Hoppsadlar

Sparvoga

Trådstartare
Är rädd för att jag kommer måsta byta sadel, igen. Nu vill jag ha några tips på sadlar med bra knästöd, rider nu i en appalosa golden star, vilken jag faller framåt i. Nu tänker jag endast på mig själv och vilken typ av sadel jag vill ha, sen utgå från dom o kolla om nån av dessa passar pållen... :smirk:
 
Sv: Hoppsadlar

passier om du vill ha riktigt mkt stöd både fram o bak.
har själv en frank baines reflex (kolla www.hansbo-sport se) o tkr den är underbar. Bara liten kloss bak (vill inte känna mig för låst). Mkt mjuk i sätet, bra kvalitet. Kostar ca 21' som ny.
Pessoasadlarna tycker jag oxå e rätt sköna att rida i iaf, men har inte ägt ngn själv så jag vet inte så mkt om dem.
 
Sv: Hoppsadlar

Passier PSL hopp har stora stöd fram och bak. Väldigt bekväm att rida i. Jag som inte gillar mig att känna mig låst gillar ändå den sadeln, och min kompis (som äger den) gillar astt sitta lite mer still och hon gillar den med.
 
Sv: Hoppsadlar

Ska du byta för att sadeln du har nu inte passar hästen, eller bara för att du vill ha mer stöd? För om sadeln passar, så finns det ju andra modeller från Prestige som har stora stöd, tex Venezia, Sidney, Eventing.

Jag har (till salu..) en Passier Comet FS, det är en flat men med lite större stöd. Dessutom i kalvläder så den ger jättebra grepp. Himla dumt att den inte passar min häst bara.. :(
 
Sv: Hoppsadlar

Har sjäv en Jensen, gjord efter hästen och du kan själv välja vilka stöd du vill ha och hur de ska utformas och var du vill ha dem!
 
Sv: Hoppsadlar

Appalosan ligger så där... ska ta med pållen o sadeln till sadelmakaren för att få lite råd
 
Sv: Hoppsadlar

golden star är ju hemska!!!

min Stübben Siegfried har stooora stöd både fram och bak! är iofs stenhård i sätet, men i en hoppsadel sitter man ju inte ner så mkt
 
Sv: Hoppsadlar

Tycker sätet är skönt men stöden....måste ha mera stöd, vet inte om det går att göra dom större på staren... sen beror det ju på om det går att få den ligga bättre på pållen... har egentligen inte råd att byta sadel :( , men vad gör man inte för sina kära hästar
 
Sv: Hoppsadlar

Jag tror inte du kan beställa så mycket större, jsut för att då räcker inte lädret till. Stubben har vissa modeller som man kan beställa större stöd på, men när jag pratade med Prestigemänniskorna på Eurohorse sa de att man bara kunde beställa olika kåpstorlekar och bara mindre stöd på Top dressage (tror jag det var eller så var det nån av deras nyare, typ Leonardo, han pekade bara på sadeln och sa inte vad den hette) men man kunde inte ändra det på deras billigare sadlar.
 
Sv: Hoppsadlar

har haft en Stübben siegfried Mf hoppspezial, den har extra stora knästöd fram och bak, man satt jättebra i den!
Har även haft en prestige golden star, håller med om att man tippar framåt :eek:
 
Sv: Hoppsadlar

Vilka då? Jag har provridit Golden Star, Hipppos Dressage, Top Dressage, Sydney och Paris och jag tycker ingen av dessa sadlar hade bra stöd. Nån av dom hade väl större stöd fram, men inte bak.
 
Sv: Hoppsadlar

Om man går in på Prestiges hemsida kan man se att många av deras hoppsadlar kan man beställa större stöd på! Dock inte GS, fast jag TROR inte det är något problem. Jag har ju lyckats beställa en +2 kåpa på min GS trots att det inte står på hemsidan att man kan.... :smirk:

Till trådskaparen: Kan du inte lämna sadeln till en sadelmakare som byter till lite större stöd åt dig?

//Alice
 
Sv: Hoppsadlar

Kieffer Nobert Koof, där har du rejäla vad och knästöd samt att de ligger bra på de flesta hästar, finns även i flatback modell.
 
Sv: Hoppsadlar

Då undrar jag vad du menar med "bra stöd"? Lite balans ska man ju ha själv också... :smirk: Top Dressage har ju stoora knästöd, likaså Sidney.
 
Sv: Hoppsadlar

Jag har införskaffat en Bates caprilli. den fungerar super och har mkt bra skin. Jag sålde min Butet och köpte denna istället. :bump:

Jag är också i behov av bra stöd fram vilket denna har.

Bates

batesCaprilliCloseContactNk
 
Senast ändrad:
Sv: Hoppsadlar

Jo balans har jag, men det känns helt enkelt inte bra, vill ha nåt mer där fram, så att jag sitter bättre, svårt att förklara. Vill sitta lite mer still, rider väldigt mycket med kroppen, om du förstår hur jag menar, kanske beror på att jag är överrörlig eller bara en ful ovana ;) Har ridit i sadel med mer stöd förut och den funkade kanon, men den va till en annan häst.... Så jag vet inte varför jag skaffade en med mindre själv.. :confused:
 
Sv: Hoppsadlar

Har tagit kontakt med sadelmakaren, ska försöka ta mig dit är ca 13 mil enkel resa... Sen får vi se vad hon säger.

Har kollat på noberkof... men vi väntar tills jag varit till sadelmakaren
 
Sv: Hoppsadlar

finns ingen anledning att ha en sadel utan stöd som man måste kämpa för att sitta kvar i.....

balansen har inte så mkt med sadelns utformning att göra
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 038
Senast: JennyLz
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 180
Senast: Bison
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp