Lång mellan hög manke och rak rygg. inte jätte rak men inte heller tillräckligt svängd för att kunna ha stubben.

Hans rygg är likt ett upp och ner vänt V.

Min sadelmakare tror på en sadel med kilbossor, men vilka märken har sånna? (gärna modeller )

Natutligt vis gäller det ju hoppsadlar, för att göra det riktigt knivigt....

Sv: Hoppsadel till fullblod'??

Du ahr ingen bild på hästen?

Finns många märken med kilbossor.
Stubben, County, Frank Baines, Albion, Prestige, Globus, Henri de rivell, Knights, Zaldi, L & R, Spalding Chapman, Passier, Clincher, Kieffer/Kentaur/Pfiff, Edinburgh/Wellington/Windsor, Griffin, Wintec m.fl.

kanske ska skriva förtydligande att jag vill ha tips på sadlar som är raka i bommen.

Jag tror att Passier skulle passa bra på din häst. Dom ligger bra på smala fullblodstyper, sålde min Passier till en med fullblod och den passade helt perfekt, dom hade haft mkt problem med att hitta sadel till honom.

läste precis en annons om en sådan sadel och där står det att de är svängda i bommen. de ser även väldigt svängda ut?

Hur såg hästen ut som du hade den på`?

Nej det är dom inte, var just därför jag sålde min, var för rak för min häst (och han är INTE svankig, har vad man kallar "snygg överlinje", dvs svagt böjd). Min hade kilbossor, dom utan kanske verkar mer böjda.

Har ett fullblod med rygg precis som din. Har en Passier G.G i dressyren och en Kieffer N.Koof i hoppningen (som för övrigt är till salu :angel: )

Jag hade en Passier... I en bomvidd smalare bomvidd äår den rakare, men så vid som min är nu (31, bomvidd 27 är normal) är den inte rak längre...
Sen så är det så att Passier med PS bom är rakare än de med syntetbom, och de med rundbossor upplevs som mer böjda än de med kilbossor.

Globus hoppsadlar är väldigt raka.

Syntetbommen ska visst vara ren skit och är absolut inget att ha enligt sadelmakare jag pratat med, så ska man ha Passier så ska det vara PS Baum.

Du har aldrig testat nån keiffer?
Är passier lika bra som dem? Vet inget om det märket, tycker att de flesta som säljs ser ut att vara ganska hårda stämmer det?

Vilken modell är det som gäller? mkt el lite stöd?

Kieffer är inte ens i närheten av Passier. Kieffer har riktigt kasst läder. Stubben som kostar detsamma har tusen ggr bättre läder och håller mkt högre kvalitet. För bara några veckor sen såg jag en ganska ny Kieffer där färgen hade skavts av! Sadeln var typ ett halvår gammal!

Både Passier och Kieffer är lite hårdare sadlar.
Vill du ha mjukare tycker jag att du borde ta dig en titt på de italienska och engelska sadlarna, de är ofta jättemjuka.

jaha vilka märkjen är det som är engelska då?

Hästen har gått med en engelsk tillverkad flatback innan jag köpte honom. Såg riktigt skön ut.

haha ja de är dem jag kommit på med... Tycker att det är dåligt med variationen på märken på beg marknaden .. tycker att man mest ser dyra märkes sadlar medans de här budget sadlarna inte alls säljs så ofta.

Testa Pessoa amo med M el N bom dom är raka. m borde motsvara 30-29 i stübben.
Stübbens flatback alltså inte cs utan siegfried II har jag hört ska vara rakare än de andra.

Lycka till!

Jag tycker det säljs många billigare sadlar...
Sen måste jag säga att jag lägger hellre pengar på en begagnad märkessadel än en begagnad budgetsadel....

jo men de är ju oftare dyrare och mer använda och ser ut som skit till överpris?

visst finns det fynd men nästan alla hoppsadlar ligger ute till överpris. Tycker inte 5000 är rimligt att betala oavsett vad ny priset är på en sadel där färgen på lädret är skaft och den ser misskött ut.

Tycker inte att alla lågpris sadlar e bra men det finns väl undantag där med och duger mkt bra till det jag ska ha den till..

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
753
Senast: Time Lord
·
Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
917
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pluggtråden
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur