Hoppsan- blockerad från SvD

Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Åh, de där höga hästarna sätter då inte jag mig på. Men jag får gratulera till din kompetens.

Tidningarna får sina intäkter från papperstidningen. Huvudsakligen från annonser.
Folk slutar läsa betalda papperstidningar för att de kan läsa gratis på webben.
På webben har tidningar svårt att få tillräckligt många fullbetalda annonser. Intäkterna är alltså för små.

Det här är en strukturomvandling (även globalt sett) som satt branschen i gungning, i djup kris. Hade det funnits enkla svar hade det varit löst för längesen.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Jag har i många år haft Svenska Dagbladet som startsida på internet. Läser DN på papper och SvD på nätet, plus ett par olika lokal- och regionaltidnignar.

Plötsligt får jag upp en ruta där SvD Säger att jag har förbrukat månadens fria artiklar och måste betala för att få läsa. Jag förstår att det är ekonomiska orsaker men blir sur ändå.

Jag har inte råd att ha flera morgontidningar så SvD faller bort nu.

Är vi på väg mot att tidningarna tar betalt för nät-läsning? Är det bra?

Öppna ett inkognito-fönster så går det bra att läsa.

Jag tycker nog att nyhetsjournalistik är en frukt i allmänhetens intresse, nej det är inte bra att sånt material avgiftbeläggs. Djuplodande artiklar - helt okej att ta betalt för, typ aftonbladets plus-tjänt även om den handlar om sensations-snask mest. Men principen kan jag gå med på. Bara rena nyheter finns tillgängliga.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Raljera allt du orkar, jag tycker fortfarande att det är marknadskrafterna som styr.

Själv har jag slutat med papperstidning för att det var helt omöjligt att få den mer än 1 gg/vecka, och då absolut tidigast 07:30. Att det sedan är miljömässigt förkastligt gör inte att jag blir mer sugen på en dyr prenumeration.

Det finns aldrig enkla svar när det kommer till en produkt marknaden inte vill ha. Annat än det uppenbara: den har inget existensberättigande. Nästa steg är bidrag från staten för att hålla uppe kvalitén på de skrivna nyheterna.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Fast det är ju inte "gratis" med den typen av sidor. Det är ju tretusen reklamannonser som betalar för att läsarna ska se dom.

Precis! Reklam som dessutom tar upp halva datorns fönster, ibland hela. Detta i kombination med att man alltid får frågan om att vara med i deras marknadsundersökning som går ut på om man har sett annonserna. Det är så irriterande att jag ständigt undviker att gå in på SvD.se. Jag blev därför förvånad när jag för en gång skull gick in på SvD.se igår och fick samma meddelande som tanten.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

*KL*

Annonser säljer bland annat på antal "klick" som en sida genererar.

Därför lönar det sig ekonomiskt att tumma på journalistiken för att generera mer klick.

Det är en fördel för journalistiken om tidningarna har andra inkomstkällor.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Precis. Och marknaden visar ju tydligt vad marknaden vill ha. Och därför är branschen i kris.

Jag tror nästan varje konsument frågar sig "what's in it for me?", och om jag då kan få nästan samma helt gratis - är valet ofta helt solklart.

Som smala filmer, som inte seglar upp på varje biograf. Finns inga pengar i det, det är en så liten grupp som är intresserada av att betala vad det faktiskt kostar.

För mig är inte nyheter och journalistik en bransch som ska ge mig som konsument det jag vill ha!

Det finns risker med att tänka så.

Jag skulle t o m se det som ett hot emot vår demokrati om alla resonerade som du.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Man kan också designa sina sidor som tex bl*cket och se till att annonserna laddar så långsamt att om man går in på sidan med mobilen och försöker klicka på en rubrik innan man orkat vänta på att sidan är helt fädigladdad så kommer man alltid åt någon av annonserna i stället och öppnar nåt skit man inte är intresserad av. Det tjänar dom säkert massor med pengar på. :meh:
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Du "vet flera branscher" som "med säkerhet" består av idioter - och så säger du att jag raljerar?

Det handlar inte om att papperstidningarna blivit en dålig produkt som ingen vill ha - det handlar om att de även tillhandahåller sin produkt gratis på nätet. Det är därför läsarna flyr.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Intäkterna från läsare tror jag aldrig kommer att bli en stor intäktskälla för nättidningarna. Jag tror att pengarna finns att hämta i tjänster, i försäljning av paket med olika förmåner. Marknadsavdelningarna kommer att vilja samarbeta tätare med redaktionerna och man kan väl bara hoppas på att det inte kommer att läsarna även i fortsättningen får möjlighet att skilja på reklam och journalistik.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Hör gärna av dig till branschen med dina tips! Tidningarna är i gungning, de slås ihop, läggs ner, personal sägs upp - och hur man ska kunna få intäkter på webben är knäckfrågan. Sitter du på lösningen kommer du att snart att vara väldigt, väldigt rik.

:D

Vilken entreprenörsidé!

Nu blir vi alla nyfikna. ;)
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Fast det är ju inte "gratis" med den typen av sidor. Det är ju tretusen reklamannonser som betalar för att läsarna ska se dom.

Det räcker inte på långa vägar för att betala personalkostnaderna! Svenskan har blött i alla år och har sagt upp massor av människor, har ni missat det?
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Man kan också designa sina sidor som tex bl*cket och se till att annonserna laddar så långsamt att om man går in på sidan med mobilen och försöker klicka på en rubrik innan man orkat vänta på att sidan är helt fädigladdad så kommer man alltid åt någon av annonserna i stället och öppnar nåt skit man inte är intresserad av. Det tjänar dom säkert massor med pengar på. :meh:

Tror du att tidningsbranschen varit i din värsta kris i modern tid om de "tjänat massor med pengar" på sina webbannonser?

Undrar hur ni ivriga tidningsläsare har kunnat missa rapporteringen om t ex Svenskans ekonomiska kris. De artiklarna har inte varit inlåsta, såvitt jag sett.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Att dom är i krisk verkar ingen ha missat men med tanke på den "journalistik" som en del tidningar bedriver så är det inte så konstigt att ingen vill betala för det. Skulle dom inte tjäna i alla fall en betydande summa på annonserna så skulle dom inte finnas med tanke på hur irriterande dom är för läsarna. Sen att det inte räcker för att gå runt är en annan sak.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Jag håller med - men tror ändå att det spelar stor roll om man kommer upp i samma summa per dag som att köpa papperstidningen eller om man kan hitta en annan betydligt lägre nivå för den här typen av konsumtion.

Helt enkelt för att alternativet är näst intill lika bra - helt gratis.


Delvis kl


Jag ser tidningar som ett Miljöslitage om de kan ersättas
är det väl bra.
Det går att ta betalt över nätet om det man erbjuder
är tillräckligt lockande och känns prisvärt. Jag menar,
folk betalar både för nätdejting, viktminskningshjälp,
inkomsttjänster och diverse tidningars plus-tjänster så
det borde bara handla om en övergångsperiod.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Nej, men det är klart jag inte läser de tidningar som jag inte tycker är intressanta. De tidningar jag tycker om betalar jag gärna för, (just nu en). Antar att det är många som gör lika dant som jag eftersom det går så dåligt. Att dom börjar ta betalt för "skräpjournalistik" på internet får dom gärna göra för min del men då kommer nog väldigt många sluta läsa nättidningen också och då tappar dom dessutom reklamintäkter.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

De sitter i en rävsax:

1. Börja ta mycket betalt, få färre läsare och därmed kraftigt reducerade annonsintäkter.
2. Inte ta betalt av sina läsare - klarar inte överlevnad på de annonsintäkter som fås in.

Det är liksom inget enkelt löst problem och förmodligen kommer ett fåtal att hitta sin nisch som de kan leva i med betallösningar (högre kvalitet och in-depth analysis) och många kommer att fortsätta vara gratis och leva på annonserna (lägre kvalitet och mest återrapportering). Däremellan kommer många redaktioner att lämna in handduken.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Betalningsviljan på Internet är låg, än så länge. Så nej, alla betalar inte för tidningar de gillar. Vilket t ex den här tråden är ett exempel på. Här är ju ingen som i protest slutar läsa SvD och Sydis på nätet för att de inte gillar dem - de gör det för att de inte vill betala.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Personligen läste jag de vare sig innan eller efter. Utan diskuterar ämnet, som är en intressant revolution i mediabranschen, utan personlig anknytning.....
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Sydsvenska Dagbladet har likadant. Jag har surat till så till den grad att jag inte skulle köpa ett lösnummer en gång. Det får bli Skånskan istället, i o f s en väsentligt sämre tidning, men när man vill ha betalt för den lightupplaga som finns på nätet, då känner jag att det gått för långt.

Så mycket reklam som finns bör det kunna gå att finansiera på annat sätt.

Lightupplaga? Sydsvenskan har ju hela sin tidning på nätet. Så betalar du kan du ju läsa exakt samma saker som i papperstidningen plus att nya nyheter självklart kommer snabbare i nättidningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp