hoppsadelhjälp....

nemesis

Trådstartare
har tretusen att spendera på en hoppsadel, beg får de bli.
har fått mail om en stubben scandica, en passier av nåt slag och en kieffer med ställbar bom.

letar sadel med BRA stöd, klossar fram och bak.:bow:
såååå, nån som har nåt att säga om dessa sadlar, eller har ni några andra förslag?:idea:
är lite nyfiken på kieffer, nån som har erfarenheter???
kanske tom bilder på nån utav dessa märken!?!
hjälp till nu alla, vet att ni kan!;)

Sv: hoppsadelhjälp....

Kieffer tycker jag inte alls om. Passier är topp kvalite och håller i 30 år och har också ställbar bom.
Stubben har också bra kvalite.

Jag föredrar Kieffer framför stubben men tror nog att passier är den med bäst kvalitet. Har dock inte haft någon passier själv men har en kieffer som är MINST 20 år gammal och jättefin!!!

Nej det är det inte, jag tycker inte om kieffer pga det är dåliga sadlar helt enkelt..... Sneda bommar och bossor fästade med häftstift. Nej tack.

av dom tre märkena du sagt......helt klart PASSIER.
Men den skall ju passa hästen också;)

Förresten Kieffer med ställbar bom????

Passier är som de övriga sagt sadeln med bäst kvalitet.
Stübben Scandica är en av de skönare Stübbensadlarna (iaf dressyrversionen), och håller även den mkt bra kvalitet.

Däremot sållar jag mig till dem som helt och hållet förkastar Kieffer. En sadel som är så pass dyr tycker jag att man kan förvänta sig mer av. Bl a det som Centaur redan sagt, bossorna är fastsatta med häftstift, att de är sneda, samt att jag inte tycker att man får någon bra sits i dem.
Den Kieffern jag red i var en Kieffer Aachen (?), och det var nog en av de gräsligaste hoppsadlarna jag suttit i.

Tycker Passier är riktigt bra sadlar,men det ska vara PS-baum!
Har även goda erfarenheter av Kieffersadlar.Har själv haft säkert 10st genom åren och ingen har varit sned,så jag tycker att de har fått oförtjänt dåligt rykte!
Scandica finns väl bara som flatback?

clint Eastwood skrev:
av dom tre märkena du sagt......helt klart PASSIER.
Men den skall ju passa hästen också;)

Förresten Kieffer med ställbar bom????
jooo, man kan värma den, så att den passar... värmningsbar tjotjafs nånting.... (trött;) )

Jag hade en Appaloosa golden star till min arab jag hade. Hade jätte svårt att hitta sadel till henne då hon hade 36 i bomvidd... Helnöjd med sadeln . Låg även jätte bra på hästen :p

Har en stübben till min russhingst nu... Ca 10 år gammal och lika fin ännu.

Har väldigt dålig erfarenhet av wintec sadlarna! Väldigt smala i bommen och klämmer hästarna över ryggraden.

Liknande trådar

Utrustning Nu hoppas jag äntligen kunna köpa mig en ny hoppsadel, men dock vet jag inte riktigt märke/modell som skulle passa mina krav :angel...
Svar
9
· Visningar
1 714
Senast: ameo
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 783
Senast: oki
·
M
Hoppning Kommer nu när jag snart fyller år få tillgång till lite pengar och för dem tänkte jag köpa en hoppsadel. Budgeten ligger runt 5000 och...
Svar
19
· Visningar
1 572
Senast: Mahogny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka