Hornhinneinflammation som ej vill bli bra

Nu som först här jag hemma, det blev en heldag med resa o allt till djursjukhuset i Helsingborg. Tyvärr känns det inte så positivt.
Nu hittade veterinären en liten knöl längre upp under ögonlocken. Det kan ändå vara en tumör. Det cellprov som togs vid förra
besöket visade inget, men denna knölen sitter längre upp. Det är tydligen vanligare att skimlar får tumörer. Och det som är oroväckande är att han inte svarar på de behandlingar som satts in tidigare. Men vi ska nu prova ännu en medicin som ska droppas i ögat. Nu har jag tappat namnet på den. Men denna skulle vara starkare och behandla mer på "djupet" än vad cortison el voltaren gjort. Svarar han inte på denna så fanns det bara ett alternativ kvar:cry: och det var att de opererar bort ögat. Känns fruktansvärt, men samtidigt känner jag att så här ont kan han inte ha, och finns det inget som kan hjälpa honom så finns det ju ingen annan utväg. Har läste en del om enögda hästar och de verkar ju klara sig bra !?
Allt känns ikväll ledsamt o hopplöst, men hoppas på den nya medicinen!

Hoppas att medicinen fungerar! Men ifall den inte gör det och ögat måste opereras bort, kan jag i alla fall berätta att för min häst har det gått jätte bra som enögd. Jag märker ingen skillnad alls på hur han är, det enda är att man måste va lite mer uppmärksam själv så han inte råkar knocka än när han vänder på huvudet :) även se till att han inte råkar gå in i saker på den blinda sidan, men han verkar ha bra koll själv.

Jag var precis som du jätte orolig och ledsen över att tvingas ta det beslutet, dels för att jag tycker (tyckte) att det såg rätt obehagligt ut men även pga oro att det ska hända något med andra ögat. Nu har jag vant mig vid det och det är en del av honom nu, och att något kan hända med andra ögat är ju såklart en risk men å andra sidan kan dom ju skada sig på många andra sätt också, så jag försöker undvika att tänka på det :)
Det finns för övrigt många enögdahästar som tävlas, däribland finns tex Minna Teldes häst Santana och Malin Baryards häst Tornesch!

Har du några frågor om det är det bara att skriva :)
 
Min ser inget eller mycket begränsat på ena ögat. Troligtvis en skada sen hon var unghäst, men kanske tom är född sån. På henne syns ju inget och man måste nästan veta eller känna henne mycket väl innan man ens lägger märke till det. Hon har helt enkelt hittat strategier för att leva med begränsad syn, så det behöver inte ställa till något alls :)
 
Vad tråkigt med ögonproblem... :( Ska man se positivt på det ifall det går så långt som till att ta bort ögat helt så behöver det inte innebära något alls för hästen. Vinsten är att han slipper ha ont.
Det finns en ganska känd westernhäst, Gee Two Banjo, kallad G2, som är helt blind. Den hästen lever precis som vanligt, tränas och tävlas och var t.o.m med på EM i Frankrike i somras. :love:

Jag håller tummarna att din lilla häst snart ska må bättre. :)
 
Tack alla för era svar, det känns lugnande att många hästar klarar sig bra med ett öga.
Är det någon som vet hur operationen går till? Måste de sövas? Hur lång konvalescens ?
 
Tack alla för era svar, det känns lugnande att många hästar klarar sig bra med ett öga.
Är det någon som vet hur operationen går till? Måste de sövas? Hur lång konvalescens ?

Från det att veterinären ringde mig innan sövningen (för att dubbelkolla öga, rätt häst, alltså säkerhetskontroll bara) till att de ringde och sa att han var vaken och påväg till sin box, tog det ca ca 3 tim. På den tiden hade han blivit sövd, flyttad till operationssalen, opererad, flyttats till uppvak, vaknat, fått gå till sin box..

Inga komplikationer med sövningen eller operationen. Enligt kirurgen var det en lätt operation att göra överhuvudtaget.

Även eftervården var "lätt", i alla fall när man är van med ögonproblem sen innan..
Han var kvar på kliniken 3 dagar, sedan stod han på box i 2 dagar hemma. Släppte ut honom i hage med flughuva som jag sydde fast tyg på. Detta för att skydda både mot flugor och ev lera ifall han skulle rulla sig.

Jag gjorde nrent runt dränhålet som det rann massa ur, hade på en salva över stygnen och kletade på Vaselin under dränhålet för att det inte skulle fastna vätska i pälsen..
Detta gjordes en gång/dag i ungefär 2 veckor.
Finadyne i 1 vecka.

Stygnen tog jag bort hemma efter 2 veckor.

Konvalescensen är inte alls lång, det tar ungefär 2 veckor för allt att läka och stygnen är borttagna. Men sen kan hästen behöva en omställningsperiod, hur länge beror ju på hästen såklart.
 
Tack alla för era svar, det känns lugnande att många hästar klarar sig bra med ett öga.
Är det någon som vet hur operationen går till? Måste de sövas? Hur lång konvalescens ?

det är full operation som gäller dvs uppvakningsbox och allt utöver det som gäller i fråga om Full Operation. konvalecens osv beror ju på hur det artar sig efter det men om ögat väl är avlägsnat och full operation i fråga om uppvak på box osv gått så väl som det oftast gör så är konvalecensen utöver det i sig inte stor just skademässigt. Som kommenterats är det isåfall lite tillvänjning utöver det för hästen som krävs, vettigt folk och lugna rutiner osv hos de som ska hantera den närmsta tiden. Inga problem ang. det öht om det är samma folk som hanterar dagligen dax osv och förstår läget för hästen.
 
Tack för svaren! Är det stor risk att söva en häst. Jag tänker också på hans ålder, 18. Gör de kontoroller o sådant innan för att se
att de klarar av en operation ?
 
Tack för svaren! Är det stor risk att söva en häst. Jag tänker också på hans ålder, 18. Gör de kontoroller o sådant innan för att se
att de klarar av en operation ?
Ja, de kollar alltid först att de bedömer att hästen klarar en sövning.
Det är självklart alltid en risk, men 18 år är väl ingen ålder så om han är pigg och stark, frisk och i gott hull. Men som sagt, det där kollar de.
Vi hade btw också en häst i stallet som blev av med ett öga i väl vuxen ålder, inga som helst problem.
 
Ok, det låter bra.
Känner mig lugnare nu när jag fått mer information via alla svar här:)
Det ska nog gå bra med min lille älskade arab trots allt :love:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
929
Senast: netschjen
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
541
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 261
Hästvård Hej. Jag har lite bekymmer gällande min halta häst. Känner mig uppgiven och maktlös när jag inte har klart och tydligt vad som är...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp