Bukefalos 28 år!

Hormonstörd

För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första gången. Den handlar om hormonella problem i övergångsfasen och klimakteriet, och speciellt utifrån psykiskt mående. Boken beskrev kvinnor som plötsligt upplevde att de inte kände igen sig själva utan led av humörsvängningar och förändrad sinnesstämning.

Jag förstod det inte då, kunde inte alls relatera till det utan tyckte bara det lät konstigt, eftersom jag genom större delen av livet alltid haft järnkontroll över mitt beteende och aldrig låtit några känslosvängningar få komma till uttryck. Väldigt behärskad kanske man kan säga, men jag har heller aldrig haft någon PMS eller några såna problem. Jag har visserligen haft problem med depression, men jag har försökt jobba hårt på att balansera upp den sidan av mig och lagt mig till med livsstilsvanor som ska motverka depression, och tyckt att jag har haft den sidan under kontroll.

Plötsligt förra våren så störtdök jag i mitt mentala mående på ett sätt och av en magnitud jag inte alls kände igen. I flera månader så var allt jag kunde tänka på att jag ville vara död, och varje levande dag var ren tortyr. Jag fattade inte riktigt vad som hände utan kände mig besviken och trodde att jag hade misslyckats med mina depressionsmotverkande livsstilsvanor. Sen blev det bättre och jag hoppades på att det hade varit nåt tillfälligt.

Nu den här våren har det återkommit, men på ytterligare ett nytt sätt.
Jag känner inte igen mig själv.
Jag har ingen som helst kontroll över mina känslor, mina tankar, min sinnesstämning eller hur jag reagerar på omvärlden.
Det svänger fram och tillbaks med raketfart - ena dagen känner jag igen mig själv, men nästa dag eller kanske bara några timmar senare hamnar jag i ett läge där jag är rejält rädd, orolig, glädjelös, känner mig totalt värdelös, handlingsförlamad, skräckslagen av ingen orsak, ser inga möjligheter eller lösningar utan allt känns bara fullständigt övermäktigt och jag får panik över varje minut jag fortfarande är vid liv.
Det känns verkligen som att det är något helt främmande som tar över mig, och jag har ingen kontroll alls.
Jag försöker allt jag kan att behärska mig, bete mig normalt, spela mitt spel och inte låta någon annan människa märka nånting. Men inombords gör det så ont att jag håller på att bryta ihop.

För mig, som alltid har varit så behärskad, handlingskraftig och en glad skit, så är det här helt obegripligt. Det närmsta jag kan komma att förklara det med är när man har väldigt hög feber och alla sinnesintryck blir totalt förvridna, utan att man kan styra det eller göra nåt åt det. Så känns det när det här konstiga tillståndet sätter in. Jag är helt bakbunden och rövknullad av det här fruktansvärda sinnestillståndet. Enormt obehagligt.
Det här är INTE jag!!

Jag kom då att tänka på att när jag hamnade i puberteten och fick min första mens så hamnade jag i det jag har kallat för “min elva år långa natt”, vilket jag i efterhand har förstått var en rätt kraftig depression som pågick under elva års tid. Men det är först nu, 40 år senare, som jag inser att det hela satte igång ungefär samtidigt som mensen. Och att det kanske tyder på att jag är väldigt känslig för hormonella omställningar.

Så jag började plötsligt fundera på om det här mentala måendet och sinnestillståndet som jag har nu (och som inte känns som jag) skulle kunna bero på att klimakteriet närmar sig? Jag plockade fram boken igen och kände den här gången igen mig i det jag läste.
Otäckt! Vad i hela världen kan jag göra åt saken, om det nu är mina hormoner och signalsubstanser som håller på att ge upp helt och hållet?

Det skrämmer mig att det tog elva år för mig sist att komma ut den hormonella obalansen. Har jag nu alltså elva år av outhärdligt helvete framför mig?? Det fixar jag bara inte.

Pga tidigare hälsohistoria så kan jag inte använda några hormontillskott, så det är inget alternativ. Jag har börjat med några kosttillskott som kanske skulle kunna hjälpa, så jag sätter mitt hopp till dem. För såhär kan man inte ha det. Det är helt outhärdligt.
😔
 

Jag har inget att skriva som hjälper dig, men jag är glad att du lyfter upp detta för jag har hört liknande beskrivningar från äldre kvinnor i min närhet. De har också beskrivit hur tyst det är kring sådana här problem och jag kan bara hålla med - jag hade ingen aning om att det är så vanligt att ha så här stora problem i klimakteriet. Lite jobbiga värmeväxlingar absolut, men inte den kraftiga förändringen av person och känslor som både du och de beskriver. Ni som lyfter upp detta och trotsar skammen och risken att inte bli tagen på allvar hjälper oss kvinnor som kommer efter. Tack för det! ❤
 
Tipsar om detta radioprogram.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240519_143704_Sveriges Radio Play.jpg
    Screenshot_20240519_143704_Sveriges Radio Play.jpg
    137,3 KB · Visningar: 22
Jag hade ändå tagit upp det hela med vården trots att hormoner kanske inte är aktuellt. Själv har jag inga problem med att ta hormoner så min läkare skrev ut dem åt mig, jag har inte ätit dem så länge men jag väntar spänt på om min hjärna kommer tillbaka :D (hjärndimma suger).

Upp till nu har jag klarat mig på jättenattljusolja i höga doser samt att jag la till Klimadynon för några månader sedan. Jag upplever att båda mildrat besvären men som sagt, jag upplevde till slut att mina besvär var för jobbiga och sökte vård.
 
Det är verkligen skrämmande hur lite allmänheten vet om klimakteriet och vilka enorma effekter det kan ha på kvinnors mående, både fysiskt och mentalt. Jag jobbade med ett projekt om detta kopplat till livsmedelsbranschen i höstas och kan väl åtminstone trösta med att det börjar pratas mycket mer om det i många delar av världen, och här i UK har det dykt upp många bra initiativ som bidrar till att öka medvetenheten och förebygga att kvinnor lider i tystnad (exempel: GenM, Holland & Barrett Every Menopause Matters). Jag hade ingen aning om något av detta då jag fortfarande är ett decennium eller två från klimakteriet själv, men hoppas och tror att det kommer att vara lättare att få hjälp och stöd på olika sätt när det är min tur.
 
Jag var skeptisk till hormoner men sån tur var hamnade jag hos en gynekolog som sysslar med forskning. Hon lärde mig om hur kroppen fungerar och de fördelar som de faktiskt har sett med hormonbehandling hos kvinnor tex halverad risk för hjärti och kärlsjukdomar. Jag använder gel varje dag och mår så bra 😊
 
De jag känner som av olika anledningar inte kan ta hormoner har använt Klimadyon, Femarelle och jättenattljusolja. Sånt funkade för mig ett tag, men sen fick jag för stora problem och valde till slut hormoner. Jag använder spray som jag fick tips om här på Buke, och nu känner jag igen mig själv igen.

Förutom vallningarna vilka i sig var förskräckliga, hade jag svårt att få ihop tankarna, min mamma beskrev det som en massa bitar som flög runt i huvudet men som inte gick att passa ihop. Hjärnan fungerade inte. Hormonerna fick mig att må bra och känna igen mig själv.
 
Nu har jag haft två dagar där jag har mått bra, varit lugn och till och med kunnat känna glädje, men jag blir både skrämd och beklämd över hur utlämnad och styrd jag känner mig av dessa små kemikalier. Det är otäckt att en obalans av hormoner och signalsubstanser kan vara skillnaden mellan att kunna uppskatta livet, och att lida av en inre smärta som är så stor att man bara vill kasta sig framför första bästa tåg för att bli fri från helvetet... :( Speciellt när det svänger så extremt från dag till dag så tycker jag att det blir så tydligt att det inte kan handla om nåt annat än den inre kemin.

Och så himla tragiskt vilken hormonstörd värld vi måste leva i, när våra kroppar inte längre klarar av att reda ut balansen! :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
2
Svar
31
· Visningar
4 825
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok I hela mitt liv har jag lidit av prestationsångest och en känsla av att aldrig prestera tillräckligt bra. Inte ens när jag innerst inne...
Svar
4
· Visningar
666
Senast: Cosinus
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 833
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 575
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp