Hoppsadeln till häst med rejäl manke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bella_Bus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 112
B

Bella_Bus

Min dressyrhäst ska börja få hoppa lite nu igen efter ett års uppehåll, pga skakis ryttare! ;P

Jag söker lite olika märken och modeller som kan passa han.
Han var svår att hitta en bra sadel till som låg fint, Har en Kieffer Malmö, dressyrsadel, som ligger mkt bra på hans rygg. Jaguar, Amerigo och Cobra, Passier passade inte alls! :(

Som sagt, jag behöver en sadel som kan passa en häst med rejäl manke, lite "svängd" rygg och välmusklad.

Tacksam för alla förslag!
Dock inga B*rjes sadlar. tack.

Sv: Hoppsadeln till häst med rejäl manke

Kieffer är ju bra då det är cutback...

Kiffer och passir passade bra på min häst.
Han hade också hög manke.
Lycka till :)

Jag har ett halvblod som har rejälmanke och lite svängrygg. Han för oftast välmusklad dock inte just nu :angel: för han har vilat lite för länge sen i vintras..men ändå när han e i trim så funkar morris&nolan på han. har en dressyrsadel men har även provat en hopp o den passade också. Hoppsadel har ja nu en stubben mf special inte mkt cutback men passar ändå kalas bra. provade över 40 sadlar innan ja fann en som låg bra. har även en gammal stubben flatback som ligger bra på honom.

tror även det finns en modell av henri de rivel som ligger bra på såna hästar.

Har Kieffer och Prestige som funkar på "min" som har gigantisk manke!

Okej, vilken modell av alla prestige sadlar är för hästar med rejäl manke och svängd rygg?

Ska kanske beställa en Kieffer Donau men kollar efter fler förslag.

min Totte har en ordentlig manke o på honom ligger min JW doppiata helt super.

min ponny har hög å lång manke ja har en kentaur och så kan han ha germeny roudge

De flesta borde väl funka? Men vi har Prestige Silver Star.

har provat en Prestige men tror att den var lite för smal i bommen. Någon som vet hemsidan där man kan kolla upp bomvidderna? Vad de motsvarar?

sadel2.jpg
tror du denna kan passa:bow:

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 456
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
883
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 337
Senast: Aifos
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka