Hoppsan- blockerad från SvD

Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

*knapp*

Antingen har dom tagit bort spärren eller också har jag tydligen lyckats
passera den utan att ha en aning om hur. Det kan ju iofs ha betydelse vilken webbläsare man använder. Själv kör jag Firefox med Ad-block plus installerad vilket gör att jag slipper all reklam. (japp även här)
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Lightupplaga? Sydsvenskan har ju hela sin tidning på nätet. Så betalar du kan du ju läsa exakt samma saker som i papperstidningen plus att nya nyheter självklart kommer snabbare i nättidningen.

Jag är notorisk tidningsläsare, men jag hade lätt haft min prenumeration så att jag läste tidningen på paddan eller i datorn. Såå skönt att slippa gå till pappersåtervinningen.

Så snart det kommer ett prisvärt alternativ på det så slår jag till. Ser ingen anledning att ha papperet egentligen.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Kl

Ni vet väl att det bara är att rensa cookies så kan man fortsätta läsa..? Så är det på Sydsvenskan iaf:angel:
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Personligen läste jag de vare sig innan eller efter. Utan diskuterar ämnet, som är en intressant revolution i mediabranschen, utan personlig anknytning.....

Jodå, det förstår jag. Det jag skrev var ett svar på Angels inlägg om "skräpjournalistik".
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

För mig är inte nyheter och journalistik en bransch som ska ge mig som konsument det jag vill ha!

Det finns risker med att tänka så.

Jag skulle t o m se det som ett hot emot vår demokrati om alla resonerade som du.

Vi pratar väl inte om NYHETER och JOURNALISTIK.

Vi pratat om tidningar. Som vill ha betalt för sin nätupplaga. Vilket inte många konsumenter tycker är en deal de vill göra. Och då får tidningen ifråga ingen inkomst av detta.

Att klassa det som ett hot mot demokratin, att marknaden styr känns faktiskt oerhört långsökt för mig.

Varför inte bara inse att konsumenten föredrar andra sätt att konsumera NYHETER och JOURNALISTIK?
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

"Jag tror nästan varje konsument frågar sig "what's in it for me?", och om jag då kan få nästan samma helt gratis - är valet ofta helt solklart.

Som smala filmer, som inte seglar upp på varje biograf. Finns inga pengar i det, det är en så liten grupp som är intresserada av att betala vad det faktiskt kostar."


Om man anser att journalistik ska vara gratis och jämför nyhetsrapportering med film inom en snäv genre, så ja. Då anser jag att det i förlängningen kan innebära ett "hot" mot mångfald och demokrati!

Likaså om man anser att statliga kanaler ska skrotas och att man ger blanka fasen i att betala tv-licensen.
Musikbranschen fick för ett par år sedan känna på hur det var när "konsumenterna" plötsligt -tack vare tillgängligheten på nätet- devalverade musikens värde och ansåg att det var en rättighet att gratis få ladda ner musik som man innan hade fått betala för.

Många ansåg att upphovsmän, artister och skivbolag fick skylla sig själva som inte tillhandahöll det kunden ville ha -och kunden ville ha gratis.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

*kl*

Jag tycker det är lite bra. Om man bara skall följa marknaden så kommer ju alla tidningar snart vara av samma djuplodande typ som Se & Hör... tyvärr. Aftonbladet har ju en marknad som passar dem, men SvD vill ju profilera sig som en tidning med grundligare artiklar och lite mer "seriös" journalistik, och sådana genererar inte lika mycket annonsvisningar. Om du skall läsa en lång artikel får du en annonsvisning, men klickar du runt på små strönotiser får du många. SvD försöker ta steget mot att ta betalt för kvalitet. Vi har blivit lite bortskämda med vad som skall vara gratis, så jag tror att det kommer att sprida sig.

Och tidningarna kan inte (just nu) leva på annonserna. Jo, Aftonbladet möjligen. Men SvD är långt ifrån att kunna klara sig på annonser. Jag tycker kanske det är lite dyrt, men själva betalfenomenet har jag inget emot.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Jag blir dock lite sur på GP som vill ha betalt för hela nätupplagan även om man har papperstidningen.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Hur menar du nu? GP gör som Aftonbladet, allt är öppet utom det som kallas plusmaterial.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Ja, men även om jag prenumererar på pappersGP behöver jag betala extra för plusdelarna på nätet.
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Vid granskningen jag gjorde nu får jag göra en Pudel, det verkar som man kan få e-gp nu.
Jag vet att jag ilsknade till när jag köpte min surfplatta ock skulle få betala ytterligare för e- gp när vi hade papperstidningen
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Japp, alltihop ingår.

(Fast plus finns inte i e-gp som är den digitala versionen av pappers-gp. Plus finns på gp.se där allt annat är öppet för alla).
 
Sv: Hoppsan- blockerad från SvD

Jag tror du blandar ihop journalistik med tidning. Det finns många sätt att arbeta som journalist. Och marknaden verkar vara mindre intresserad av att betala för vissa områden. Då får man helt enkelt vända sig till andra områden, TV är ju stort t ex.

Tror fortfarande inte det är ett hot mot demokratin att konsumenten inte vill lägga pengar på att betala för Sydsvenskans nätupplaga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp