Horseware-täcke...

Ia*

Trådstartare
Dags att köpa nytt vintertäcke. Och det blir ett rambotäcke. Men hur vet man vilken tjocklek man ska ha? Hästen är väldigt frusen av sej. Hon har nu haft ett lila rambo täcke med hals och gröna kantband, hur tjockt är det? Tänkte kanske köpa ett som passar för runt 10-15 minus och när det blir kallare komplettera med ett till under. Är det dumt? Tycker det är svårt att hitta bra info om horseware-täckena...

Sv: Horseware-täcke...

Det är ju alltid lättare att hästen får skav om man har mer än ett täcke på.
Så jag hade nog tagit det tjockaste de har för att slippa ha många täcken om det inte är jättekallt.

Det är sant, tänkte inte på det... Fast jag har ett rätt bra täcke som jag har under. Ett tunnare termo utan knäppe fram som man drar över huvudet och fodret är glansigt och glatt... Tror du det blir skav av det? Hon gick tidigare med fleece under och fick skav så det är svårt att veta om hon får skav av det hon har nu. Det har inte blivit värre iaf..
Vilken modell är bäst av rambona då?

Det finns med avtagbar hals. Då kan använda det i större temp.skiftningar. Alla täcken med nyloninsida är bäst då vinterpälsen (även klippt) är sämre än sommarpälsen.

Åh, det låter ju som ett jättebra täcke! Skulle också vilja ha ett sånt.
Tycker det blir antingen bogskav eller så när de gör täcken hästarna inte ska få bogskav av så sitter de jättehögt och hårt under halsen så spännet skaver. Det är svårt det där:smirk:

Tycker alla Horsewears täcken är bra. Orginalen funkar utmärkt så du behöver ju inte lägga pengar på något jättedyrt "special" ;) .
Men jag har bara sett de på hästar som är relativt smäckra i typen och smala över bogen. (Smäckra halvblod och fullblod) Vet inte hur de sitter på grövre hästar.

Halstäcken tycker jag är överreklamerat, hästar fryser inte alls lika mycket om halsen som om ryggen.
Det har jag bara om hästen ska vara ren.

Horsewears täcken är bland de absolut bästa täckena om du fråga mig! Har också haft ett sånt där lila som du har, super bra! :)

hur tjockt ditt är kan jag inte svara på men jag tror att täckena finna i 200g och typ 300-400g nånting. kolla på www.horsewear.com

Jag har ett Rambo Supreme Turnout till min frusna häst som redan nu, innan det blivit riktigt kallt, står och skakar i stallgången.
Det är nog 400g i det, löstagbar hals och allt bara rinner av, det är så bra impregnering :love:
Utöver det har han ett bomullstäcke underst och ett Amigo stalltäcke som är ca 300g.

Ja, det är verkligen superbra! Fick med det när jag köpte henne från Holland så det finns nog tyvärr inte här(synd för jag hade gärna haft fler)
Hon är väldigt smäcker i kroppen mitt sto så då bör det inte vara något problrm med strl.

Breccia_ skrev:
Jag har ett Rambo Supreme Turnout till min frusna häst som redan nu, innan det blivit riktigt kallt, står och skakar i stallgången.
Det är nog 400g i det, löstagbar hals och allt bara rinner av, det är så bra impregnering :love:
Utöver det har han ett bomullstäcke underst och ett Amigo stalltäcke som är ca 300g.

strunta i bomullstäcket, det kan ge skav.

Jag har ett gammalt horseware och jag :love: :love: :love: :love:det.
Det sitter som gjutet på alla mina tre hästar: en av äldre modell halvblod , ett halvblod som lite smäckrare och annan kroppstyp och sen min rätt så grova kallblodstravare
Det är det enda av alla mina täcken som alla tre kan ha och ingen av har någonsin varit i närheten av att få skav

Är det någon som provat Rambo Duo? Är den med avtagbart foder? och är den fodrad i halsen?:bow:

Ia* skrev:
Dags att köpa nytt vintertäcke. Och det blir ett rambotäcke. Men hur vet man vilken tjocklek man ska ha? Hästen är väldigt frusen av sej. Hon har nu haft ett lila rambo täcke med hals och gröna kantband, hur tjockt är det? Tänkte kanske köpa ett som passar för runt 10-15 minus och när det blir kallare komplettera med ett till under. Är det dumt? Tycker det är svårt att hitta bra info om horseware-täckena...

Jag har ett Horsewar Rhino det är heavy fyllning (dvs. den tjockaste) då är det 370 g fyllning och det är samma som i Rambo. Jag använder mitt på mitt känsliga sto upptill -10 grader.

Köp ett heavy då (370 g), finns ju halvhals/helhals oxå.

Hur står sej Mark Todd_täckena emot Rambo? Är det stor kvalitetsskillnad? Och hur är det med skav på MT? Rambo skaver väl inte alls?

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 171
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som... 2
Svar
20
· Visningar
2 426
Senast: blayenka
·
Utrustning Måste köpa ett nytt Rambo summer series i större storlek. Hästen Har ett 145 idag där nästan halva rumpan sticker ut 😆 Jag har bytt ut...
Svar
15
· Visningar
1 464
Senast: Lollitza
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 847
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈