Hoppsadel?

Sv: Hoppsadel?

Okej, du är 17 år och har haft problem att hitta en sadel som passar din häst. Jag är rättm mycket äldre, har haft hjälp av utprovare, vänner och tränare och troligen haft tur som hittade en sadel så snabbt som passade. Och att det dessutom passade nästa häst! Är det verkligen helt otänkbart i din värld att det kan gå smärtfritt att hitta en sadel som passar? Jag har säkert haft jättemycket tur men hur du kan säga som inte sett min häst att sadeln inte ligger optimalt är bara dumt.

Precis!
Denna unga tjej utger sig i alla trådar för att vara sadelexpert!
Ingen verkar få uttala sig om sina erfarenheter,utan det är bara denna tjejs åsikter som gäller!
Tråkigt att ett annars trevligt forum ska bli förstört pga en person!
Kanske dags att ta upp med moderatorn?

Självklart ska man prova sadlarna, jag ahr inte sagt något annat ;) Därför uppmuntrar jag folk att lära sig själva istället för att bara lyssna på utprovare. För det är inte sällan de bara är ute efter att tjäna pengar på ens problem.

Tror du det är en tillfällighet att alla som kan något om sadlar har svårare att hitta sadlar? Det beror inte på att de har hästar som är omöjliga att hitta sadlar till, det är för att de lägger märke till de små felen.
Jag har inte sagt att din sadel inte ligger optimalt på din häst, men det är naivt att tro det bara för att utprovare har sagt så.

Jag skiter faktiskt fulltändigt i om du inte gillar mig, men faktum kvarstår att om så många hade tyckt att jag förstör forumet, hade jag inte fått så många mail och pm varje dag där folk frågar mig om tips på märken och om sadelns konstruktion! För ärligt talat, det är sällan det finns någon annan här som kan svara på alla frågor folk ställer i alla sadeltrådar.

TYcker du gör ett kannonjobb, men som alla självklart ska ta i beaktande å som alltid skrivs i dessa trådar så ska man ta ut en ordentlig sadelutprovare.

En del märken du sa kunnde passa till min passar å desutom som smöret i handesken en utav dom. Andra låg bra men man kom så högt upp från ryggen, vilket var lika med ingen kontakt. Men det är ju mer märket.

TYcker det är kannon bra att du är här :bow:

JO det är kannon drygt det är det.

Men jag har hittat en sadelmärke nu som passar, problemet är ju att tanten bredar sig bara :D Snart kan jag inte ha någon sadel, vi är uppe i största bomvidden nu :rofl: Började på 31 på stubben å nu ligger hon på 33,5 hämtade ut den idag (har haft en 32 en snabbis oxå).

Oj, det var inte dåligt! Men då vet du ju att sadeln passar när hon breddar sig så mkt och så snabbt!

Kommer ihåg när jag startade på Stubben 30... Nu är en 33,5 rätt bomvidd, NU, när hästen inte ens är igång.

Whatever egentligen. Men det är inte bara utprovaren som har sagt det... (som jag har skrivit flera gånger). Men det är ju kul att se att du skriver att om sadeln ligger rätt så breddar hästen sig. Det är precis vad hon har gjort så nu letar jag nu dressyrsadel. Dessutom tror jag inte heller att min hoppsadel (alltså kieffern) passar så länge till heller i den takt hon breddar sig!
Alltså no hard feelings-men det hade varit bättre om NÅGOT hade varit positivt NÅNGÅNG, och inte bara antar att andra inte kan något alls om utprovning av sadlar.

Jag känner flera här på buke som kan en hel del om sadlar, de har förstått tankesättet och kan tänka själva. Men många andra har gått på vissa myter när det gäller sadlar och då tänker de felaktigt, ofta har de bara gått på vad en sadelmakare/utprovare/kompis har sagt. Det är få här på buke som faktiskt kontaktar tillverkarna, sadelmakarna och utprovarna själva och frågar. Många frågar en och nöjer sig med det. Frågar man många kan man ta ställning och tänka efter vad som låter mest rimligt och bilda sig en uppfattning om hur dte ska vara.

Många går också bara efter vad deras utprovare gör... "Min utprovare sa inte att rygglängden skulle vara ett problem så...", "Min utprovare sa att han behöver en smalare bom för att han har hög manke...", "Min utprovare sa att han behöver rundbossor för att sadeln ska släppa ryggen tidigit, men ja, han har rak rygg.".......
Bara för att ta några exempel...

Och om du har en Caprilli så styrker det mitt uttalandet ännu en gång, för de är helt olika i passformen. Någon av sadlarna passar inte lika bra som den andra. Caprillin är mer böjd.

JO verkligen, ska kolla hur den här sittern nu bara. Den är ju mer än 1 bomvid större i storleken, som om man får ha något litet tillägg ett tag eller inte. Fast det vet vi ju inte föräns sadeln ligger på hästen å man kan snoka runt. Blir desvärre inte föräns på söndag (sadeln ligger i kompisens bil, å jag får ju inte ut sadeln på annat sätt än hjälp med någon som kör).

Caprillin har aldrig legat sådär jättebra-men :eek: det har gått att padda till. Har bara använt den sporadiskt ändå eftersom hästen inte är så gammal.

Tanken har inte slagit dig att folk tror att du kan mer än vad du uppenbarligen kan!Det är den troliga orsaken till att du får några mail eller frågor.
Man behöver ju bara läsa en del av dina svar ,där du med hjälp av bild kan avgöra vad för sadel som passar!Och även andra felaktiga saker om sadlar och olika sadelmärken,du inte gillar.
Hade det varit så enkelt, hade vi inte behövt sadelutprovare,sadelmakare eller liknande yrkesgrupper.
Du har inte tänkt på att det kanske är någon som gått på dina råd och fått verkliga problem med hästarna!
När man läser om din egen hästs sjukdomshistoria blir man ju mörkrädd.Tror tyvärr att mycket av detta bottnar i din dåliga kunskap!
Du klagar på mig för att jag utan problem rider i mina 17"-are,men du då med din lilla häst som inte ens kan bära en sadel i storlek passande dig!Kanske vore bättre med större häst,än att bara klaga på nästan alla sadelmärken utom Globus!:devil:

Man kan aldrig padda en sadel till en bra passform... Pad ska endast användas som utfyllnadsmaterial eller om hästen har lätt för att få skav (då kan fårskinn/renskinn vara bra). Men det är en myt att ´sadeln ligger bättre om man slänger en pad under när bommen egentligen är för böjd för hästen.

Vad har jag sagt om sadelmärken som inte passar?

Hittills har ingen hört av sig till mig och sagt att hästen har fått problem av sadlar jag ahr provat ut, alla har gett mig positiv respons och tackat mig för att jag har hjälpt dom.

Vad har min häst för sjukdomshistoria som jag uppenbarligen inte känner till? Det enda som min häst har behövt åka till vet för är en gång vid en vrickning som hände i hagen och en gång när han fick bronkit.

Min häst kan visst bära en 18" sadel, och inte bara från Globus.
Och vilka kvalitetsmärken klagar jag på?

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Freazer
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka