Hosta på boxvila

Vad gäller din fråga om lösdrift, så funkar de allra flesta hosthästar problemfritt på lösdrift, även/trots halm som strö i ligghallen.

Jag har en häst som har konstaterad dammkvalsterallergi och även reagerar på knott. Problemfri på en mycket öppen lösdrift de senaste åren, men så fort hon blir uppstallad så tar det 1-4v innan hostan kommer lite smygande. Det utlösande var en reaktion av nåt slag under en väldigt lång transport för över 12 år sen.

Ju fortare du lyckas åtgärda stalluften, desto bättre prognos har din häst för framtiden. Gärna utevistelse - frisk luft!
 
Utebox kan vara en bra lösning för en häst med känsliga luftrör som har boxvila. Dock är det som någon sa så att hosta kan bero på en normal ansamling av slem när hästen inte arbetas. Men dammig stallmiljö ska man definitivt se upp med. Var i Skåne finns ni?
 
in onsdags åkte vi in på endoskopi. den visade på trögflytande slem i mitten av luftvägarna. veterinären sade att han skulle ha haft en infektion för 8-12 veckor sedan (har dock aldrig hört honom hosta och ej märkt något på allmäntillståndet.. dock har han ju pga senskada och fraktur ej varit igång sedan augusti) där han inte fått upp allt slem. han fick slemlösande och veterinären rekommenderade luftig boxmiljö (dock ej byte av strö eller hö? frågade specifikt) så länge som slemmet var kvar iaf. Ingen allergi var utvecklad och inget kroniskt, men risken var högre att han utvecklade allergi under den perioden slemmet låg kvar i luftvägarna.

så han fick åka direkt ned till min vän sju mil bort i Sjöbo. Hon har ett stort, öppet kallstall med luckor att sticka ut huvudet utomhus i och många meter i takhöjd. där blir det hösilage, men fortfarande halm. jag kände att det var det snabbaste och bästa alternativet i nuläget, även om jag inte kan åka dit på daglig basis. det är två veckor kvar av den strikta boxvilan, så sedan får vi se.. fungerar inte att ha det avståndet sedan när han skall skrittas igång, då skall han ju helst gå varje dag. men bästa vore ju förstås att inte stalla in honom här i stallet igen, utan vänta tills betesgången.. aja, det blir ett senare beslut. tillbaka på boxvila hit skall han i alla fall inte.

vi finns i Tjörnarp, strax norr om Höör.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 840
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 518
Senast: svea
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 825
Senast: svea
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
2 843
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp