Hopptävla med en liten häst

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Hickie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 201

Hickie

Trådstartare
Hej! Är det en nackdel om man tävlar i hoppning med en midre häst( Ca 158) eller gör det inte så mycket skillnad?
Tänker hoppa iaf upp till La

Sv: Hopptävla med en liten häst

Upp till 120 är inga problem!
Dock får det ju ha en bra galopp för att räcka igenom en 3 kombination, men det gäller ju även för dom som är lite större.

Har den bara kapasiteten och viljan så kommer du långt med den storleken!;)

Min arab 152 i manken hoppade 140 hinder på klubbtävlingarna utan problem i sin ungdom men han var storgalopperad så har hästen bara rätt stegomfång så klarar den det.

Helena Lundbäcks Mynta är/var 158 centimeter och kom fyra på VM i hoppning. Lika liten var franske Jappeloup de Luze som vann OS-guld och massa andra fina medaljer.

Så länge den har bra galopp så är det faktiskt ofta en fördel att vara lite mindre i lätt-klasserna. Hästen är ofta mer vändbar och snabbare. Lite ponnystuk sådär. ;)

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 002
Senast: Badger
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
708
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 540
Senast: Edla
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 464
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?