Hoppsadel till unghäst, beg

the_connemara

Trådstartare
Har nu tagit ett gäng bilder på min unghäst (blir 3 år den 19 april) och förhoppningsvis kan man se ngt på dem :crazy:

Har för tillfället min gamla sadel hemma - Wintec flb som jag gärna ridit unghäst i om den skulle kunna passa. På bilderna är det svarta järnet i, vi har även blått och rött hemma och kan lätt testa med andra bomvidder hos sadelutprovaren.

Har även mammas nya hoppsadel Jacson Celine XW och jag lade på båda sadlarna i hopp om att ni kan få lite mer uppfattning om hur hans rygg ser ut och vad som kan tänkas passa.

Har även en helt old gammal stübben dressyrsadel som jag inte har en aning om modell eller årtal när den gjordes. Den är i bomvidd 31 (vad det nu var för skala på den tiden :D ) men den ser tom jag att den är för smal. Dock verkar den ligga bäst utmed hela ryggen. Tyvärr hade jag lite bråttom så jag la inte på den eftersom den inte heller är aktuell att rida unghäst i för mig.

Hästen rids alltså inte i sadel öht utan vi har bara ridit barbacka 5 gånger och tänkte börja titta efter sadel framåt våren. Tänkte dock ha lite på fötterna innan o kanske kolla upp lite priser o så på tänkbara märken/modeller innan dess så man inte behöver åka hundra vändor till sadelprovaren. Hade ju kunnat låna lite kompisars sadlar o så att ta med o prova där (förutom deras beg.utbud).

Just nu rider jag ngra andra hästar i en Appaloosa Golden Star och jag är helt kär i den sadel :love: Kan det var ngt som kan passa? Tänkte höra om jag får låna hem den o prova om ngn vecka. Har även en Kieffer hoppsadel (ingen koll på modell/bomvidd ännu) inom kort räckhåll att prova om det kan va ngt? Närmsta grannens måttbeställda Equipe känns dock lite som överkurs :p

Tänkt prisklass är 6000 och alla hoppsadlar som passar är intressanta, inte så noga med mkt/lite stöd men gärna flb eller inte så djupt säte.

Länk till albumet: http://s135.photobucket.com/albums/q152/the_connemara/Hastar/Tigers%20rygg%20o%20sadlar%2007-02-18/

På vissa av bilderna står han ojämnt med bakbenen eller vrider på hela kroppen för att se vad matte gör på en pall bakom svansen men jag slängde med alla för jag vet inte vad man kan se/inte se. Dessutom så ville han så gärna gå ut i hagen (vart på kurs på fm), det var tråkigt o stå där utan att bli gosad med ;) Kommentera inte min perfekta borstning efter selen bara :o

Mer uppställda bilder finns om det behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: Hoppsadel till unghäst, beg

Jag har varit sjuk så jag har inte orkat kolla i din tråd förrän nu ;)
Din häst ahr ju en spikrak rygg, så glöm Prestige. Prova Albion, Passier, Crown, Clincher, Lemetex Stylist.

Celinen såg ut att vara för lång och för böjd, och jag får en känsla av att bomvidden är för smal, men det kan vara bilden som luras.
Wintecen låg mycket bättre, förmodligen för att den bl.a. va betydligt kortare, dock är den ju ändå för böjd, men den låg bättre än Celinen. Iaf på bild 046, på 052 låg den lika illa som Celinen. På många bilder ser även den ut att vara för smal, men ett bredare koppjärn skulle göra att den utan tvekan blev för böjd.
Hur beter sig Wintecen när du rider?
 
Sv: Hoppsadel till unghäst, beg

:bow: Jag blev lite orolig att du blivit sur på mig eller nåt :D

Mjo den e kanske väldigt rak, enda jag har ngn uppfattning om är att den är rakare än de jag sett ;)

Celinen KAN inte vara för trång, den glappade så mkt på båda sidor fram att man lätt stoppade in 1 finger på varje sida, med mkt lite tryck hade två på höjden gått in. Syntest dock inte å bra på bilderna :mad: Lång kan säkert stämma, jag tycker hela sadel ser stor o klumpig ut. Men som sagt så har jag inte haft ngn som helst tanke på att rida i den heller :eek:

Jo wintecen ligger bättre, har dock inte mkt hum om hur smal den är - dock inte så smal som den gamla stübbensadeln jag oxå la på men inte fotade, den var ren katastrof förutom att den faktiskt inte verkade smal utan verkade följa ryggen bra. Kan stübben va ngt? Som du säger så blir den ju böjdare om man breddar så det är ju inte aktuellt.

Inte ridit ngt alls i sadel eftersom jag inte tycker ngn ligger bra, då väntar jag hellre tills vi har tid o åka o prova fram i vår.
"Hästen rids alltså inte i sadel öht utan vi har bara ridit barbacka 5 gånger och tänkte börja titta efter sadel framåt våren."

Åh, jag vill åka o prova sadel nu :D
 
Sv: Hoppsadel till unghäst, beg

Nej, Stubben är inget att fundera på ens.. Eller kanske Edelweiss NT Deluxe, men inte någon annan modell.

Även fast du bara fick in 2 fingrar mellan manke och framvalv betyder itne det att sadeln per automatik är för vid. Den kan ändå vara för smal.. Jag har varit med om det många gånger att fast sadeln har varit 20 grader för smal har jag bara fått in 3 fingrar när sadelgjorden var spänd.
Tänk på att du ska kunna få in en handflata mellan hästen och panelen när du har spänt fast sadeln.
 
Sv: Hoppsadel till unghäst, beg

Jag menar på bredden vid sidan av manken. Man kunde lätt trycka ned framvalvet eftersom den liksom inte låg emot på sidorna om manken förrän typ 1 dm längre ned än där "bossan" (?) börjar vid kanten av tunneln typ :p Om du förstår :o

Hmm... undra vad hon kan hitta till honom eg, sadelprovarn :D Jag får väl fota igen när vi vart där :idea:
 
Sv: Hoppsadel till unghäst, beg

Jopp.... Men du tror alltså inte att det är ngn större fara att rida i wintecen? Eftersom du frågade hur den vara att rida i syftade jag på ;) Blir nog så att vi köper hästen först o sadeln sedan o då kan det dröja ngn månad innan ja har råd o betala min del i sadeln (student...) o vill kanske rida lite i sadel under tiden.
 
Sv: Hoppsadel till unghäst, beg

Ja, jag tror absolut att du kan rida i Wintecen lite lätt tills du har hittat nåt bättre. Men det beror ju på hur den beter sig.. Glider den fram mycket eller glider runt hade jag avrått från det iom att hästen är såpass ung.
 
Sv: Hoppsadel till unghäst, beg

min förra mara hed likadan ryggprofil som din o på honom låg Crown super.
 
Sv: Hoppsadel till unghäst, beg

Ja, jag tror absolut att du kan rida i Wintecen lite lätt tills du har hittat nåt bättre. Men det beror ju på hur den beter sig.. Glider den fram mycket eller glider runt hade jag avrått från det iom att hästen är såpass ung.

Men oj vad kuligt, kanske vågar testa då o se hur den beter sig! Hade gärna velat börja trava lite vettigt snart, han är så bra annars nu. Kanske ska testa till helgen :bump:
 
Sv: Hoppsadel till unghäst, beg

Crown är ett engelskt märke som kostar från ca 11 000. Bra kvalitet. Passar en rakare rygg och hyfsat hög manke. Säljs bl.a. av Mustang i Sthlm.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: liiinnea
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 634
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
695
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp