Hörlurar??

lady_vip

Trådstartare
Finns det något i TR som säger att man inte får ha hörlurar (typ mp3-spelare) när man tävlar?

Jag tänker främst på hoppning, det hade ju varit skönt att kunna "skärma av" lite när man är inne på banan, men jag tror inte det är tillåtet. Nån som vet?

//E

Sv: Hörlurar??

Jag har haft det flera gånger när jag ridit fram, har aldrig hört att man inte skull gå, Har dock bara i hörluren på ena örat så jag ändå kan höra vad som händer runt omkring.

Jag har samma tanke, det kan ju inte göra nåt. Min tanke är om man får ha den på banan??

Jag har en superliten Ipod, så det är väl ingen som direkt ser den ändå...

//E

Och var går gränsen för ev fusk? Vem ska kolla om du har musik på eller om du har en tränare som dirigerar dig och hjälper dig runt banan? Hur ska du höra vad domaren säger om du har hörlurar i öronen?

Dålig ide tycker jag. Lär dig skärma av mentalt utan hjälpmedel, det är en del av tävlingsmomentet.

Fast ärligt talat, på de tävlingar jag är på händer det inte så sällan att folk skriker banan till de tävlande, om de verkar vilsna...

Men visst förstår jag din tanke, det är exakt samma tanke som jag har, att det nog räknas som fusk.

//E

Skrika banan är illa nog, men det här då:

"Glöm inte yttern nu i svängen, bra, sitt och vänta, nu, tryck på lite mot oxern, håll i mot planket, håll galoppen, ta ut svängen mot kombinationen, räta upp, släpp på innern nu......" Så kan ju din tränare prata dig runt banan om du har lurar på och honom i mobilkontakt från läktaren.

Som sagt, dålig ide.

Alltså jag förstår verkligen inte meningen med att ha de inne på banan. Ska du inte bara konsetrera dig på din uppgift då istället???

Fast det är ju så att man (läs Jag) är bättre på att skärma av om jag kan stänga ute lite ljud, därav min undran. Det finns tillochmed studier som visar att man kan ta in mer om man har musik i bakrunden.

Dessutom har de alltid så gräslig musik på tävlingar :smirk:

Men jag ska inte ha det.

//E

Håller med tidigare svar, det kan ju lika gärna vara en mobilsnäcka, och din tränare ringer dig, du svarar och går in på banan. När du kommer in så säger tränaren typ: Bra, ställ mer, nu ska du tänka på: osv. ni fattar. Detta skulle hända alltför ofta.

Därav är detta förbjudet inne på banan men på framridningen går det naturligtvis bra eftersom man får rida fram för tränare, blir det samma sak.

Ha ha öronproppar var en bra idé:D . Men ha för guds skull inte det på framridningen så du inte hör när andra ropar hinder....:crazy:

Å så får du gissa dig till när startsignalen går..

tips, att inte lita pa startflaggaren, det är domaren och inte startflaggaren som ger startsignal.

nu förstog jag att det var en skämt men är ett bra tips tycker jag, har sett mer än en gang att folk blir uteslutna för att dom inte hört domaren men ser att flaggan är höjd och sen rider.:angel:

Det borde man väll kunna lägga in en protest mot då? Falgaren ska ju höja flaggan när domaren ger startsingnal. Men har vart med om att domaren fått påmina flaggaren att höja flaggan och även att sänka den. Men det är väl en sak som flaggaren ska vara uppmärksam på.

Ne nu spårar nog tråden ut lite:angel:

tror inte att protest hjälper(kanske, vet inte riktigt) men eftersom domaren ger startsignal och flaggaren ska hjälpa de manuella tidtagarna i domartornet och inte ryttaren sa tror jag inte protesten gar igenom...

fast har aldrig provat förstass :p varken att bli utesluten för det eller att protestera.

(jo sparar nog ut nu haha)

tips, att inte lita pa startflaggaren, det är domaren och inte startflaggaren som ger startsignal.

nu förstog jag att det var en skämt men är ett bra tips tycker jag, har sett mer än en gang att folk blir uteslutna för att dom inte hört domaren men ser att flaggan är höjd och sen rider.:angel:

Man ska kunna lita på flaggaren. Jag har varit med om att domaren fått säga till flaggaren att höja flaggan vid startsignalen.
Annars är det ju t.ex. hopplöst att tävla ute när det blåser väldigt mycket och man inte hör speakern...

Man ska kunna lita på flaggaren. Jag har varit med om att domaren fått säga till flaggaren att höja flaggan vid startsignalen.
Annars är det ju t.ex. hopplöst att tävla ute när det blåser väldigt mycket och man inte hör speakern...
Om du ska kunna är en sak men flaggaren gäller inte. :o

Det är signalen som gäller alt domarens ord/ljud.

Ofta hör man tävlingsplatser där man är snälla och skyller på flaggaren och får ny signal men det är ju egentligen inte att vara snäll eftersom det inte gäller.

Flaggarna ska bort på försök i fler distrikt nästa år. :D

Håller med tidigare svar, det kan ju lika gärna vara en mobilsnäcka, och din tränare ringer dig, du svarar och går in på banan. När du kommer in så säger tränaren typ: Bra, ställ mer, nu ska du tänka på: osv. ni fattar. Detta skulle hända alltför ofta.

Delvis knapplån

Men om tränaren ska kuna göra detta måsta h*n ju se var i banan ekipaget är... Ska han sitta på läktaren och säga hur ryttaren ska rida? Eller ska h*n krypa bakom sargen...
Tror inte att det är genomförbart....

Om du ska kunna är en sak men flaggaren gäller inte. :o

Det är signalen som gäller alt domarens ord/ljud.

Ofta hör man tävlingsplatser där man är snälla och skyller på flaggaren och får ny signal men det är ju egentligen inte att vara snäll eftersom det inte gäller.

Flaggarna ska bort på försök i fler distrikt nästa år. :D

Då är frågan hur det är tänkt att det ska lösas när banorna är stora och det blåser. Jag har flera gånger varit med om att man inte ens är i närheten av att kunna höra domaren.

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 602
Senast: Mirtai
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 040
Senast: Mli
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 853
Senast: SaraXX
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 612
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur