Horsemanship VS Nh ?

Sv: Horsemanship VS Nh ?

Precis! Och men ser hela tiden i hagen när den ranglåga kommer för nära, då körs den bort och visar oftast på en gång sig själv underlägsen.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Ledsen men det resonemanget håller inte.

Inte ens i stora flockar hålls ledaren på att jaga runt ranglåga hela tiden.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

De blir inte bortkörda bara för att de kommer för nära.

Vilka andra frågor?
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Du har nog missförstått mig, klart de inte springer runt i flera timmar o jagar. Utan den ranghöge kör bort den ranglåge, och om den ranglåge accepterar det, visar den sig underlägsen. Om inte, så kanske den ranghöge går på lite hårdare.

Man kan se det speciellt vid mattider, lunchö t.ex
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Ja. Sedan är det ju inte så att denna dominans behöver finnas hela tiden. Hästar kan busa, leka och klia varann, men alla hästarna vet sin plats i flocken.

Jag kan vara nära min häst, busa och leka med henne. Hon kan springa om mig och ställa sig och beta, MEN om jag ber om hennes uppmärksamhet, om jag ber om att hon håller mer avstånd så gör hon det gärna för att hon vet att jag bestämmer och hon litar på mig. Det är en sådan relation jag vill ha till min häst, inte att jag bossar runt henne hela tiden även fast jag från första början måste ha den utstrålningen som en ledare har. Jag måste vara trygg och lugn i mig själv, och jag måste kunna lotsa min häst vägen på ett fint sätt om hon blir osäker.

Det handlar om ömsesidig respekt!
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

De blir inte bortkörda bara för att de kommer för nära.

Vilka andra frågor?

Ja, precis det. Om en ranglägre häst försöker flytta den ranghögre så visar den ranghöga hästen sin plats i flocken, alltså att det är den som styr över den andre. Detsamma kan det vara om en ranglägre häst försöker äta ur den andres höhög. Visserligen kan den andra tillåta det, men den vet att den KAN köra bort den andra hästen om den vill.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Ingen fara, mina tår ömmar inte det minsta. ;)
För att det inte är vad Natural Horsemanship är! I repris:
Här svarar jag att du ännu inte upptäckt vad Natural Horsemanship är och innebär. Du förväxlar innehållet, med en del av dom hanteringsmetoder man tagit fram tack vare filosofin. Metoder som spridit sig, men utan att åtföljas av nödvändig bakgrundskunskap.

Beror sig på det, bl a på hur metodisk man är. :)
Själv använder jag mig av metoder ibland, men oftast inte. Allt efter situation och behov.

Varför är det så fel? Filosofin ÄR annorlunda än det gängse hästhanterandet, inget att sticka under stol med.
Är man överens med hästen om vem som står högst sas, blir livet så mycket enklare, trevligare och säkrare för alla parter.

LIA

Har nu sökt lite för att hitta "filosofin" - vilket inte är lätt eftersom det mesta som skrivs på hemsidor handlar om metoder...Du får gärna komplettera.
Men, här nedan kommer några "grundregler" från NNHAs hemsida. Jag tycker inte att det skiljer sig sådär värst mycket från det som bl.a. Hillevie gett uttryck för och som de flesta hästägare i min omgivning också arbetar efter (deras hästar är allt från skogsmullar till tävlingshästar).

Här börjar citatet:

Ett par grundregler:

Ha alltid tålamod och ge inte upp
Om du eller din häst är på väg att ge upp, ta en paus, gör något enkelt en stund, och börja sedan om
Försök att få dina idéer till att bli din hästs idéer, men se till att du förstått hästens idéer först
Försök att göra det Rätta enkelt, och det Orätta svårt (men inte omöjligt!). Hästen måste stå framför ett val, och välja det Enklare
Belöna varje litet steg i rätt riktning med att lätta på trycket och sluta be om mer
En häst tar tid på sig att förstå, ge honom den tiden, vänta tills han börjar tugga och slicka sig om munnen, då funderar han över det du begär
Sluta alltid när det går bra, aldrig när det går dåligt
Förvänta dig motgångar
Var en ansvarsfull flockledare
Se till att din häst är lugnare efter lektionen än den var före
Och framför allt: Det ska vara kul för både dig och din häst!
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Som jag sa tidigare..Bortkörd blir bara den som brutit mot etiketten.

Varför vill d köra bort en häst? Vad har hästen gjort då?

Varför vill du ha en undergiven häst istället för en partner?
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Kör inte dina(?) ledatston bort ranglåga hästar som kommer för nära?

I våra hagar varierar det väldigt mycket. Det händer ofta att ledarstoet delar höhög med någon annan - även den som är "lägst" i rang. I valackhagarna är det också stor skillnad mellan olika tillfällen - ibland delar de mathögar och dricker tillsammans och ibland inte.

Forskning (!) tyder på att ledarskapet i en flock inte är fast utan mycket dynamiskt.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Fast nu var jag tvungen att svara.
Det är klart dom kan dela höhög, men ett av stona kan fortfarande köra bort den ranglåga, om hon vill eller anser att det behövs.
Som ella_99 sa, dom kan busa o stojja hur mkt som helst, men det är alltid en som kan säga ifrån om det går överstyr eller så, alltså den ranghöge.


NU lämnar jag:angel::)
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Vad skulle det vara bra för?
Som sagt hästar är flyktdjur, klart de lägger benen på ryggen om man hotar dem.

Det är en fråga om instinkt.

Precis! Men de uppfattar hotet = kommunikation.
Har aldrig någonsin sagt att det är vad man ska syssla med stup i kvarten. Men du bad om en signal som hästen förstår utan inlärning.
Beroende på var du använder ''hotet'' och hur starkt, flyttar du runt på hästen utan att den behöver lära sig vad du menar. Säger fortfarande inte att det är något du ska göra hela tiden. Men det är ändå signaler som hästen förstår instinktivt.

Du svarade inte på min fråga om på vilket sätt man lär hästen sina signaler genom att:
Prova olika signaler, se hur hästen reagerar på dem och sedan använda de signalerna i kommunikationen mellan hästen och dig. Utan att försöka få hästen att ändra sina första reaktioner. ^^
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Det handlar ju om respekt...

Om hästen respekterar dig kan du öka avståndet mellan dig och hästen med bara ett ögonkast eller en pytteliten rörelse.

Om hästen inte svarar för den lilla markeringen visar du tydligare. En häst som respekterar dig går också fram för en minimal rörelse, den flyttar sig också åt höger eller vänster eller backar undan för en lika minimal rörelse. Svarar inte hästen, måste du visa den tydligare med en större, ännu tydligare rörelse för då är den troligtvis inte uppmärksam på dig.

Det handlar om ömsesidig respekt och du måste respektera din häst också. Visar hästen tydligt att något du gör är obehagligt anser jag att man bör genast ta bort energin från den. Du måste lyssna på hästen, se vad den tycker om och samtidigt visa den vad den kan lära sig tycka om. Visar min häst obehag stannar jag genast upp och frågar mig själv varför, och vad jag kan göra åt det.

NH ska ju vara ett samspel, som kan utmynna i att häst och människa kan dansa i harmoni tillsammans och då måste båda parter respektera, lita på och vara uppmärksamma på varandra. Man ska ju ha kul tillsammans, eller hur?
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Hästar lär sig genom beröm.

Ger man en signal, och uppmuntrar hästens beteende så har de snart lärt sig den signalen. Oavsett om det är att höja armen, säga trav eller vad det nu kan vara.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Ja, precis så jag menar. Ger du hästen en signal och den reagerar så har kommunikationen börjat.

När hästen väl respekterar en som ledare och villigt och glatt gör som man ber den om, ja då litar den på en! Då tycker den att det är roligt att umgås och jobba med en, den förstår människan helt och hållet och känner sig därför inte pressad av att öka avståndet eller liknande, utan den är positiv till det! :)
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Nu förstår jag inte riktigt vart du vill komma.
Självklart ska det alltid handla om respekt för varandera.

Men varför skulle det kräva att man schasar bort hästen?
Såvida hästen inte envisas med att "trampa" en på tårna hela tiden.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Ja, precis så jag menar. Ger du hästen en signal och den reagerar så har kommunikationen börjat.

När hästen väl respekterar en som ledare och villigt och glatt gör som man ber den om, ja då litar den på en! Då tycker den att det är roligt att umgås och jobba med en, den förstår människan helt och hållet och känner sig därför inte pressad av att öka avståndet eller liknande, utan den är positiv till det! :)



Vad har det med NH att göra?

Alla hästar oavsett hantering lär sig läsa av olika signaler.
Signalerna kan variera men de blir aldrig som en annan hästs.

Och som jag skrev tidigare. Föl får faktiskt också lära sig prata "häst" när de är små.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Men du uppmuntrar inget speciellt beteende eller berömmer den.. Du ser bara vilken dess första reaktion är och använder dig av det. Du är inte ens ute efter ett speciellt beteende, utan du iaktar och lär.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 581
Senast: MiniLi
·
Samhälle Hittade ingen klimattråd som inte är urgammal. Tänkte först lägga den under svensk politik men det är ett tillräckligt viktigt ämne för...
Svar
0
· Visningar
63
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 886
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 662
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp