Hörselskydd till häst?

Mirraya

Trådstartare
Tänkte be er om tips och råd på lämpligt hörselskydd till häst...

Tänkte på de bollar i öronen som travfolket har som de kan dra ur på upploppet, var hittar man dem och finns olika modeller?
Jag kommer inte ha behov av att dra ur dem på något upplopp så enklare modeller funkar fint.. ;)

Sen var det någon som nämnde skumgummi-grejer som används i mjölkmaskiner att de har rätt form och tycks fungera fint, lät mycket intressannt, men var hittar man dem?

Anledningen till att jag söker är att det ska spelas musik från min hästs rygg och det blir nog högt nog även med hörselskydd..

Tips!!?? :D

Sv: Hörselskydd till häst?

Fungerar det inte med vanlig bomull eller du vill ha det speciellt? Jag vet många travtränare har bara vanlig bomull i öronen och det går bra.

billigast o lättast är väl att ta vanlig bomull? det anvnder vi på travhästarna i träning är bara ilopp vi har tussar om hästen behöver det. lycka till!

vi har gjort egna hörselproppar för häst med ett par gamla nylonstrumpbyxor i hästens färg, peta ner lagomt med fetvadd i tårna, knyt av och klipp bort resterande bitar, så har man hörselproppar som inte luddar, i rätt färg och med knuten som handtag så att man lätt får tag på propparna :idea:

skummgummigrejerna till mjölkmaskiner hittar du på lantmanna/granngården på ko-avdelningen!

Jag stoppar tvättsvamp i öronen på min dam, klippt i lagom stora bitar. Tätar bättre än bomull och man riskerar inte att det blir nånting kvar i öronen efteråt. Dessutom kostar det ju i princip ingenting :)

/S.

vi har gjort egna hörselproppar för häst med ett par gamla nylonstrumpbyxor i hästens färg, peta ner lagomt med fetvadd i tårna, knyt av och klipp bort resterande bitar, så har man hörselproppar som inte luddar, i rätt färg och med knuten som handtag så att man lätt får tag på propparna :idea:

Smart! Tack för tipset, ska testa!! :)

Jag stoppar tvättsvamp i öronen på min dam, klippt i lagom stora bitar. Tätar bättre än bomull och man riskerar inte att det blir nånting kvar i öronen efteråt. Dessutom kostar det ju i princip ingenting :)

/S.

Hur vet man hur stora bitarna skall vara..?? Har aldrig tidigare tittat närmare på hörselskydd för häst faktiskt...

Om det ska vara väldigt hög musik så är det kanske bättre att köpa ett par som verkligen stänger ute mkt ljud istället för att minska lite.

Tex. "Tysto" som är de effektivaste jag kommit i kontakt med. Fick tipset av en som jagar till häst. I och för sig så använder hon hästen bara som transportmedel men sätter i öronpropparna för att skydda hästens öron när det är dags för skott. De kostar dock runt 200kr.

tysto.bmp

Jag har klippt till mina så att de proppar igen rätt så ordentligt när man trycker i dom :o Trodde verkligen att fröken skulle bli jätteirriterad, emn hon ahr faktiskt accepterat dem helt och fullt.

/S.

Om det ska vara väldigt hög musik så är det kanske bättre att köpa ett par som verkligen stänger ute mkt ljud istället för att minska lite.

Tex. "Tysto" som är de effektivaste jag kommit i kontakt med. Fick tipset av en som jagar till häst. I och för sig så använder hon hästen bara som transportmedel men sätter i öronpropparna för att skydda hästens öron när det är dags för skott. De kostar dock runt 200kr.

tysto.bmp

Det där ser jätteintessannt ut! Rör sig ju ändå om säckpipa.. så ja, det är högt... ;) Vad är alla snören å remmar till..?
200:- är ju inte så farligt, det är ju inga engåns-skydd :)

Tack för tipset!!

Snörena är till för att kunna rycka propparna. De kortare vid varje propp är att sätta i huvudlaget, och den långa går längs hästens rygg och fästs i fotsteget på sulkyn eller i tömmen. Alltså till för trav. Men man kan väl ta bort den långa remmen antar jag, så det funkar i ridning.

Du kan klippa bort dom om du inte vill ha möjligheten att dra ur dom medans du sitter på. Skulle själv spara en bit snöre för att underlätta när man tar ut dom.

Senast ändrad av en moderator:

Du kan klippa bort dom om du inte vill ha möjligheten att dra ur dom medans du sitter på. Skulle själv spara en bit snöre för att underlätta när man tar ut dom.

Perfekt!! Tack så mycket för hjälpen:bow: , sånna får det bli!! :D

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 085
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 872
Senast: Stereo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 452
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka