Hormonfel??

arna

Trådstartare
Vi har en liten blandiskatt tror att hon är blandning skogis och bonnkatt men vet inte säkert då vi köpte henne i "2:a hand". Hon blev ett år i augusti men ser fortfarande ut som en liten ungkatt på 6 mån.
Tänkte att hon skulle få en kull ungar för att sedan sterilisera henne men det blir inga. Grannen har en okastrerad hankatt och det brukade drälla av hankatter här förut när vi hade andra honkatter men inte nu.
Hon har löpt och legat och åmat sig och skrikit i högan sky men ingen är intresserad nästan lite taskigt tycker jag :D
Kan hon ha någon genetisk defekt kanske beroende på inavel eller...
Hon spinner nästan aldrig heller annars är hon jättemysig är duktig på att apportera och leker kurrigömma med dottern.
Någon som har någon idé?? /Lisa

Sv: Hormonfel??

Kanske har hon nått fel som gör att hon inte blir dräktig? Bakterier i livmodern mm.
Jag tycke rni ska kastrera. Honan mår mycket bättre av det och det finns redan tillräckligt med huskatter (och alldeles för många som blivit över) så fler är bara dumt att sätta till världen.

Man steriliserar väl honor och kastrerar handjur?
Om hon ändå inte får några ungar är det väl att kasta pengarna i sjön att sterilisera henne. Och blir det ungar så har jag redan en hel hoper som vill ha en unge efter henne bara för att hon är så fin.
Annars tycker jag definitivt att katter ska kastreras/steriliseras så man slipper oönskade kullar.

Nej man kan kastrera både hon- och handjur, och man kan sterilisera både hon- och handjur.
Kastrera innebär att man tar bort testiklar hos handjur och livmoder, äggstockar och äggledare hos hondjur. Djuret förlorar könsdriften helt och hållet.
Sterilisera innebär att man på handjur klipper av sädesledarna och på hondjur klipper man av äggledarna. Djuret har fortfarande samma könsdrift och beter sig precis som ett fertilt djur, men kan inte befrukta/bli befruktad.
Numera utförs knappast några steriliseringar på katt öht längre, då det inte finns några fördelar med det jämför med kastrering. Katten löper ju fortfarande och riskerar fortfarande att drabbas av livmodersinflammationer, precis som innan.

Du har så rätt :bow: och jag hade så fel :o ,tänkte inte på att de tar bort hela "paketet" på honkattorna nu för tiden.

MissFideli skrev:
Jag tycke rni ska kastrera. Honan mår mycket bättre av det och det finns redan tillräckligt med huskatter (och alldeles för många som blivit över) så fler är bara dumt att sätta till världen.

Jag håller fullständigt med! :bow: :bow:
Det är bara att titta in på vilket katthem som helst så ser man vad mycket hemlösa katter det finns. :cry: Många av dem hade säkert bra hem "från början" också, men katter lever länge..

arna skrev:
Och blir det ungar så har jag redan en hel hoper som vill ha en unge efter henne bara för att hon är så fin.
.

Kan inte de adoptera en katt från djurskyddet/katthemmet där ni bor istället då? :idea:

Ibland är det väl så att man vill ha avkommor av en speciell individ bara för att dess gener är sådana som man vill föra dem vidare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka