Hoppsadel till fullblod'??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare teammalmgren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 326
Sv: Hoppsadel till fullblod'??

Va? Tycker du? Jag tycker märkessadlar ofta säljs jävligt billigt och ser jättebra ut! De billiga tappar färgen, medan Stubbensadlarna håller i 20 år och det enda som händer är att de får karakteristiska märken som använda sadlar får.

Jag vill också påpeka att en kvalitetssadel INTE tappar färg. Och sen får man tänka på att bara för att en sadel har tappat färg inverkar inte det på bom, passform eller komfort. Det bidrar bara till utseendet.

Jag hade en Kieffer München till mitt fullblod, den låg bra på henne, men sen passade den inte just henne av andra anledningar (lätt sadeltvång) så jag bytte.

teammalmgren skrev:
kanske ska skriva förtydligande att jag vill ha tips på sadlar som är raka i bommen.

Min pålla har rak rygg. På henne passar Passier (PS Baum) och Albion.

/Lizzie

Det finns måndagsex av Kieffer precis som t.ex. Zaldi.
Lädret är inte alls kass överlag. Min är 1,5 år gammal och det är inget fel på lädret. Sen blir det märken efter stiglädren, visst. Men det har jag även sett på en MÄNGD Passiersadlar på begagnatmarknaden, inkl. min dressyrsadel jag köpte begagnad. Dock håller jag med om att Stübbens läderkvalitet verkligen är i en klass för sig! :d

Du får ursäkta, men jag tycker att antalet köpare på begagnatmarknaden som tycker att de skall få en sadel som ser helt ny ut till 1/3 av nypriset, är långt fler än antalet begagnade sadlar till överpris.
Har sålt ett antal beg. sadlar över nätet och är J-GT trött på människor som tror att man helst vill ge bort sadeln gratis och betala frakten utöver det.
Vill man köpa en begagnad kvalitetssadel får man snällt betala vad det faktiskt kostar. Vill man ha en billig sadel får man köpa en i sämre skick, eller beställa en Kingston...

*Knapplån*
på mitt förra fullblod hade jag en kieffer beerbaum. den låg kanon på honom. red i den så gott som dagligen i ca fem år och jag kan inte påstå att färgen är avskavd någonstans........
jag hör till dom som gillar kieffer sadlarna även om jag inte har någon just nu.

Tycker också om min Kieffer Inn hopp och har inte märkt av några kvalitetsproblem!
Nu är denna sadel bara ett halvår,men jag har haft ett antal Kieffer innan och aldrig haft problem med dem!

Min personliga åsikt är iallafall att det är viktigt att sadlen ser bra ut.
Vilket naturligtvis innebär att den ska passa både hästen och ryttren med.

Sen tycker jag väl inte direkt att märket spelar så stor roll utan mn köper det man trivs i. och den man har råd med.

Dem som ligger bäst i pris på beg marknaden är ju i och för sig de som kostat mest i nypris, Där de flesta ser bra ut.

Men mellan klassen är oftast dyra knappt 1000 kr under inköps pris och ser halv taskiga ut.

Men det e ju marknaden som styr det finns säker många andra som köper dem och tycker att de ligger i ett bra pris uppenbarligen.

Morran skrev:
Det finns måndagsex av Kieffer precis som t.ex. Zaldi.
Lädret är inte alls kass överlag. Min är 1,5 år gammal och det är inget fel på lädret. Sen blir det märken efter stiglädren, visst. Men det har jag även sett på en MÄNGD Passiersadlar på begagnatmarknaden, inkl. min dressyrsadel jag köpte begagnad. Dock håller jag med om att Stübbens läderkvalitet verkligen är i en klass för sig! :d
Tror du att det är märkena efter stiglädrena som avgör?

Jag tycker Kieffers läder är plastigt. Det ser dessutom kromgarvat ut med en svagt silvrig yta.

Okej... När jag har sett folk sätta in en begagnad sadel 1-3 000 under nypris (på en dyr sadel) så har de varit helt nya, kanske provridna. Jag har faktiskt inte sett någon dyr sadel som kostar detsamma som nypriset nästan som ser ut som skit.

Allt beror på hur gammal sadeln är samt hur de ser ut om det är ett överpris el inte.. Vad man tycker är ett överpris är ju olika från person till person.

Jag har själv sålt en del sadlar på beg. marknaden vilket jag tycker är skit för man förlorar så mkt pengar.

Vill man bli av med sakerna får man ju aceptera att det är marknaden som styr. Du kan ju aldrig få mera än vad folk är beredda att betala.
Då får man gått hålla på sin sadel el sälja den till ett pris köparen vill ha den för.

Jag kan lova dig att dom flesta sadlar på marknaden är tillverkade i kromgarvat läder. Det är inte ytfinishen som avgör kvalitet och garvningssätt.
Och nä, jag håller med att det inte är stiglädren som avgör, men många går enbart på utseende på lädret när de skall bedömma kvalitet och inte lädrets egenskaper.

Nå, jag vet att det finns mer till lädret kvalitet än hur det ser ut.
För t.o.m en Kingston kan kännas mjuk och skön när man har putsat upp den, men det bertyder inte att det är någon bra kvalitet....

Vilka märken har kromgarvat då? De kromgarvade sadlar jag har sett har alla en silvrig yta (iaf om sadeln är svart).

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
752
Senast: Time Lord
·
Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
917
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur