Hormoner mot acne?

Askvind

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av p-piller mot (hormonell) acne. Får alltid hemska hormonella finnar varje månad, några få men stora och smärtande.. De hinner knappt läka fören nästa månad kommer… Tänker att enda sättet att bli av med de är hormoner, alltså något preventivmedel, någon som har erfarenhet av detta?
 
Jag åt Diane i många år och var absolut hjälpt av det. Tyvärr träffade jag sedan en barnmorska som inte tyckte det var befogat att gå på Diane så länge, så jag fick lov att sluta (vilket gjorde att jag fick gå via vårdcentralen till hudläkare och få roaccutan istället).
 
Yasmine. Jag åt de i nästan 20 år. Senaste åren fick jag andra märken men samma verksamma substanser. Funkade toppen. Nu har jag slutat och var rädd att få tillbaka dålig hy så jag äter kosttillskott nattljusolja och vitamin B5 (pantontensyra) som båda ska verka hormonreglerande. Har även tagit zink i många år som är bra för huden.
 
Yasmine. Jag åt de i nästan 20 år. Senaste åren fick jag andra märken men samma verksamma substanser. Funkade toppen. Nu har jag slutat och var rädd att få tillbaka dålig hy så jag äter kosttillskott nattljusolja och vitamin B5 (pantontensyra) som båda ska verka hormonreglerande. Har även tagit zink i många år som är bra för huden.
Jag har provat nattljusolja men märkte noll skillnad tyvärr..
 
Jag åt Diane i många år och var absolut hjälpt av det. Tyvärr träffade jag sedan en barnmorska som inte tyckte det var befogat att gå på Diane så länge, så jag fick lov att sluta (vilket gjorde att jag fick gå via vårdcentralen till hudläkare och få roaccutan istället).
Diane verkar inte finnas längre men finns något liknande på Z? Tråkigt med Barnmorskan, vad jag förstår är det inte så stor skillnad på diane och andra kombinerade p-piller?. Eftersom de väldigt tydligt att det är hormonerna som spökar i mitt fall känns det lite skevt att ta roaccutan vilket även verkar vara för rätt allvarliga acne problem..
 
Beställde tid till barnmorska nu så får se om det fungerar med kombinerade p-piller. Har ätit kombinerade p-piller som tonåring ( med bra hud både före, under och efter) utan problem och slutade egentligen endast för att jag missade att förlänga receptet. Den största oron med p-piller idag är väll hur mitt humör kommer påverkas (äter redan sertralin) och de ökända blodpropparna.. men vet ju logiskt att risken är liiiten (och jag har inga riskfaktorer) så är väll egentligen ingen fara. Har också hemsk mensvärk och störtflod varje månad, hade varit skönt att slippa med…
 
Beställde tid till barnmorska nu så får se om det fungerar med kombinerade p-piller. Har ätit kombinerade p-piller som tonåring ( med bra hud både före, under och efter) utan problem och slutade egentligen endast för att jag missade att förlänga receptet. Den största oron med p-piller idag är väll hur mitt humör kommer påverkas (äter redan sertralin) och de ökända blodpropparna.. men vet ju logiskt att risken är liiiten (och jag har inga riskfaktorer) så är väll egentligen ingen fara. Har också hemsk mensvärk och störtflod varje månad, hade varit skönt att slippa med…
Se om du kan få Yasmin, jag vet flera (inkl mig själv) som fick fin hy av dem. Åt oxå sertralin under några år samtidigt och det var inga problem.
Men det är ju ingen garanti såklart utan bara min erfarenhet :)
 
Beställde tid till barnmorska nu så får se om det fungerar med kombinerade p-piller. Har ätit kombinerade p-piller som tonåring ( med bra hud både före, under och efter) utan problem och slutade egentligen endast för att jag missade att förlänga receptet. Den största oron med p-piller idag är väll hur mitt humör kommer påverkas (äter redan sertralin) och de ökända blodpropparna.. men vet ju logiskt att risken är liiiten (och jag har inga riskfaktorer) så är väll egentligen ingen fara. Har också hemsk mensvärk och störtflod varje månad, hade varit skönt att slippa med…
Dienorette är också jättebra. Tog bort all dotterns acne på typ 2 månader. Hon har inte märkt biverkningar på humöret etc. Hon är 23.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pratar just nu med ledsen och besviken bonusdotter som återigen blivit nekad hjälp av sjukvården. Hon är 17 år och har mest troligt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 965
Senast: soom
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 577
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 370
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Jag har jättesvårt för tabletter. Pyttesmå piller funkar bra, och huvudvärkstabletter funkar på grund av formen. Men typ alla...
Svar
15
· Visningar
581
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp