Hoppsadel?

Sv: Hoppsadel?

Ja hon är född -98 men hon föddes inte med detta tror jag.. utan det kom efter senare år. Ryggen höjer sig en liten bit men inte mkt..

Hur kommer det då sej att min gamla häst som var överbyggd kunde ha en Kieffer? Då var den utprovad av en väldigt omtalad sadelutprovare.

Bara för att det är en "omtalad sadelutprovare" betyder inte att h*n har prova ut rätt sadel till din häst...

Var han överbyggd under arbete? Och var han överbyggd i sadelläget?

*jag som inte vet vad jag pratar om*

Min häst är faktskt byggd på samma sätt. Dock är hon inte fullt såå låg i ryggen som trådskaparens. Kieffern jag har ligger mycket bra och är väl utprovad. Sen får alla ni andra som tydligen vet så mycket bättre än jag säga vad ni vill. Jag tror fortfarande att Kieffer kan vara värt att prova. Har dock fortfarande inte sett en stubbensadel som skulle kunna passa en sådan rygg.

Har du ingen uppställningsbild alls? Eller det kanske abra är jag som fotar min häst typ hela tiden... :angel:

Fiorano: Vad får dig att tro att den ligger bra? Eller skriver du bara det för att utprovaren som du betalade för att prova ut Kieffern, sa det?

Det som får mig att säga att den ligger bra är att jag har ögon. Dessutom har både utprovaren (som inte sålde denna sadel till mig) och min tränare "godkänt" sadeln. Jag har själv också ganksa lång erf. av hästar så jag tycker mig kunna se bra om det passar eller inte.
När jag nu har letat dressyrsadel ett tag har jag dessutom märkt tydligt på min häst när det inte passat henne. (hon blir spänd och bockar bla.)
Som sagt, attans att jag inte kan lägga ut bilder! :( Ska dock fixa det.

Alltså ärligt talat...... De flesta vettiga märken ska gå att få med olika svängda bomträ'n. Ha ut en bra utprovare istället för att stirra dig blind på märke tycker jag! Då får du möjlighet att provsitta de olika modeller som passar hästen också och behöver inte kompromissa....
Jag tog ut en dansk utprovare från Ingdams utan att ha ett enda märke i tankarna, det slutade med en passier optimal jump som är specialbyggd i sätet för att passa min knotiga rumpa samtidigt som den är skäddarsydd efter min häst. Hästen är bara 4, och sadeln i fråga går att bredda och justera vartefter han växer och musklar om sig. Mitt bästa köp någonsin:banana:

Förresten! Se till att få ut en utprovare som inte bara representerar ett märke, utan en oberoende, för då kan du ge dig på att han/hon kommer hitta något bland sina grejor som "Passar". En bra utprovare har ju iaf ett 15-tal sadlar när han kommer ut...

Jag menar... om man tar ut en märkesbunden utprovare kan man få något som bara passar halvbra bara för att de vill sälja... En bra dito kan ju faktiskt säga att det inte fanns någon som passar och måste hem o hämta ett annat gäng sadlar... gud va jag svamlar.... nu ska jag hålla tyst...:smirk:

Samtliga Kieffer sadlar byttes ut på Flyinge för några år sedan, då det visade sig att dessa gav ryggproblem.
Köp inte sadel utan att prova den först.
Jag rekomenderar att du tar ut en sadelutprovare till din häst om du inte har tillräcklig kunskap själv. Att rida in en sadel som inte passar kan ge onödiga och dyra problem.

Haha, tyvärr, han ville aldrig stå still ;) . Tyckte själv att det var konstigt att sadelutprovaren tyckte Kieffern satt bra på honom, men jag märkte stor skillnad sedan i ridningen.

Där kan du bränna dig rejält, min sadelmakare garanterade att den Passier Comet FS hon sålde till mig och min 5-åring skulle passa honom hela livet, iom att bommen kunne breddas. haha säger jag bara. Det var Lögn! Så man ska absolut inte lita på sadelmakare... :smirk:

Hoppas för din skuld att du slipper vräka din dyra sadel efter ett halvår, jag förlorade massa pengar.

Det ligger en billig Jaguar flatback singelkåpa ute på amerikanska ebay ute nu, typ 6.000 :eek:
Hade jag hft hästen kvar hade jag lätt köpt den, Min drömsadel :d :D

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Freazer
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka