Hosta, vad kan det bero på?

Evergreen

Trådstartare
Igår när jag red och började trava så hostade Amira ett par gånger. Jag blev lite orolig eftersom hon aldrig har hostat förut. (eller jo, det har hon. På torsdagar när jag rider i ridhuset brukar hon också hosta ett par gånger i början, men det är p.ga ridhusdammet, och igår red jag på en åker.)

Vad kan det bero på?
Blev faktiskt lite orolig. :crazy:

Jag har haft dom inne om natten sedan i Söndags, och hon går ute i hagen minst 10 timmar varje dag.
 
Min ponny brukar göra likadant, men han är dammallergiker. Men så länge de bara hostar några hostningar i början (i traven eller galoppen), & om de inte har någon temp, så brukar det inte vara någon fara. Det brukar till & med vara bra ibland! De hostar för att rensa luftvägarna så de kan andas ordentligt medan de tränar.
Om hon däremot gör det flera gånger så kan det vara bra att kolla igenom hästen ordentligt.

:bump: :banana:
 
Nu vet jag inte hur många gånger jag skrivit detta på Hästvård, och orkar nog inte dra allt igen, du får ursäkta. Men sök på mitt användarnamn och hosta så ploppar det nog upp en del.. Om du inte hittar rätt kan jag söka åt dig.

Det är INTE okej att hästen hostar, ens nån gång i början av ridpasset "bara". Hostan kommer utav något och man ska aldrig ignorera det..!

//MVH Nina med en häst som har kronisk bronkit(symptomfri tack vare mig..)
 
En HELT FRISK häst hostar INTE. Vare sig i normalt ridhus, vid fodring, på morgonen, när man börjar trava etc. de hostar inte alls helt enkelt. Är det så dammet yr i ridhuset så kan även friska hästar hosta för att dammet retar luftvägarna. Dvs en indikation på att luften inte är bra.

Och de första symptomen på bronkit är just det där, de hostar en - två ggr i början av ridturen eller när man börjar trava eller i ridhuset etc.

Ignorerar man det så har man tagit första steget mot en kronisk bronkit =/

Hosta är lungornas och luftvägarnas svar på en irritation, och för att få upp slem. Således finns det alltid en anledning till att hästen hostar, det ska INTE räknas som normalt.

Och med tanke på att hästen i ursp.inlägget hostat i ridhus innan, men nu börjat hosta (om än bara en gång) ute är ett VARNINGSTECKEN som man ska ta på allvar. Attd et kom i samband med installning är ytterligare tecken på bronkit/dammallergi.

Mitt föl har haft två luftvägsinfektioner (bakterieorsakade) under sina fem månader i livet. Detta kan tyvärr räcka för att utveckla kronisk bronkit, eller ivf göra dem dammkänsligare (vilket i sig ökar risken för kronisk bronkit). Så jag försöker redan nu göra vad jag kan för att skapa en så dammfri miljö som möjligt. T ex står numera hästarna på spån istället för halm, och jag kommer from nästa år gå över till hösilage. Observera att mitt föl är symptomfritt, men jag har inte tänkt ge dammallergin/bronkiten en chans att få fäste. Hon är INTE dammallergiker idag, och jag vill inte att hon ska BLI det heller!
 
Ojdå, nu blev jag riktigt orolig. :eek:

Hade absolut inte tänkt ignorera det i vilket fall som helst.

Jag har mina misstankar om att det är höet hon hostade av... Det är ganska gammalt, men det enda hö vi har för tillfället. Ska så snabbt som möjligt byta det, bara vi hittar någon som säljer fint, analyserat hö...

Ska ha fönstret öppet i stallet inatt med.

Kan tillägga att idag hostade hon ingenting när jag red.
 
Men köp nytt hö I TID så du inte behöver ge DÅLIGT hö. Finns inga ursäkter, tyvärr.

Under tiden kan du kan sänka ned höet under vatten i en tunna i 30 minuter för att binda maximalt med damm. Servera så fort som möjligt efter.

Vad har ni för ventilation i stallet? Säker på att den är bra..?
 
Lite andra saker du kan tänka på (jag är - tack och lov - ingen expert på hosthästar, aldrig haft problem) är:

Sopa ALDRIG när hästarna är inne eller precis innan de ska in. Se till att ingen i stallet gör det heller.

Mocka ALDRIG med hästarna inne eller precis innan de ska in. Se till att alla i stallet följer det om det går.

Rykta/borsta gärna utomhus, speciellt om hästen är lerig/dammig.

Blöt höet som Nina sa. Annars köpa in hösilage i småbal till din häst, du kan ju ge det sålänge iaf (vänj in försiktigt bara).

Fukta foder som lätt kan damma annars (vetekli t ex). Är bra att fukta havre/korn med.

Sopa bort spindelväv etc från stallet.

hantera inte hö och halm i stallet mer än nödvändigt.

Spån eller torv är bättre än halm för hosthästar, men använder stallgrannen halm så är halva nyttan borta, men det gör vad det gör.

Se till att ha BRA ventilation i stallet men inte drag.

Lite saker som faktiskt är ganska enkla men som gör skillnad. Tyvärr är det lite värre att få med alla på dylika saker om man står i inackorderingsstall t ex. Men man kan införa att man ska VATTNA stallgången innan man sopar om hästarna är inne t ex. Ovanstående punkter är liksom bra för ALLA hästar =)

Vad bra att hon inte hostade idag förresten =)
 
Nina83 har övertygat mig redan om ett par hostningars betydelse, jag som borde vetat det ändå - min förra häst var hosthäst. Men man vill och önsketänker att det inte ska vara så farligt...

Så till Ninas och Alexandras inlägg här säger jag :bow:
 
Sopa ALDRIG när hästarna är inne eller precis innan de ska in. Se till att ingen i stallet gör det heller.
Gör det alltid minst en timma innan jag tar in dom.

Mocka ALDRIG med hästarna inne eller precis innan de ska in. Se till att alla i stallet följer det om det går.
Gör det före jag borstar stallgången, fast ibland kan jag ta bort en nylagd bajshög hos dom, men det är väl inte att mocka direkt? :crazy:

Rykta/borsta gärna utomhus, speciellt om hästen är lerig/dammig.
Däremot det gör jag nästan alltid inomhus. :p Brukar ha dörren öppen. Iofs är hon aldrig speciellt dammig eller skitig, men det yr väl lite iaf kan jag tänka mig.

Blöt höet som Nina sa. Annars köpa in hösilage i småbal till din häst, du kan ju ge det sålänge iaf (vänj in försiktigt bara).
Blötte höet ikväll, det där med hösilage i småbalar lät som en bra idé.
Fukta foder som lätt kan damma annars (vetekli t ex). Är bra att fukta havre/korn med.
Jag fodrar med Havrekross, ska jag fukta det? Kan jag spraya på vatten?
Sopa bort spindelväv etc från stallet.
Ska göra det imorgon. Fast jag tror inte vi har särskilt mkt spindelväv. :crazy:
Spån eller torv är bättre än halm för hosthästar, men använder stallgrannen halm så är halva nyttan borta, men det gör vad det gör
Båda hästarna står på spån, och har alltid gjort.
Se till att ha BRA ventilation i stallet men inte drag
Det är ett stall byggt i en gammal lagård från början av 1900 talet, den enda ventilationen som finns är "lufthål" i väggarna som man kan öpnna o stänga, men det är luftigt och högt i tak, och dörren eller ett fönster är nästan alltid öppna.
 
Igår hostade hon igen när jag red.
Och då hade dom ändå gått ute på natten, och inte fått något hö. :crazy: :(
 
Trist att hon hostade igen. Svårt att säga om det är en liten höstförkylning med. Tecken på att något är fel är det ju.

Att ta bort bajshögar när de är inne är ingen som helst fara, men du ska inte "röra runt elelr fluffa upp" bädden eller sopa eller så. men jag plockar också högar vid nattfodringen =)


Du kan fukta havrekrossen ja, det skadar inte (det dammar ju en del). Enklast är att ha i lagom med vatten och rör om ordentligt. Dvs inte så det blir överskottsvatten, utan bara så havren blir fuktad. detta kan du göra innan fodring eller när du gör iordning maten om du står i inackorderingsstall. Nu vet jag inte vad din havrekross väger, men 1 liter av MIN havrekross + 1 dl vatten blev lagom, men bara att prova dig fram =)

Lycka till, du verkar ha gjort ganska rätt redan =)
 
Jag har en sk "hosthäst", han har alltid hostat i ridhus ända sen han var liten. Jag vill bara kommentera att det finns så mycket hostan kan bero på och att hästar inte behöver bli bronkithästar bara för att de hostar ett par gånger under en period. Min häst har inte bronkit, han har blivit undersökt och nu han är 19 år.
Hosta kan exempelvis bero på att hästen får i sig massor av kalluft när den börjar trava och att detta kan reta luftvägarna (vintertid). Sen kan det även bero på att hästen är nervös. Jag har pratat med många hästkunniga människor om det här, just eftersom min häst har haft problem. Det kan ju naturligtvis bero på dåligt foder och sådana saker ni tagit upp tidigare, vill bara poängtera att det inte alltid behöver bero på det. Som också nämnts är det viktigt att inte ignorera hostan utan försöka komma på vad som orsakar den(vilket inte alltid är så lätt).
Lycka till! /Liv
 
Ingen som sagt att det måste vara bronkit. Men hosta är ALLTID en reaktion på att luftrören är retade. Och en frisk, normal häst hostar INTE. Oavsett om det är i ridhus, när den börjar trava eller när den börjar trava i kalluft. En häst som av någon anledning har känsliga luftrör, eller är sjuk, eller har bronkit etc etc kan däremot hosta i de lägena. Men det är ett tecken på att luftrören inte är helt normala och fit for fight.

Sen när man vet orsaken så får man ta hänsyn till vad man ska göra sen. En häst med känsliga luftrör får man hålla koll på, minska dammet (så den INTE utvecklar bronkit) och kanske skritta lite längre i lite raskare tempo innan man börjar trava när det är kallt etc.

men hosta är som sagt alltid ett symptom på retning av luftrör/lungor. Det som är viktigt är att ta reda på orsaken och sen gå vidare utefter det, inte tycka att "äsch då, hästen hostar bara en gång i veckan, och då när jag börjar trava, så det är normalt"

=)
 
Vill bara inflika att även om du tagit bort orsaken till hostan nu en dag eller vad det var, så är slemmet fortf kvar i halsen. Då kan det vara en idé att hjälpa hästen åf bort slemmet, du kan ju börja med vitlök/äcv... Men kom ihåg att kolla stalluften och fodret, och så ströet också. Om du vidtar "alla" åtgärder nu så är det föga troligt att det kommer att gå längre med hostan. Så det är jättebra att du varit så uppmärksam.
 
Bisolvon borde väl också fungera, om inte vitlök eller äcv gör det.

Bisolvonpulver (bisolvon.vet) finns receptfritt på apoteket. OBSERVERA dock att det är LIVSTIDS SLAKTKARENS på det.
 
(Inte bara till Alexandra_w utan till Nina också.)
Den första gången hon visade några tendenser till hostning var när jag av misstag släppte ut hästarna i en ny hage, där det hade växt korn som dom hade slagit och tagit in. :o :p

Men då hostade även hennes stallkamrat, nu hostar ju bara hon.

Spånet/underlaget vi har till dom kommer från samma ställe som den förra ägaren hämtade spån ifrån.

Hur kan man kolla stalluften, hur märker man att den inte är bra?

Har funderat på om det kan vara så att hon är lite förkyld? Men det borde väl isf visa sig på andra sätt än att hon hostar?
Hon var lite snorig för ett tag sedan, men det är ju nu vid installningen hostan har kommit.

Funderar på att prova med vitlök.
Ska se om hon hostar någonting idag, inatt stod dom inne igen.

(Vilken flummig tråd detta blev :crazy: )
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 622
Senast: Habina
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp