Bukefalos 28 år!

hosta och kraftig andning, hjälp!

C

Cindybell

Jag har en 30 årig shetlandsponny som för ett par år sedan hostade rättså rejält. Det kom slem och hon andades ganska tungt. Hon fick då kortison i en sorts astmamask i en månad ungefär och efter det försvann det.

Hon står i ett luftigt stall (som jag till och med bostade rent häromdagen) och går ute hela dagarna. Den här vintern har hon dock smalnat av kraftigt och har haft svårt att få upp hullet igen.

Nu den senaste veckan har hostan kommit tillbaka. Jag har dock inte sett henne hosta ut något slem, men en dag var det en slemklump i krubban. Hon har slutat äta sitt hö, och jag har både provat att blöta det och att inte blöta det, hon vill helt enkelt inte. Om man matar henne, då kan hon äta. Hon har även slutat att ligga ner och sova på nätterna, vilket hon alltid har gjort innan.

Min första tanke var tänderna, men vet. var och kollade på dem för ett par månader sedan och dom var superfina. Idag såg jag hur "den bakre magen" (buken?) höjdes ut och in kraftigt när hon andades. Hon hostade dock inte en ända gång när jag var ute hos henne, vilket var konstigt. Det lät inte heller på henne som om hon andades tungt.

Jag ska ringa till veterinären imorgon, men är det någon av er här som har varit med om något liknande, eller hört om det?
Väldigt tacksam för svar!
 
Sv: hosta och kraftig andning, hjälp!

Hästen är 30 år GAMMAL.

Ja jag har hört om en häst som fick medicineras hela sitt liv med astmamedicin.

När ligger hästen ner och sover då?
 
Sv: hosta och kraftig andning, hjälp!

kl

Jag tänker på copd, eller kvickdrag som man sa förr. Här kan du läsa om det, ifall du inte redan känner till det.
http://www.agria.se/hast/artikel/copd---kronisk-obstruktiv-lungsjukdom-hos-hast
Om hästen måste trycka på med bukmusklerna för att få ut luften när hon andas har den grava problem.

Gamla hästar får ålderskrämpor, svårt att hålla hull samt svårt att resa sig efter att ha legat vilket gör att hästen avstår från att lägga sig, kan vara "normala" ålderstecken. Andningsproblem som du beskriver är dock inget normalt ålderstecken.

Hjärtsvikt, aortainsuffisens (kan höras som blåsljud på hjärtat) kan i långt gångna fall ge vätskeretention, dvs kroppen håller kvar vätska och lungorna får svårt att förse kroppen med syre. Men på det du beskriver med den tidigare andningsproblematiken går mina tankar först och främst mot copd.

Håller förresten höet toppkvalitet rent hygieniskt sett? Luktar gott och dammar inte dvs fritt från mögel? Det är ju a och o för luftvägshälsan. Har höet medioker hygienisk kvalitet minskar också hästen lust att äta det, i många fall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har varit kraftigt förkyld den senaste veckan och är nu inne på dag tre med fruktansvärt smärtsam hosta samt lite tung andning (blir...
Svar
17
· Visningar
3 507
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har hostat i princip varje dag i flera år, framförallt när det är lite kyligare ute. Små slemklumpar kommer upp ibland, för något år...
Svar
6
· Visningar
747
Senast: Philosophia
·
Hästvård Ua vid utsläpp i torsdags. Vid intag låter ordentligt illa ur luftvägarna när ställer sig och äter i boxen (från golvet). Feberfri...
2
Svar
25
· Visningar
6 500
Senast: Nielaa
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 875
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp