Horsemanship VS Nh ?

Sv: Horsemanship VS Nh ?

Ja, ta t ex Hempfling som arbetar med helt vilda hästar och de reagerar också på samma sätt. Det är ju naturligt för hästen, precis som fölen vet redan när de föds att de ska dia.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

En vild häst kommer man inte i närheten av. den drar fortare än x2000

hästarna LÄR sig att förstå människans signaler.
Fölen får också lära sig "prata" av sina mammor.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Men det är ju det vi försöker säga, att NH INTE går ut på människans signaler, utan att vi människor lär oss hästarnas signaler.
Det är ju lite taskigt att sätta en tysk och en fransman i samma rum och tro att allt ska gå som en dans.
Hästarna har blivit lidande, vi förväntar oss att dom förstår oss, och visst, dom har blivit tvungna att lära sig att förstå oss till en viss grad.

Men ta bara ett ex på att hästen inte vill bli fångad i hagen = F*ck you varför ska jag komma till dig? = Dominans och osäker på vart ägaren egentligen står i rangskalan.

Sen sa någon annan att 'bara man har pondus behöver man inte hålla med med rangen' eller nått sånt, men om du har en super dominant häst då? Där det inte räcker med pondus? En häst som bara sparkar mot alla, kastar av alla, bits osv.. Ska man slå och skrika då?
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Säg mig minst EN signal, som hästen bara kan..

Att gå emot den bestämt och ''aggressivt''. (känsligare hästar räcker det att bara gå emot ganska bestämt, mer istadiga hästar kan man få röra sig ganska aggressivt mot. Som Dacke och Crow t.ex. Dacke struntar gansa fatalt i mig, men nog vet han vad jag vill det är det inga tvivel om. Crow backar/flyttar sig bara jag tar ett steg mot honom med rätt blick. Och då är Dacke mkt mer tränad med ''NH'' än Crow.)

Och, som beskrevs innan: Om man umgås med hästen, provar olika saker/signaler och ser hur hästen reagerar på dem för att senare använda dem i sin kommunikation; var nånstans lär man hästen att tyda våra signaler där?
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Människan KAN inte ge samma signaler som en annan häst.

Nja.. alltså vi människor har ju väldigt svårt för att vifta med öronen och på så sätt visa hur vi känner oss.. :angel::D

Men t.ex att flytta en häst via egen sidförflyttning är inget svårt.
Och det inger samma signaler som hästar gör sins emellan.

Nästan som när en häst driver på en annan häst.
Men kan nästan se hur hästen använder sig av zonerna på den andra hästen för att den ska röra sig FRAMÅT inte vända runt.
Så gör ju även vi med våra hästar om vi ska valla en flock löst.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Signaler så som öron o svans viftningar kanske, men snarlika signaler med vårat kroppspråk, jo, det kan vi.
Vi kan uppträda dominant, driva dom bort från oss, få dem att vända osv osv, precis som en häst som visar en annan häst dens plats i rangen.

När jag för första gången jobbade Allie i roundpen, så sparkade han mot mitten där jag stod, högg i luften, bockade och ruskade på huvudet, då drev jag på honom med hjälp av mitt kroppspråk, precis som en annan häst hade gjort.
Till slut visade han sin undergivenhet, sänkte huvudet, bad om att få sakta av, tuggade osv.
Sen dess har han aldrig någonsin lagt öronen mot mig, följer mig som en hund, blir inte rädd såvida jag inte blir det osv.

Tyvärr är det många människor som gör helt fel saker med sin kropp, uppträder helt fel, ger fel signaler osv osv. Och det är oftast då det går åt pipan. Det är folk som inte tror/vet att vi kan använda vårat kroppspråk på samma sätt som hästen gör.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Människan KAN inte ge samma signaler som en annan häst.

Nej, inte altid. Men vi kan ge signaler som hästarna förstår utan någon särskild träning eller inlärning iaf.

De flesta barn vet att en morrande hund hotar dem, utan att någon berättat det och utan att hunden lärt dem det. De blir försiktigare om en stor hund morrar och reser ragg. Morrar människor på varandra? KAN vi morra som en hund?
Det är svårare med hästar eftersom de är flyktdjur, men samtidigt är de flockdjur och vill sammarbeta, de har en fin känsla för kommunikation.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Tyvärr är det många människor som gör helt fel saker med sin kropp, uppträder helt fel, ger fel signaler osv osv. Och det är oftast då det går åt pipan. Det är folk som inte tror/vet att vi kan använda vårat kroppspråk på samma sätt som hästen gör.

Eller folk som tror sig veta det men inte lyckas iaf. ;)
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Nej, inte altid. Men vi kan ge signaler som hästarna förstår utan någon särskild träning eller inlärning iaf.

De flesta barn vet att en morrande hund hotar dem, utan att någon berättat det och utan att hunden lärt dem det. De blir försiktigare om en stor hund morrar och reser ragg. Morrar människor på varandra? KAN vi morra som en hund?
Det är svårare med hästar eftersom de är flyktdjur, men samtidigt är de flockdjur och vill sammarbeta, de har en fin känsla för kommunikation.

:bow: Absolut!
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Att gå emot den bestämt och ''aggressivt''. (känsligare hästar räcker det att bara gå emot ganska bestämt, mer istadiga hästar kan man få röra sig ganska aggressivt mot. Som Dacke och Crow t.ex. Dacke struntar gansa fatalt i mig, men nog vet han vad jag vill det är det inga tvivel om. Crow backar/flyttar sig bara jag tar ett steg mot honom med rätt blick. Och då är Dacke mkt mer tränad med ''NH'' än Crow.)

Och, som beskrevs innan: Om man umgås med hästen, provar olika saker/signaler och ser hur hästen reagerar på dem för att senare använda dem i sin kommunikation; var nånstans lär man hästen att tyda våra signaler där?

Vad skulle det vara bra för?
Som sagt hästar är flyktdjur, klart de lägger benen på ryggen om man hotar dem.

Det är en fråga om instinkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship VS Nh ?

För att det är så en ledarhäst sätter sina flockdjur på plats! Driver dem bort från sig tills hästen visar sig underlägsen (sänker huvudet under hans höjd, tuggar osv.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Nej, inte altid. Men vi kan ge signaler som hästarna förstår utan någon särskild träning eller inlärning iaf.

De flesta barn vet att en morrande hund hotar dem, utan att någon berättat det och utan att hunden lärt dem det. De blir försiktigare om en stor hund morrar och reser ragg. Morrar människor på varandra? KAN vi morra som en hund?
Det är svårare med hästar eftersom de är flyktdjur, men samtidigt är de flockdjur och vill sammarbeta, de har en fin känsla för kommunikation.

Precis, hästarna ser oss inte som andra hästar utan som någon annan varelse. Men om vi talar samma språk som hästarna, alltså ger samma utstrålning och använder samma "positioner" och singnaler, t ex en tillbakadragen axel eller en blick och sedan ger efter när hästen reagerar kommer den förstå oss och känna sig trygg med oss.

En häst kan omöjligt känna sig trygg och säker med någon den inte förstår! Och jag har sett MÅNGA situationer i mitt relativt korta liv där människan bestämt talat om för hästen vad den vill med en massa armrörelser, dragande i linor och slag, och den stackars hästen som försöker undkomma obehaget blir alldeles stressad och rädd av situationen eftersm den inte förstår vad den förväntas göra. När det skulle kunna vara så enkelt som att visa med en handgest eller en lugn blick ska vi människor hålla på att korrigera hästens trotsighet/rädsla, istället för att visa den att den kan lita på en och att det är man själv som bestämmer... (vilket man, i mina ögon, inte kan göra genom att oberoende slå eller dra i hästen, det skapar bara onödigt obehag och missförstånd)
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

De få gånger det inträffar är en ytterlighets handling.
Dvs om den ranglåge gjort en hemskt övertamp i etiketten.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Bra förklaring...:smirk:

Det ÄR så de ranghöga i flocken gör, framförallt ledarstoet. För att sätta unghästar och andra uppstickare på plats.

Och en häst som min, som bara sparkade och slog mot mig i roundpen, har inte han gjort ett hemskt övertramp, utmanar han inte mig om vem som ska bestämma? Om inte, vad gör han då? Och hur ska man lösa det? Ska jag slå tillbaka, hur hade du gjort?
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Vad skulle det vara bra för?
Som sagt hästar är flyktdjur, klart de lägger benen på ryggen om man hotar dem.

Det är en fråga om instinkt.

Du behöver inte hota hästen, bara ge den en signal att visa mer respekt och att hålla mer avstånd t ex. Hästen ska acceptera dig och om den inte gör det, skulle iaf en annan häst ha markerat att den inte får komma närmre eller att flytta den andra hästen. Man ser t ex ofta när det kommer en ny häst i hagen att den ranghögsta hästen visar den sin plats genom att flytta den mellan höhögarna och att den inte låter den andra hästen komma nära förrän den visar att den är villig att gå undan. Ibland kan det räcka med bara en blick från den ranghögre hästen, och ibland syns det väldigt tydligt.
 
Sv: Horsemanship VS Nh ?

Mycket märkligt, för inte gör mina ledarston sådana grejer stup i kvarten iaf.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 581
Senast: MiniLi
·
Samhälle Hittade ingen klimattråd som inte är urgammal. Tänkte först lägga den under svensk politik men det är ett tillräckligt viktigt ämne för...
Svar
0
· Visningar
63
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 887
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 662
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Hijabis i stallet!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp