Horsemanshipgrimma vs vanlig grimma?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Paxido
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 712
P

Paxido

Hej! Nu är jag förvirrad. Jag kan inte riktigt förstå skillnaden mellan horsemanshipgrimma och vanlig grimma. Jo utseendemässigt, men hur dom används..? De flesta hingstarna jag hållt på med ska antingen ledas i grimma + hingstkedja + longerlina, eller horsemanshipgrimma. Vilka skillnader finns mellan vanlig grimma och horsemanshipgrimma, förutom utseendet och att det sitter ett grimskaft i horsemanshipgrimman? På vilket sätt är det bättre att leda en pigg hingst i en horsemanshipgrimma, än i en vanlig grimma och grimskaft?
Skulle vara jätteglad om någon förklarade skillnaden mellan dessa och hur dom inverkar osv..

(Ursäkta om jag har lagt tråden fel, moderator får gärna flytta)

Sv: Horsemanshipgrimma vs vanlig grimma?

Knutarna på horsemanshipgrimman sitter på känsliga ställen, därför blir grimman ett ganska skarpt redskap. Förutsatt att den är rätt utprovad. Snörena är ju också skarpa eftersom de är så smala. Vissa menar att en horsemanshipgrimma är väl så skarp som ett skarpt bett. Man kan också rida med den, men man får ju vara mjuk i handen.

Prova så får du se!

Aha det är så det ligger till ;) Tack så mycket :D

Horsemanshipgrimma? Vad är en sån?
Man kan lika gärna rida i en vanlig grimma.
Och viljen typ av horsemanship pratar ni om nu?

Är det bara jag som tycker att det uttrycket är för våldtaget nu?

Jag pratade om att leda, och att få skillnaden förklarad.
Jag vet inte om det finns nått som heter horsemanshipgrimma men det är något som dom säger i vårt stall, ser ut som en repgrimma med inbyggt grimskaft typ.

Det var att man använde just ordet horsemanship i sammanhanget. En grimma är en grimma.
Det är sättet man använder den på som kan kallas horsemanship.

Och horsemanship enligt mig är att ta hänsyn till hästen. Hästmannaskap.
Sedan finns det natural horsemanship, som innebär en liten skillnad i mina ögon. Och jag antar att det finns lika många definitioner som ögonpar. Om inte fler!

Det har med tjockleken att göra med mer än var knuttarna sätter. Knuttarna är ett sätt att får vinkel på nästa steget i i repet. Det är repet själv som trycker på dem kännsliga områderna.

Som sakt skarpheten kommer från tjockleken 6mm är väldigt skarp gemför även en 8mm och upåt. Sen har du rep slap att ta in ibilden. En vanlig grimma när man ledar till example kan en häst trycka imot utan att den känna det obekväm, vissa kan även använda det för stöd. Därför många använder kedjan med vanlig grimmor. Ett repgrimman kan var lika skarp i kännslan men inte skada näsan eller hakan. Grimmans skarpheten har med dig att göra också hur det är använt. Och kan inte gemföras med ett skarpbett.

Bara som jämförelse:
Fick hem en 2,5 årig shettis som gått på lösdrift i så gott som hela sitt liv. Snäll och trevlig på alla sätt och vis, men, hade ingen respekt för grimman när man skulle leda henne. Knöt ihop en repgrimma till henne och var ute och gick 3 x 10 min, och helt plötsligt har jag en liten pålla som stannar, står still och vänder när jag vill.

HeJ!

Trevligt att den funkade för dej, själv har jag sett flera hästar som struntat i vad det är för grimma på. Har man inte ledarskapet verkar repgrimman varken göra av eller till, häst gör som han vill ändå..

/ Lavinia

På vilket sätt är det bättre att leda en pigg hingst i en horsemanshipgrimma, än i en vanlig grimma och grimskaft?

Många hästar struntar fullständigt i vilken utrustning man har om kommunikationen inte fungerar riktigt. Mina hingstar leds i vanlig grimma utan problem. Har aldrig behövt använda kedjor eller liknande.

Hej!

Skönt att man inte är ensam om den åsikten..

Min tjej får tokspel med kedja, men i grimma leder jag henne med grimskaftet över halsen och hon följer som en (väluppfostrad) hund:-)

/ Lavinia, som allt för ofta ser hur folk slänger på en repgrimma och "NH-tränar" sin häst...

Jo jag vet, jag har bara blivit tillsagd att ha horsemanshipgrimman på honom, själv skulle jag lätt kunna leda honom i bara ett grimskaft runt halsen eller nått...

Är det skillnad på horsemanshipgrimma och repgrimma? Eller finns det inte ens något som kallas horsemanshipgrimma som någon påstodd?

Ja, sånt där blir jag tokig på. Kan man inte hantera sin häst utan viss "hårdare" utrustning är ju något faktiskt fel. Och bara för att de är hingstar så ska de alltid anses farliga. Som när man rider i ridhuset och alla sto ägare blir alldeles förskräckta och så hör man "Nej titta lilla gumman, nu kommer den där farliga hingsten, nu måste vi sluta träna här inne bara för det." Och i själva verket rider jag min hingst utan problem, han tittar inte ens åt stoet, han vet när han får betäcka och inte. Men sto ägaren däremot sitter där med sina sporrar och sitt spö och får inte hästen dit hon vill. Hm. Men hingstar är ju SÅ odrägliga...
För övrigt rider jag hingstarna i repgrimma med, men jag kanske ska skynda mig att åka och köpa lite skarpa bett och inspänningar så det inte händer något...

Aha, men då kan ju du tyvärr inte styra över det. Kan han ledas med bara ett rep runt halsen så säger jag bara :bow: :bow:

Jag har faktiskt inte hört talas om horsemanship grimma, bara repgrimma, så skillnaden vet jag inte.

Re: Sv: Horsemanshipgrimma vs vanlig grimma?

Är det skillnad på horsemanshipgrimma och repgrimma? Eller finns det inte ens något som kallas horsemanshipgrimma som någon påstodd?

Det är en och samma grimman. Det är ofta att man kalle det bara för repgrimma. Men du gör precis hur du vill, vi förstår ändå.:)

Sv: Re: Sv: Horsemanshipgrimma vs vanlig grimma?

Haha okej då skulle jag nog säga repgrimma :D Det är hästägaren som kallar det för horsemanshipgrimma ;) Trodde det fanns två typer nämlingen :P

Japp, visst är det skönt att det funkade ;-)

Hej!

Nu är ju jag en sån där hemsk stoägare, så jag antar att jag måste rida med sporrar och spö och ändå inte ha kontroll:-)..

Helt ärligt har jag ridit med hingstar och jag brukar alltid fråga om det går bra att rida i närheten. Vissa hingstryttare tycker ju inte det, men då får dom väl flytta sej om jag var i ridhuset först:-).

/ Lavinia, vars häst klarar andra hästar helt utan problem, men iblandd gillar sin egen spegelbild lite väl mycket:-)

Nej, nej, det var inte så att jag menade att alla är så bara för att de har ett sto (är själv sto ägare också, har två stycken hemma :)). Men oftast är det ju hingsten som anses vara problemet, men många gånger är det faktiskt stoet som blir alldeles till sig istället...;)

Klart att man ska kunna rida i samma ridhus oavsett kön på hästen! Bara man respekterar varandra och tänker förnuftigt så går det alldeles utmärkt! :)

Det var att man använde just ordet horsemanship i sammanhanget. En grimma är en grimma.
Det är sättet man använder den på som kan kallas horsemanship.

Och horsemanship enligt mig är att ta hänsyn till hästen. Hästmannaskap.
Sedan finns det natural horsemanship, som innebär en liten skillnad i mina ögon. Och jag antar att det finns lika många definitioner som ögonpar. Om inte fler!

jag tror att dom syftar på en repgrimma..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • Eurovision 2025
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka