Hösilage??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare reykurboy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 657
R

reykurboy

Är det kraftigt?
Kan man ge det till en fånghäst? (utan symptom i ca två år)

Kan inte mycket om ensilage så är det någon vänlig själ som vill berätta??:)

Sv: Hösilage??

Innan du ger hösilaget till en fånghäst bör du i alla fall ta analys på vad det innehåller så du vet om det är kraftigt eller ej. Detsamma gäller givetvis hö även om en del anser att fånghästar ändå är känsligare för hösilage (vet att inte alla anser detta). Att hästen varit symtomfri i två år innebär inte säkert att den inte kommer att få fång igen.

Undantaget är ifall den haft belastningsfång. Detta innebär då inte att den fortsättningsvis är känslig för foder. Som tidigare svar angav var alltid försiktig vid invänjning.

Sv: Hösilage??

Nej, jag menade inte att han blivit bra från fången på det sättet att han aldig får det igen. Jag menade att han har klartat sig från det i två år nu pga inget bete och lite "sämre" hö och noga i största allmänhet med honom.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
426
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 224
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 994
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner